۹ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۵

سازمان میراث فرهنگی قزوین از انتشار کتاب حمایت نمی‌کند/ کتابی درباره موج‌بافی که منتظر نشر مانده است

سازمان میراث فرهنگی قزوین از انتشار کتاب حمایت نمی‌کند/ کتابی درباره موج‌بافی که منتظر نشر مانده است

قرار بود مجید شفیعی، کودکان را در قالب شعر و داستان با دو هنر موج‌بافی و منبت‌کاری که درشمار صنایع دستی استان قزوین هستند آشنا کند اما این دو کتاب به‌خاطر عدم حمایت سازمان میراث فرهنگی این استان تاکنون منتشر نشده است.

مجید شفیعی، نویسنده قزوینی، همزمان با روز ملی قزوین و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: قرار بود با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان قزوین، مجموعه کتاب‌هایی در ارتباط با صنایع دستی استان نوشته و منتشر شود که تاکنون دو جلد از این مجموعه با نام‌های «موج و ماهی» و «قاب آینه» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته اما دو کتابی که درباره منبت‌کاری و موج‌بافی بود هنوز منتشر نشده است.

پیش از این هم مجید شفیعی از انتشار مجموعه «میراث ایرانی» خبر داده و گفته بود: در این مجموعه که از سوی نشر چکه منتشر می‌شود به بناها و محوطه‌های تاریخی چون پارسه، پاسارگاد، چغازنبیل، سازه‌های آبی شوشتر، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، گنبد سلطانیه، میدان نقش جهان اصفهان  و... که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، پرداخته شده است.

شفیعی که کارشناس موزه‌داری است و علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایرانی با اشاره به ضرورت کنکاش در گذشته گفت: باید به کندوکاو گذشته پرداخت و هویت تاریخی و فرهنگی خود را شناخت. مطالعه متون ادبی و داستان‌های شاهنامه و مثنوی و افسانه‌ها و اسطوره‌ها، روش موثری برای شناختن فرهنگ و تاریخ گذشته است. از سوی دیگر باید به بازآفرینی ادبیات کهن و افسانه‌ها براساس شرایط امروز پرداخت و به نسل جدید آموخت که باید تفاوت‌ها را ببینند و نسبی بودن همه‌چیز را بپذیرند.

موج‌بافی در شمار صنایع دستی استان قزوین و زیرمجموعه نساجی سنتی است. موج  پارچه‌ای دستبافت با طرح‌های  چهارخانه  درشت از جنس پشم است و عمدتا از ان برای رختخواب‌پیچ، پتو، پشتی و سجاده استفاده می‌شود.


 

کد خبر 2124836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha