۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۰۴

وقتی مرگ خود را برای کودکان می‌آراید

وقتی مرگ خود را برای کودکان می‌آراید

«از این خونه به اون خونه»، تفسیر زیبایی از مرگ برای بچه‌ها با نگاهی به مباحث دینی و روانشناسی است. نویسنده این کتاب، غلامرضا حیدری ابهری، سمانه یاری تصویرگر و انتشارات قدیانی، ناشر آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا حیدری ابهری در تازه‌ترین اثر خود با عنوان «از این خونه به اون خونه» به توضیح و تفسیر مرگ برای بچه‌ها پرداخته است. کتابی که این‌گونه آغاز می‌شود: «این خانواده تا امروز در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کردند. آنها به تازگی خانه‌ای جدید خریده‌اند. امروز خانواده در حال اسباب‌کشی به خانه جدید است. خانه جدید خیلی بهتر و بزرگ‌تر از خانه قبلی است.»

«از این خونه به اون خونه»، حالت داستانی ندارد و به بخش‌های مختلف نقسیم می‌شود. اما رشته‌ای، این بخش‌های مختلف را به هم وصل می‌کند؛ «تولدی دوباره» عنوان بخش دوم است: «این کودک تازه به دنیا آمده است. او پیش از تولد، 9 ماه در شکم مادرش بود. دنیایی که او حالا می‌بیند، خیلی بزرگ‌تر از شکم مادر است. زمانی که او در شکم مادر بود، فکر نمی‌کرد که بیرون از آنجا جهان دیگری وجود داشته باشد... اما حالا که این دنیای بزرگ را دیده است، دیگر دلش نمی‌خواهد به جای قبلی برگردد.»

نویسنده اسباب‌کشی به خانه جدید و تولد نوزاد و شکافتن پیله را نمونه‌هایی برای عبور از یک مرحله به مرحله دیگر دانسته و گفته: «ما وقتی می‌میریم، نابود نمی‌شویم؛ بلکه زندگی جدیدی را آغاز می‌کنیم. ما بعد از مرگ، مثل همان خانواده‌ای که به خانه جدید اسباب کشید، مثل همان کودکی که متولد شد باز هم به زندگی خودمان ادامه می‌دهیم...مرگ، مثل همان پلی است که ما با عبور از آن، وارد جهانی دیگر می‌شویم.»

حیدری ابهری پیش از این در گفتگو با مهر که 12 مرداداماه با عنوان «مرگ از نگاه روان‌شناسی جدید منطبق با اشارات قرآنی است» منتشر شد گفته بود: آنچه روان‌شناسی امروز از مرگ ارائه می‌دهد، بسیار نزدیک به اشارات قرآنی است. برای مثال، قرآن مرگ را پلی می‌داند که ما را از این‌سو به آن‌سو می‌رساند و ما باید این امر معقول را به محسوس تبدیل کنیم و بچه‌ها را به این باور برسانیم، همان‌طور که از شکم مادر خود پا به این دنیا گذاشتند از این جهان هم به دنیایی دیگر سفر می‌کنند و نیستی و نابودی وجود ندارد.

به گفته نویسنده کتاب «از این خونه به اون خونه»، کودکان در دنیای امروز، بیش از گذشته با پدیده مرگ دست به‌گریبانند. کافی است پیچ رادیو و تلویزیون را بچرخانند تا اخبار بسیاری در ارتباط با انفجار، زلزله، عملیات انتحاری و در نهایت مرگ بشنوند و پرسش‌هایی درباره مرگ به ذهن آنها خطور کند. پرسش‌هایی که ما بزرگ‌ترها باید به آن پاسخ دهیم.

نویسنده در این کتاب با بهره جستن از معارف ناب اسلامی و با نگاهی به آخرین پیشنهادهای روانشناسی در زمینه توضیح مرگ برای کودکان به تفسیری قابل فهم و ساده و روان برای کوکان می‌پردازد و تلاش می‌کند تا به پاره‌ای نگرانی‌ها و  پرسش‌‌های آنان پاسخ دهد. چراکه به گفته نویسنده  با شناخت حقيقت مرگ، حقيقت زندگی نيز روشن می‌شود و انسان قدر ساعات و لحظات عمر خود را بيش از گذشته می‌داند. از این‌رو كتاب حاضر تنها تفسير مرگ برای كودكان نيست، بلكه تلاشی است تا زندگی را نيز به درستی و از دريچه‌ای تازه برای آنها تفسير كند.

کتاب «از این خونه به اون خونه» را انتشارات قدیانی در 2200 نسخه و به قیمت 5000 تومان منتشر کرده است.

کد خبر 2131545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha