۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲

شفیعی از«نریمان و راز سیمرغ» می‌گوید/ از گنجینه بی‌پایان افسانه‌‌های ایرانی بهره نبرده‌ایم

شفیعی از«نریمان و راز سیمرغ» می‌گوید/ از گنجینه بی‌پایان افسانه‌‌های ایرانی بهره نبرده‌ایم

مجید شفیعی در «نریمان و راز سیمرغ» به بازآفرینی افسانه‌ها پرداخته و معتقد است: بسیاری از نویسندگان غربی، تحت تاثیر کتاب مقدس و«ایلیاد» و«اُدیسه» هومر نوشته‌اند اما ما آنگونه که باید و شاید از قصه‌های خود بهره نبرده‌ایم.

مجید شفیعی نویسنده حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، از نگارش داستان «نریمان و راز سیمرغ» خبر داد و گفت: من در این داستان از دوره معاصر به گذشته نقب زده‌ام. این داستان، ماجرای معلم بازنشسته‌ای است که یک شاهنامه قدیمی از اجدادش به او ارث رسیده و حالا ضخاک می‌خواهد این شاهنامه را از او بگیرد. در واقع در این داستان، زمان گذشته و حال در هم می‌آمیزد و واقعیت و رویا یکی می‌شوند.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، در «نریمان و راز سیمرغ» ضمن بازآفرینی داستان زال، پدر رستم و پرورش او به دست سیمرغ، داستان تازه‌ای روایت شده است. در این قصه برخلاف شعر فردوسی، سیمرغ، حکیم و درمان‌کننده نیست. سیمرغ، خسته و ویران و بال و پرشکسته است.

شفیعی معتقد است: افسانه‌های ایرانی، گنجینه‌های بی‌پایانی هستند که ما از آن، بهره چندانی نبرده‌ایم. اما بسیاری از نویسندگان غربی، تحت تاثیر کتاب مقدس و «ایلیاد» و «اُدیسه» هومر نوشته‌اند اما ما آن‌گونه که باید و شاید از قصه‌های خود بهره نبرده‌ایم.

وی افزود: «نریمان و راز سیمرغ» در مرحله نگارش است و هنوز ناشر قطعی آن مشخص نشده اما به گفته شفیعی، حوزه هنری ناشر احتمالی این کتاب است.

مجید شفیعی همچنین درباره کتاب دیگر خود گفت: «بهرام و هفت رویای روشن» عنوان رمان جدیدی است که در حال نگارش آن هستم و قرار است در مجموعه رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ برسد. کلیت این رمان درباره بچه‌های کار است که با پیش رفتن داستان، وارد فضای فانتزی و افسانه‌های قدیم ایرانی می‌شود.

نویسنده «ماه پیشونی قصه ما» با اشاره به اینکه در نوشتن این رمان از 2 افسانه افسانه چل‌گیس و بهرام گور بهره برده است، افزود: به داستان بهرام گور، هم در «هفت‌پیکر» نظامی اشاره شده و هم در شاهنامه؛ البته بهرام گوری که فردوسی به آن اشاره کرده، بیشتر مورد توجه من بوده است.

از مجید شفیعی به تازگی کتاب «شاهزاده بابل» از انتشارات منادی تربیت به چاپ دوم و «طنزهای شیرین زهرالربیع» توسط نشر پیدایش به چاپ سوم رسیده است.

کد خبر 2313897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha