۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵

شفیعی از«میراث ایرانی» در قالب فانتزی می‌گوید

شفیعی از«میراث ایرانی» در قالب فانتزی می‌گوید

«میراث ایرانی»، مجموعه‌ای است که مجید شفیعی درباره میراث ایرانی که به ثبت در فهرست یونسکو رسیده‌ است، نوشته و در نوشته‌های خود از قالب فانتزی بهره برده است.

مجید شفیعی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه «میراث ایرانی» از سوی نشر چکه خبر داد و افزود: در این مجموعه به پارسه، پاسارگاد، چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، گنبد سلطانیه، میدان نقش جهان اصفهان و همه بناهایی که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، پرداخته شده است.

او که کارشناس موزه‌داری است و علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایرانی با اشاره به این‌که این کتاب‌ها دو بخش را دربرمی‌گیرند، گفت: در بخشی از این کتاب‌ها عکس و اطلاعات مستندگونه درباره بناهای تاریخی آمده است اما قسمت دیگر داستان‌های فانتزی و تخیلی درباره این آثار به زبان کودکانه است. برای مثال تخت سلیمان را یکی از سه چاک‌راه زمین می‌دانند و این بنای ساسانی را به حضرت سلیمان نسبت می‌دهند و نام کوهی که در آن نزدیکی است را کوه بلقیس نهاده‌اند. همه این موارد داستان‌گونه است و می‌توان روایات مربوط به هر اثر تاریخی را در قالب تخیل و فانتزی بیان کرد.

شفیعی معتقد است: باید به کنکاش گذشته پرداخت و هویت تاریخی و فرهنگی خود را شناخت. مطالعه متون ادبی و داستان‌های شاهنامه و مثنوی و افسانه‌ها و اسطوره‌ها، روش موثری برای شناختن فرهنگ و تاریخ گذشته است. از سوی دیگر باید به بازآفرینی ادبیات کهن و افسانه‌ها براساس شرایط امروز پرداخت و به نسل جدید آموخت که باید تفاوت‌ها را ببینند و نسبی بودن همه‌چیز را بپذیرند.

به گفته نویسنده کتاب «ماه پیشونی قصه ما» اسطوره‌ها از ترس‌ها و نگرانی‌ها و آرزوهای بشر سخن گفته‌اند. برای مثال خورشید را ارابه‌سواری دانسته‌‌اند که هر روز شرق به غرب عالم را می‌پیماید. یا آنچه بر دیواره غارها نقش بسته و شکار را تجسم می‌کند از یک‌سو، ترجمان روحی و روانی انسان گذشته است و از سوی دیگر تلاش او را برای رسیدن به هدف بازگو می‌کند. به همین خاطر شفیعی نیز در داستان‌هایش از اسطوره و داستان‌های اساطیری نبهره برده است.

مجید شفیعی همچنین نوشتن «کابوس ماهان» که تلفیقی از اسطوره و فانتزی است را به پایان برده؛ این داستان، بازآفرینی یکی از قصه‌های «هفت پیکر» نظامی است. این کتاب، در واقع یک اثر تاریخی فانتزی است که قرار است توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مجموعه «رمان نوجوان امروز»‌ به چاپ برسد و احتمالا به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم خواهد رسید.

وی افزود: این رمان یک شخصیت محوری دارد که پس‌زمینه این شخصیت در «هفت‌پیکر» نظامی است و من البته مواردی به این شخصیت اضافه کرده‌ام. وقایع داستان رمان در زمان خوارزمشاهیان می‌گذرد. البته تاریخ بهانه‌ای برای ذکر موارد مورد نظرم در قالب داستان بوده است. شخصیت محوری کار، ماهان نام دارد و طبیب مخصوص خوارزمشاه است. او تعدادی صندوقچه دارد که این صندوقچه‌ها در اصل، نماد هستند و مردم درد دل‌های خود، رازها و رویاهایشان را برای آن‌ها واگویه می‌کنند.

این نویسنده در ادامه گفت: صندوقچه‌ها به‌گونه‌ای می‌خواهند دردها و آلام مردم را کاهش بدهند. همان‌طور که اشاره کردم، پس‌زمینه شخصیت ماهان در هفت پیکر نظامی وجود دارد، ولی «کابوس ماهان» نه یک اثر بازنویسی است و نه بازآفرینی بلکه برای شخصیت مورد نظر، فضا، داستان و موقعیت جدیدی آفریده‌ام. پروسه نگارش این رمان را حدود یک سال پیش آغاز کردم. البته طرح آن را اواخر سال 90 به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه کرده بودم که مورد تائید واقع شد.

کد خبر 2096945

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha