۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۳

یک نویسنده مذهبی:

مرگ از نگاه روان‌شناسی جدید منطبق با اشارات قرآنی است

مرگ از نگاه روان‌شناسی جدید منطبق با اشارات قرآنی است

نویسنده کتاب «از این خونه به اون خونه» معتقد است: اگر کودکان مرگ را بشناسند با حقیقت زندگی هم بیشتر آشنا می‌شوند. به گفته او آنچه روان‌شناسی امروز از مرگ ارائه می‌دهد بسیار نزدیک به اشارات قرآنی است.

غلامرضا حیدری ابهری، در تازه‌ترین اثر خود با عنوان «از این خونه به اون خونه» به توضیح و تفسیر مرگ برای بچه‌ها پرداخته است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: کودکان در دنیای امروز، بیش از گذشته با پدیده مرگ دست به‌گریبانند. کافی است پیچ رادیو و تلویزیون را بچرخانند تا اخبار بسیاری در ارتباط با انفجار، زلزله، عملیات انتحاری و در نهایت مرگ بشنوند و پرسش‌هایی درباره مرگ به ذهن آنها خطور کند. پرسش‌هایی که ما بزرگ‌ترها باید به آن پاسخ دهیم.

نویسنده کتاب «پیامبر و قصه‌هایش» با اشاره به اینکه امروز نظريه‌های روانشناسي هم ثابت كرده كه اگر والدين، كودكان خود را در برابر سئوالاتی كه از مرگ دارند تنها بگذارند، زمينه ابتلای آنها به اضطراب و نگراني را فراهم می‌کنند، گفت: ما بايد تصوير درستی از مرگ به كودكان ارائه بدهيم. توضيح غيرواقعي آنها را به آرامش نمی‌رساند. بر اساس ديدگاه‌های جديد روانشناسی اگر كودك بداند كه زندگی با مرگ به پايان نمی‌رسد و آن جهان نيز وجود دارد، با این پدیده راحت‌تر برخورد می‌کند.

حیدری ابهری معتقد است، آنچه روان‌شناسی امروز از مرگ ارائه می‌دهد، بسیار نزدیک به اشارات قرآنی است. برای مثال، قرآن مرگ را پلی می‌داند که ما را از این‌سو به آن‌سو می‌رساند و ما باید این امر معقول را به محسوس تبدیل کنیم و بچه‌ها را به این باور برسانیم، همان‌طور که از شکم مادر خود پا به این دنیا گذاشتند از این جهان هم به دنیایی دیگر سفر می‌کنند و نیستی و نابودی وجود ندارد.

نویسنده کتاب «زندگینامه نهج‌البلاغه» به این‌که پرداختن به موضوعاتی چون مرگ از حساسيت بسياری برخوردار است و نويسنده قبل از هر كاری بايد به منابع مرتبط مراجعه كرده و اطلاعات لازم را كسب كند، اشاره کرد و گفت: به همين دليل من از چند سال قبل به مطالعه در زمينه كتاب‌های مذهبی مرتبط با موضوع و كتاب‌های روان‌شناسي پرداختم و همان‌طور که اشاره کردم به نکات مشترک بسیار بین روان‌شناسی امروز و روایات مذهبی رسیدم. اصلا نام کتاب من (از این خونه به اون خونه) از یک حدیث پیامبر (ص) با این مضمون که «مرگ از خانه‌ای به خانه دیگر رفتن است» گرفته شده است.

حيدری ابهری معتقد است: با شناخت حقيقت مرگ، حقيقت زندگی نيز روشن می‌شود و انسان قدر ساعات و لحظات عمر خود را بيش از گذشته می‌داند. از این‌رو كتاب حاضر تنها تفسير مرگ برای كودكان نيست، بلكه تلاشی است تا زندگی را نيز به درستی و از دريچه‌ای تازه برای آنها تفسير كند. به عقيده من بهتر است كودكان را با اين واقعيت آشنا ساخت كه مرگ پايان زندگي نيست. امروز كارشناسان حوزه تعليم و تربيت به خوبی می‌دانند توجيهاتی مثل اينكه «مادربزرگ به آسمان رفته» یا «پدر بزرگ راهی سفر شده» نمي‌تواند نگرانی‌ها و دلتنگی‌های کودکان را در ارتباط با موضوع مرگ برطرف کند. بهترين اقدام در اين زمينه توضيح حقيقت مرگ به عنوان گذرگاهی براي ورود به جهان ديگر است. شايد بهتر باشد كه ما به آرامی آنها را با حقيقت مرگ آشنا کنیم تا كمتر دچار ترس و اضطراب ناشی از ناآگاهی درباره آن شوند.

کتاب «از این خونه به اون خونه» را انتشارات قدیانی به تازگی منتشر کرده است.

کد خبر 2107464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha