۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱

گزارش خبری مهر/

قول‌های رنگارنگی که سرانجامی نداشت/ گره کور مشکلات ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان

قول‌های رنگارنگی که سرانجامی نداشت/ گره کور مشکلات ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان

اصفهان – خبرگزاری مهر: ورزشگاه نقش‌جهان که در دو سال گذشته با انواع و اقسام قول‌های مدیران کشور، به سوژه اول رسانه‌های اصفهان تبدیل شده بود، این روزها به دنبال راه‌حلی می‌گردد تا گره کور مشکلات احداث پروژه باز شود و ورزشگاه حتی به صورت نیمه‌کاره مورد بهره‌برداری قرار گرفته و رقابت‌های فوتبال در فاز نخست آن برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت ورزشگاه نقش‌جهان با وجود وعده‌های فراوان مسئولان دولت دهم، در پایان این دولت به پایان نرسید و ورزشگاهی که سال‌ها پیش قرار بود در پایان شهریور 88 به پایان برسد، هنوز که هنوز است درگیر مشکلات بسیاری بوده و ساخت آن بار دیگر در گیر و دار مشکلات قرار گرفته است.

ورزشگاه نقش‌جهان بعد از کش و قوس‌های فراوان در سال 91 با پیمانکار جدید وارد فاز ساخت شد و بعد از توقف 3 ساله ساخت این ورزشگاه، نقش‌جهان بار دیگر تکانی خورد و از خواب و رخوت 3 ساله خود بیرون آمد.

ساخت این ورزشگاه که از سال 86 تا 88 و در مدت دو ساله زیر نظر شرکت کاشالوت انجام می‌شد، پس از وقفه سه ساله زیر نظر شرکت تاقدیساز، پیمانکار جدیدی که در مناقصه توانسته بود برنده شود، انجام شد.

به واقع ورزشگاه نقش‌جهان تنها در سال 86 روند رو به رشدی به خود دید و مسئولان شرکت کاشالوت پس از آنکه دیدند خبری از بودجه‌های میلیاردی ورزشگاه نقش‌جهان نیست، ترجیح دادند فعالیت خود در این ورزشگاه را به حالت نیمه متوقف در بیاورند تا شاید خبری از بودجه به آنها برسد، خبری که چندان هم برای آنها خوشایند نبود.

 

البته کاشالوتی‌ها تعدادی کارگر در حوالی ورزشگاه نقش‌جهان نگه می‌داشتند تا در دورانی که مسئولان از این ورزشگاه بازدید می‌کنند، با تعداد کارگران حاضر در آن مواجه شوند، بازدید جنجالی محمد علی‌آبادی از ورزشگاه نقش‌جهان و اتفاقات پر سر و صدایی که پیرامون کارگران تقلبی ورزشگاه در رسانه‌ها منتشر شد، از جمله مسائل بیاد ماندنی حضور کاشالوت در ورزشگاه نقش‌جهان بود.

خلع یدی که چندان منصفانه نبود

مسئولان وقت استان اصفهان و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استان در سال 89 و پس از آن که متوجه شرایط ساخت این ورزشگاه شدند، در صدد تغییر پیمانکار وقت ورزشگاه که شرکت کاشالوت بود، بر آمدند و مدیران وقت استانداری اصفهان تلاش بسیاری کردند تا شرکت خوش‌نام سیمین سپاهان که بسیاری از پروژه‌های اصفهان را به سرانجام رسانده بود، این پروژه را در دست بگیرد.

شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور که به روند ساخت این ورزشگاه خوش بین نبود، ابتدا شرکت کاشالوت، پیمانکار وقت را خلع ید کردند تا پس از آن در مناقصه، یک شرکت دیگر، ساخت آن را بر عهده بگیرد.

 قرار بود در مناقصه شرکت سیمین سپاهان اصفهان به عنوان شرکتی که مسئولان وقت استان بر حضور او در این پروژه نظر داشتند، حضور داشته باشد اما این شرکت در مناقصه وارد نشد و پس از آن شرکت تاقدیساز، در مناقصه برنده شد تا ساخت ورزشگاه نقش جهان را بر عهده بگیرد.

به واقع خلع ید شرکت کاشالوت برای جایگزینی یک شرکت دیگر برنامه‌ای بود که مدیران برای وارد کردن شوک به روند ساخت این ورزشگاه اجرایی کردند؛ این در شرایطی بود که مدیرعامل شرکت کاشالوت نیز بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود اگر با رفتن این شرکت، نقش‌جهان ساخته می‌شود، می‌رود که این ورزشگاه به بهره‌برداری برسد.

پس از مطرح شدن بحث تغییر پیمانکار، مسئولان شرکت سیمین سپاهان نقشه‌برداری‌های خود از این ورزشگاه را انجام دادند و مدیران استان نیز به آنها اطمینانی نسبی در مورد دادن کلید ورزشگاه به آنها ارائه کردند اما سیمین سپاهان به دلایلی از مناقصه ورزشگاه نقش‌جهان کنار گذاشته شد.

پیمانکار جدید نمی‌دانست با چه پروژه‌ای مواجه می‌شود

پس از خلع ید کاشالوت و در پروسه‌ای چند ماهه، شرکت تاقدیساز از ابتدای سال 91 وارد ورزشگاه شد و با انگیزه فراوان، ساخت ورزشگاه نقش‌جهان را بر عهده گرفت؛ شرکتی که به قول مدیرعامل آن وقتی پا به ورزشگاه گذاشت، متوجه شد که با چه حجم سنگینی از کار مواجه شده است.

همزمان با این تغییرات، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز عوض شد تا رشید خدابخش که به مدیری برنامه محور و کسی که به دلیل علاقه‌اش به تربیت ورزشکار و نه تربیت تماشاگر، چندان بر ساخت ورزشگاه حساسیت نشان نمی‌داد، جای خود را به مدیری بدهد که از ابتدای کار اعلام کرد برای ساخت ورزشگاه نقش‌جهان برنامه‌های جدی دارد، هرچند که این برنامه‌های جدی در مدت کوتاهی تبدیل به بازدیدهای هفتگی از ورزشگاه نقش‌جهان شد.

شرکت تاقدیساز کار ساخت ورزشگاه نقش‌جهان را آغاز کرد و در این زمینه به نسبت پیمانکاران قبلی پیشرفت‌های قابل توجهی کرد، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور که مدیریت ساخت این مجموعه را بر عهده گرفته بود، با انتخاب حمید عبدی، معاون خود به عنوان مسئول مستقیم ورزشگاه نقش‌جهان، عملاً بر اهمیت ورزشگاه نقش‌جهان تاکید کرد و در سوی دیگر بازدیدهای رئیس جمهور وقت، وزیر ورزش و جوانان، استاندار و سایر مسئولان، بر اهمیت این پروژه افزود.

البته مدیران شرکت تاقدیساز پس از مدتی با مسئولان استان سر ناسازگاری گذاشتند و مشکلات مالی و بودجه‌هایی که به قول آنها سر وقت نمی‌رسید، باعث شد تاقدیسی‌ها اندکی از سرعت کار خود بکاهند.

قول‌های بی‌سرانجام مسئولان

از زمانی که ورزشگاه نقش‌جهان به عنوان پروژه مهر ماندگار انتخاب شد، مدیران استان بارها بر ساخت این ورزشگاه در مدت مقرر تاکید کردند و محمد جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز بارها از مردم استان خواست که به او اعتماد کرده و این ورزشگاه را به او بسپارند.

البته مدیرکل ورزش و جوانان استان پس از آن اعلام کرد که مدتی به او وقت دهند و این مدت که از ابتدای تیرماه و زمانی که قرار بود ورزشگاه نقش‌جهان تکمیل شود آغاز شده، هنوز هم ادامه دارد.

نقل‌قول‌های مختلف استاندار وقت اصفهان و اینکه ورزشگاه نقش‌جهان را در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسانیم یا قول‌های وزیر ورزش نیز از دیگر قول‌هایی بود که مثل سایر وعده‌های مسئولان مرتبط با ورزشگاه نقش‌جهان در 20 سال گذشته، بی‌ثمر ماند.

ذاکر اصفهانی، محمد عباسی، علی ترکاشوند و سایر مدیران در شرایطی پست کاری خود را ترک کردند که مردم اصفهان را با حوض سبزرنگ حاشیه شهر خود تنها گذاشته و آنها را به امید آینده‌ای گذاشته‌اند که با دولت تدبیر و امید شروع شده است.

فاز نخستی که هنوز هم کار دارد

شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور ساخت فاز دوم ورزشگاه نقش‌جهان که شامل بخش اصلی سازه فلزی، طبقه دوم ورزشگاه، صندلی‌ها، سایه‌بان‌ها، جایگاه VIP و VVIP و محوطه اطراف بوده را بر عهده گرفت و در سوی دیگر رفع برخی نقاط ضعف فاز نخست ورزشگاه نقش‌جهان به اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان سپرده شد.

برطرف کردن مشکلات رختکن‌ها، سازه‌های فاز نخست، نوسازی قسمت‌های قدیمی این فاز و بخش‌هایی که مربوط به زیرزمین‌ها و سایر قسمت‌های فاز نخست ورزشگاه نقش‌جهان بود، بر عهده اداره‌کل ورزش و جوانان استان قرار گرفته بود اما مشخص نیست که چرا این ابنیه در دو سال گذشته هیچ تغییری نکرده و در شرایطی که ساخت فاز دوم ورزشگاه با قدرت ادامه داشت، کسی برای رفع عیوب فاز نخست کاری نمی‌کرد.

این مسئله کار را به جایی برد که چند ماه پیش حمید عبدی، معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور اعلام کرد که قرار بود عیوب فاز نخست ورزشگاه را اداره‌کل ورزش و جوانان استان برطرف کند اما به دلیل اینکه اداره‌کل این کار را انجام نداد، شرکت توسعه جور آن را می‌کشد!

نصب ناقص صندلی‌ها و عکس‌هایی که همواره گرفته می‌شد

در کنار ساخت ورزشگاه نقش‌جهان، مدیران شرکت توسعه و اداره‌کل ورزش و جوانان استان تاکید بسیاری بر نصب صندلی‌های ورزشگاه داشتند و ترجیح دادند که بخش عمده‌ای از 75 هزار صندلی این ورزشگاه را در محل خود قرار داده و آن را به اسم نصب، بر روز سازه‌های بتنی ورزشگاه قرار دهند.

البته این صندلی‌ها به مرور نصب شد اما در شرایطی که سازه ورزشگاه و فاز دوم به میزان قابل توجهی کار داشت، این کار مدیران استان کاملاً سئوال‌برانگیز بود و این سئوال را در ذهن مردم اصفهان ایجاد می‌کرد که اصرار مدیران بر نصب صندلی‌های ورزشگاه به چه دلیل است.

البته بعد از دعوت خبرنگاران و تصاویری که در صدا و سیما و رسانه‌های مختلف از این ورزشگاه منتشر شد، دلیل این مسئله برای بسیاری روشن شد چراکه با نصب صندلی‌ها یا قرار گرفتن آنها در ورزشگاه، تغییر محسوسی در روند ساخت آن به وجود آمده و بسیاری کار ورزشگاه را تمام شده پنداشتند، حال آنکه مدیران شرکت توسعه چند روز پیش در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند  که تا کنون تنها 75 درصد از ساخت ورزشگاه نقش‌جهان انجام شده است.

افتتاح صوری ورزشگاه و مراسمی که انجام نشد!

سه‌شنبه، 22 مرداد سال جاری، روزی بود که محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد، برای افتتاح ورزشگاه نقش‌جهان به اصفهان قدم گذاشت اما زمانیکه با هجمه سنگین رسانه‌های استان و حتی پایتخت در مورد شایعه افتتاح این ورزشگاه مواجه شد، ترجیح داد که قالب سفرش به اصفهان را عوض کرده و آن را از قالب "افتتاح" به قالب "بازدید" تغییر دهد.

 

هرچند که عباسی در این سفر اعلام کرد که ورزشگاه نقش‌جهان مبارک مردم اصفهان باشد و چیزی تا افتتاح آن باقی نمانده، اما آمارهای رسمی، حاکی از مسائل دیگری داشت. در واقع وزیر سابق ورزش و جوانان کشور ورزشگاهی را آماده بهره‌برداری می‌دانست که بنا بر گفته‌های مدیران شرکت توسعه و تجهیز تنها 75 درصد از ساخت آن انجام شده و برای تکمیل آن نزدیک به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پیشرفت 10 درصدی ساخت ورزشگاه نقش‌جهان در طول چهار سال دولت دهم!

مسئولان کشور بر این باور بودند که دولت‌های نهم و دهم، دوران طلایی ورزش کشور چه در بعد ساخت و ساز و چه در بعد پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به شمار می‌رفته و وزیر سابق ورزش و جوانان نیز در سفر 22 مهر خود به اصفهان بارها بر این نکته تاکید کرد، این در حالی است که پیشرفت‌های ورزشگاه نقش‌جهان که در دو سال گذشته بارها توسط مدیرکل ورزش و جوانان استان به رخ کشیده شده، آنچنان از نظر رقمی، محسوس نبوده است.

حمید عبدی، معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزش کشور هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که تا کنون 75 درصد از ساخت ورزشگاه نقش‌جهان انجام شده و نزدیک به 25 درصد از ساخت این ورزشگاه باقی مانده است؛ این در شرایطی است که ورزشگاه نقش‌جهان پیش از آغاز دولت دهم نیز 65 درصد رشد داشت.

محمدجعفر علیزاده، معاون عمرانی سابق استانداری اصفهان 6 مرداد سال 88 اعلام کرد که تنها 65 درصد از ورزشگاه نقش جهان تكميل شده است و این به معنای آن است که ورزشگاه نقش‌جهان که در طول چهار سال گذشته همواره تیتر رسانه‌های کشور و محلی اصفهان بوده در 4 سال گذشته تنها 10 درصد رشد داشته است.

البته رفع نقایص سازه ورزشگاه نقش‌جهان نیز بخشی از وقت، انرژی و بودجه‌های اختصاص یافته به این ورزشگاه را نیز گرفت که این مسئله نیز در پیشرفت نه‌چندان قابل توجه ورزشگاه تاثیری به سزایی داشت.

بازگشت به عقبی که شاید تنها راه‌حل باشد

به دنبال مشکلاتی که در ساخت ورزشگاه نقش‌جهان به وجود آمد، چند ماه پیش بحث افتتاح چندباره فاز نخست ورزشگاه مطرح شد تا این ورزشگاه برای برگزاری رقابت‌های فوتبال آماده شود و پس از آن، ادامه ساخت ورزشگاه از سر گرفته شود.

این مسئله در ابتدا از سوی بسیاری از اهالی ورزش استان به نقد کشیده شد و بسیاری اعلام کردند که در صورت افتتاح ناقص ورزشگاه نقش‌جهان، فاز دوم بار دیگر به خواب فرو می‌رود؛ محمدرضا ساکت، مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان چند ماه پیش در بازدیدی که از ورزشگاه نقش‌جهان داشت، از مدیران استان و کشور خواهش کرد که از افتتاح ورزشگاه نیمه‌کاره نقش‌جهان خودداری کنند و بارها در مصاحبه خود بر این مسئله تاکید کرد.

با این حال استاندار جدید اصفهان در نخستین بازدید خود از ورزشگاه و زمانی که متوجه مشکلات قابل توجه آن شد، افتتاح فاز نخست و برگزاری رقابت‌های فوتبال در آن را تنها راه‌حل ممکن دانست تا شاید ورزشگاه نقش‌جهان برای برگزاری رقابت‌های فوتبال آماده شود.

هنوز مشخص نیست که طرح پیشنهادی رسول زرگرپور اجرایی می‌شود یا خیر اما این طرح پیشنهادی که تا حدودی بازگشت به عقب به شمار می‌رود، تنها راه‌حل کنونی ساخت ورزشگاهی مطرح شده که باز هم به خواب زمستانی خود فرو رفته است.

کد خبر 2159958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha