۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

شب زنده داری در قدر

مردم استان مرکزی از زمین خاکی به آسمان پل زدند/ تحریرِ تقدیر انسان ها

مردم استان مرکزی از زمین خاکی به آسمان پل زدند/ تحریرِ تقدیر انسان ها

اراک – خبرگزاری مهر: مردم استان مرکزی از اولین ساعات شب نوزدهم ماه رمضان تا سپیده دم با حضور در مساجد و امامزاده های استان، با دل ها شان از زمین خاکی به آسمان پل زدند تا در فرصتی که درهای رحمت و غفران الهی گشوده است، برای عروج معنوی روحشان قدمی برداشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم استان مرکزی از اولین ساعات شب نوزدهم ماه رمضان تا سپیده دم با حضور در مساجد و امامزاده های استان، با دل ها شان از زمین خاکی به آسمان پل زدند تا در فرصتی که درهای رحمت و غفران الهی گشوده است، برای عروج معنوی روحشان قدمی برداشته باشند.

از تمام گلدسته های شهر، از دل تمام کوچه های شهر، از تمام پنجره های روشن شهر، فقط یک صدا بالاترین صداهاست و آن صدای "الهی العفو" است.

مردم اراک قرآن ها را تا سحرگاه بر سر گرفتند و پیامبرشان محمد (ص)، مولایشان علی (ع) قرآن ناطق و تمامی ائمه را شفیع خود قرار دادند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه شب های قدر، فرصتی ارزنده برای نزدیکی به خداوند است، گفت: باید به این شب ها توجه بیشتری شود و با شب زنده داری در آن به غفران و آمرزش خداوند نزدیک شد.

حجت الاسلام آیت الله عباسیان شب قدر را شب سرنوشت خواند و افزود: در شب نوزدهم رمضان تقدیر و سرنوشت انسان ها مشخص می شود، این تقدیر در شب بیست و یکم  تحکیم و کامل می شود و در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان تایید می شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم شب قدر ادامه داد: آیین احیای شب های قدر چون مراسم تلاوت قرآن کریم، دعای جوشن کبیر و دعای مجیر در بقاع متبرکه شاخص استان از شب نوزدهم آغاز شده است.

شب قدر، فرصت آغاز از نو است

یکی از شب زنده داران قدر گفت: اگر شب قدر به درستی درک شود همچون تولد و زایش دوباره روح است و فرصت دوباره آغاز کردن است.

خانم بابایی که همراه با جمع جوشن کبیر می خواند، افزود: در شب قدر سرنوشت همه انسان ها نوشته می شود و خداوند فرشتگان را در روی زمین مأمور کرده است تا به دستورش به بررسی مسائل آفرینش انسان بپردازند.

وی با بیان اینکه استغفار در این شب مهم ترین عمل است، ادامه داد: من خداوند را به عظمت این شب سوگند می دهم تا گناهان مرا مورد آمرزش قرار دهد.

این خانم 24 ساله بیان کرد: شب قدر، شب نزول قرآن است که همین در شان و منزلتش کافی است.

شبی که از هزار ماه برتر است

آقای برجی که همراه خانواده اش در خیابانی که مملو از جمعیت شب زنده دار است نشسته است، گفت: خداوند، قرآن کریم را بر پیامبر (ص) نازل کرده است و فرموده است که شب قدر از هزار ماه برتر است.

این شهروند 53 ساله اراکی افزود: در این شب که شب سرنوشت است و تقدیر یکساله ما نوشته می شود، فقط از خدا بخشش می خواهم و از او می خواهم که مرا از آتش جهنم برهاند.

وی ادامه داد: در این شب خداوند را به عظمت، دانایی و ستارالعیوبیش قسم می دهیم که بهترین سرنوشت و تقدیر را برایمان رقم بزند، تقدیری که درجات معنوی را برایمان بهمراه داشته باشد.

آقای برجی با اشاره به اینکه شب نوزدهم، شب ضربت خوردن علی (ع) است، بیان کرد: علی (ع) نمونه بزرگوارترین بندگان خداوند در روی زمین است و به این شب ها عظمت بیشتری می دهد.

شب قدر، شب عروج روح است

آقای  عبادی که که آخرین فراز دعای جوشن کبیر را بهمراه جمع زمزمه می کند، گفت: در این شب فقط باید گفت ای اول، ای آخر، ای بزرگوار چشم پوش ،ای معبود منزه ، فریاد فریاد مرا از آتش برهان.

این شب زنده دار 37 ساله که زمزمه های الغوثش با قطره های اشک همراه است، افزود: امشب، شب اسارت شیطان است و درهای رحمت الهی باز است.

وی ادامه داد: اگر اعمال شب قدر را به طور کامل انجام داده و از فضایل کمالات آن به درستی بهره ببریم، تیرگی و سیاهی های روحمان پس از یک سال تطهیر شده و به معراج می رسیم.

شب قدر، یادآور فرصتی است که در حال پایان است

خانم میرزایی که در حال قرائت قرآن است، گفت: قرار گرفتن شب های قدر در دهه آخر رمضان، یادآور فرصت ماهی مبارک است که در حال پایان است.

وی افزود:  من در خصوص شب قدر روایات مختلفی شنیده ام و چون به طور قطعی معلوم نیست کدام یک از این سه شب، شب قدر است. من تمام تلاش خود را می کنم که در شب های قدر بیدار بمانم و از این فرصت باقی مانده برای پالایش روحم استفاده کنم.

این شب زنده دار نوجوان ادامه داد: غسل شب قدر، خواندن 100 رکعت نماز ، خواندن قرآن، خواندن جوشن کبیر از اعمال سفارش شده این شب است.

شب قدر، شب معامله خداوند با بنده است

خانم افشار هم که 33 سال دارد، گفت: امشب شب معامله خداوند با بنده است، خداوند در این شب گناهانمان را می گیرد و حاجات ما را برآورده می کند و از بنده اش می خواهد که دیگر گناه نکند.

این شب زنده دار اراکی افزود: شب قدر گره خورده است با بزرگواری و بخشش علی (ع) و خداوند را به عظمت این امام معصوم قسم می دهیم که برایمان بهترین تقدیر را بنویسد.

صدای یا الله و یا الله از زمین به آسمان می رسد، فرشتگان، نظاره گر توبه بندگانی هستند که خداوند آن ها را خلیفه خود در روی زمین قرار داده است. بندگان این بار هم وعده شان را فراموش نکردند و عشق بازی با معبودشان را از دست ندادند. صدای اذان که در شهر می پیچد، دل ها و روح های تطهیر شده در اشک توبه می روند تا نماز عاشقی به جای آورند.

گزارش: سمیه انصاری فر
 

کد خبر 2105542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha