۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۰

مراسم بزرگداشت شهداي گمنام دانشگاه آزاد اسلامي همدان برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهداي گمنام دانشگاه آزاد اسلامي همدان برگزار شد

همدان- خبرگزاري مهر: دانشجويان دانشگاه آزاد همدان پنجمين سالگرد ميزباني از پنج قرباني بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) را در جنگ تحميلي ارج نهادند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفتم آبان ماه سال 1387، دانشگاه آزاد همدان با در خواست‌های مصرانه مديريت وقت آن سيد علي اصغر تروهيد، توفيق حضور وتدفين پنج شهيد گمنام در اين مجموعه را مي یابد.

مجموعه مديريتي اين دانشگاه نيز با در نظر گرفتن بهترين محل براي تدفين اين سربازان گمنام ولي عصر (ع) زمينه را براي ساخت يكي از زيباترين یادمان‌های شهدا در استان همدان فراهم می‌کنند.

يادمان اين شهدا نيز كه برگرفته از معماري ايراني – اسلامي است در مساحتي معادل چهار هزار 500 متر مربع به همراه محوطه سازي آن در هفتم آبان ماه سال 1389 و همزمان با آغاز كنگره اميران و هشت هزار شهيد استان همدان در مراسمي با شكوه به بهره برداري می‌رسد.

انتخاب هوشمندانه مكان اين يادمان كه در مركز دانشگاه آزاد قرار دارد موجب شده نه تنها ميهماناني كه براي شركت در مراسم هاي گوناگون به اين دانشگاه مي آيند ابتدا به اين گلگون كفنان اداي احترام مي كنند، بلكه می‌توان آن را به  مكاني تشبيه كرد كه  عاشقان ودلسوختگان راه شهادت با دور شدن از فضاي پرهياهوي جامعه آن را به پناهگاهي براي  بيان درد دل‌های خود تبديل كرده اند.

هر ساله به مناسب تدفين اين پنج شهيد دفاع مقدس مراسم بزرگداشتي براي آنان برگزار می‌شود كه سال جاري نيز اين آيين باشكوه با برگزاري نمايشگاهي از سالهاي دفاع مقدس همراه بود.

عضو هيئت امنا آستان حضرت فاطمه معصومه (س)سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت پنج شهيد گمنام گفت: شهدا داراي حيات معنوي هستند.

تداوم راه شهدا كمتر از مقام شهادت نيست

حجت الاسلام مهدي شاهرودي با اشاره به اينكه بر اساس آيات قرآن شهدا زنده‌اند، ادامه داد: فردي كه در راه رسيدن به علم قدم بر می‌دارد در راه شهدا حركت می‌کند و تداوم راه شهدا كمتر از مقام شهادت نيست.

وي افزود: ایثارگری‌های زيادي براي حفظ انقلاب اسلامي انجام شده و بايد همه آحاد جامعه در حفظ آن كوشا باشند.

عضو هيئت امنا آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اينكه 788 بار در خصوص كسب معرفت در زندگي در قرآن به مسلمانان تذكر داده شده است، عنوان كرد: رئيس موزه جنگ فرانسه در بازديد از منطقه عملياتي شلمچه ابراز می‌کند كه همه مناطق جنگي را در جهان دیده‌ام اما اين مكان حال و هوايي ديگري دارد و خود با پاي پياده در آن قدم می‌گذارد.

حجت الاسلام شاهرودي اذعان داشت: اگر فردي فطرت پاكي داشته باشد خداوند او را هدايت می‌کند و امام رضا (ع) نيز در گذر خود از منطقه شلمچه بر به شهادت رسيدن تعدادي از دوستان خود در اين منطقه صحه می‌گذارد.

240 هزار نفر در شلمچه به شهادت رسيدند

وي با اشاره به اينكه در منطقه عملياتي شلمچه 240 هزار نفر از رزمندگان اسلام به شهادت رسیده‌اند، بيان داشت: در واقعه غدير خم بار ديگر به مردم در خصوص لزوم ولايت مداري از اميرالمومنين (ع) تاكيد شد.

عضو هيئت امنا آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به علت تفاوت شهداي گمنام با ديگر شهدا، اظهار داشت: همه شهداي گمنام را متعلق به خود و خانواده خويش می‌پندارند.

حجت الاسلام شاهرودي اذعان داشت: در غدير خم بار ديگر ولايت اميرالمونين به مردم تذكر داده شد و اين در حالي ايست كه در ديگر وقايع قبل از اين رويداد نيز پيامبر برلزوم پذيرش وصي بودن او پس از خودش تاكيد داشتند.

وي بيان داشت: ولايت امري حضرت علي (ع) به حق است و بايد در اين خصوص در جامعه بيشتر اين موضوع بازگو شود.

عضو هيئت امنا آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با تاكيد بر اينكه يكي از منابع چهار گانه اهل سنت در خصوص مناقب امير المومنين (ع) نگاشته شده است، اظهار داشت: نقش نام علي (ع) را می‌توان در شب چهاردهم هر ماه بر روي كره ماه ديد و بر واقعيت اين موضوع امام صادق (ع) نيز در حديثي تاكيد دارند.

حجت الاسلام شاهرودي در خصوص جايگاه شهدا گفت: شهدا جايگاه ويژه اي در نزد خداي متعال دارد و هفت پاداش به فردي كه در راه خدا به شهادت برسد داده می‌شود.

وي با اشاره به اينكه توفيق شهادت شامل همه افراد نمی‌شود، اظهار داشت: آمرزش، رفتن به بهشت و جاي گرفتن در كنار مقربان خدا از توفيقات شهادت است.

 عضو هيئت امنا آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به اينكه شهدا راه كسب معرفت را با سرعتي غير قابل تصور پيمودند، اظهار داشت: توفيق شهادت را بايد از خداي متعال تقاضا كرد.

شاهرودي عنوان كرد: ثواب فردي كه می‌تواند در ورطه گناه بيفتد اما از آن به خاطر رضايت خداي متعال می‌گذرد كمتر از شهادت در راه حق نيست.

شهداي گمنام به پناهگاه دانشجويان تبديل شده‌اند

 مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نيز در حاشيه اين مراسم به مهر گفت: شهداي گمنام دانشگاه آزاد به پناهگاه دانشجويان تبديل شده‌اند.

مرتضي لالجيني با اشاره به اينكه وجود آرامگاه شهدا در دانشگاه موجب شده كه برخي از افراد كه پوشش وظاهر مناسبي نيز ندارند به زيارت آنان می‌آیند، عنوان كرد: شهدا با نگاهي الهي به موضوعات می‌نگریستند.

وي ادامه داد: آنان تنها نگاهشان به ذات وجودي خداي متعال بود ودر آن غرق شده بودند.

مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تاكيد براينكه عنايت حق تعالي موجب گمنام ماندن اين رزمندگان اسلام در اين مجموعه علمي شده است، اظهار داشت: شهيدان به شهود حق رسيدند.

يكي از دانشجويان حاضر در مراسم نيز با اشاره به اينكه به خود افتخار می‌کنم كه در دانشگاهي تحصيل می‌کنم كه قدوم شهدا به آنجا رسيده است، اظهار داشت: آن گونه كه شايسته است به حفظ راه شهدا در جامعه توجه نمی‌شود.

علي اميري گفت: شاهد اين هستيم كه پس از جنگ تحميلي و فدا شدن هزاران شهيد براي حفظ انقلاب اسلامي عده اي در اين روزها آرمان‌های شهدا و امام شهيدان را فراموش کرده‌اند.

کد خبر 2165389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha