۲۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۰

گزارش مهر/

محرم؛ تاریخی که قطب بندی جدیدی ارائه کرد

محرم؛ تاریخی که قطب بندی جدیدی ارائه کرد

شاهرود – خبرگزاری مهر: محرم تاریخ یک تحول عمیق و یک انقلاب تاریخ ساز است که قطب بندی جدیدی در جامعه ارائه می کند و آغاز اصلاحات در نظام اجتماعی منحرف شده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محرم تاریخ انقلاب یک مکتب علیه فرهنگ منحرف و نظام سیاسی فاسدی است که به نام خلافت اسلامی بر اریکه قدرت تکیه زده و یک به یک دستاوردهای اسلام را در جامعه رو به زوال و نابودی می کشاند.

محرم فصل شروع حماسه های عاشورایی است که هر ماه را محرم، هر سرزمین را کربلا و هر روز را عاشورا می کند و سه قطب را در تاریخ به وجود می آورد.

با عظمت ترین شهادت دنیا در کربلا واقع شد

امام جمعه شاهرود در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه انسان در حال زندگی از عقل و وجدان استفاده می‏ کند، محبت و عشق می‏ ورزد، می‏ تواند جهانی را آباد کند، از علم و معرفت و جهان‏ بینی، روشنایی کسب می‏ کند و هزاران امتیاز دیگر، گفت: هر اندازه شهید از مزایا و عظمت‏ های حیات، آگاه‏ تر باشد و هرچه بیشتر توانایی استفاده از آنها را داشته باشد، شهادت او از عظمت بالاتری برخوردار می شود.

حجت الاسلام محمود ترابی با اشاره به اینکه انسان آگاه با از دست دادن هر یک از امتیازها و عظمت‏ ها در حقیقت جهانی را از دست می‏ دهد، افزود: با این بیان است که می‏ توانیم این معنا را به خوبی درک کنیم که چرا شهادت امام حسین (ع) با عظمت‏ ترین شهادتی است که در تاریخ بشر روی داده است.

وی خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) با شناخت همه ابعاد و امتیازهای زندگی و توانایی برخورداری از آنها، دست از زندگی شسته به مبارزه با مظاهر فساد و تباهی در جامعه می رود و این همان دلیل عظمت یافتن شهادت او یارانش در تاریخ بشریت است.

ضرورت برپایی نماز ظهر عاشورا توسط هیئت ها و دسته جات عزاداری

امام جمعه شاهرود با تاکید بر اینکه وقتی هیئت‏ های عزاداری در روز عاشورا، همه خیابان‏ ها را با صدای سنج و طبل و زنجیر و بوی خوش اسپند، خوشبو می‏ کنند، یک لحظه بسیار خوب از راه می‏ رسد، لحظه‏ ای که بهترین فرصت برای خوشحال کردن خداوند و امام حسین (ع) است تصریح کرد: آن لحظه، هنگام اذان و نماز ظهر عاشوراست، نمازی که امام حسین علیه‏ السلام برای برپا داشتن آن، با دشمن جنگید و خود و بهترین عزیزانش را فدا کرد.

ترابی با اشاره به این مطلب که این همان نمازی است که خود امام حسین علیه‏ السلام هم در روز عاشورا و وسط‏ جنگ آن را خواند و به همه مردم فرمود که مواظب نماز باشند و با خواندن آن، اسلام را زنده نگه دارند عنوان کرد: اگر می‏ خواهیم از این فرصت خوب برای خوشحال کردن امام حسین علیه‏ السلام و یاران و فرزندان ایشان استفاده کنیم، لازم است در ظهر عاشورا، همراه تمام هیئت‏ ها، زیر آفتاب و روی سنگ‏فرش‏ های خیابان، به نماز بایستیم و همه با هم، صدای " اللّه‏ اکبر" را در خیابان و شهرمان طنین انداز کنیم.

تاثیر مثبت همراهی اهل بیت با امام حسین برای اسلام

امام جمعه میامی نیز در این گفتگو با اشاره به این که نیاز به تفسیر و تحلیل داشتن یک عمل نشانگر رمز و رازدار بودن و پیچیده بودن آن عمل است گفت: به همین دلیل است که باید به دنبال ضرورت همراهی خانواده و اهل بیت امام حسین (ع) با او در سفر به کربلا باشیم.

حجت الاسلام سید مرتضی موسوی با تاکید بر اینکه آمدن زن و بچه همراه امام حسین (علیه السلام) هیچ گونه نقش منفی در نهضت امام و به پیروزی رسیدن آن نداشته است افزود: آنچه مهم به نظر می رسد این است که آیا همراهی آنان با امام تأثیر مثبتی برای اسلام یا برای خود آنان داشته است یا نه.

وی با بیان این مطلب که اگر فرض شود همراهی خانواده امام با وی هیچ نقش مثبتی در اسلام نداشته خاطر نشان کرد: در این صورت همراه بردن آنان قابل توجیه است چرا که خودشان خواستار همراهی با حضرت بودند و چندین بار که در طول مسیر اعلام کرد که هرکس می خواهد برگردد هیچ یک از آنان چنین خواسته ای را قبول نکرد بلکه اگر در جاهایی امام می فرمود که همراهی آنان لازم نیست و می توانند برگردند آنان ناراحت می شدند.

امام چنان با خانواده خود مهربان بوده که در سخت ترین شرایط هم حاضر به تنها گذاشتنش نیستند

امام جمعه میامی تصریح کرد: در این مسئله باید از امام حسین (علیه السلام) درس مهربانی و مدیریت بیاموزیم که چنان با خانواده و کودکان مهربانی کرده که حتی در سخت ترین شرایط، حاضر نیستند او را تنها بگذارند.

موسوی با تاکید بر این نکته که اگر امام بدون زن و فرزند بلکه با هفتاد یا صد یا پانصد مرد جنگی از مکه به سوی کوفه رهسپار می شد، به راحتی ممکن بود که به آنان برچسب یاغی، مفسد، خارجی و … بزنند عنوان کرد: در این صورت در همان اولین برخورد در بیرون کوفه آنان را به عنوان خارجی و حَروُری از بین ببرند که در این صورت کشته می شدند و اثری از آنان در صفحه آن روز یا هر روز تاریخ باقی نمی ماند.

دفاع از کیان اسلام و دفاع از عقیده و آرمان زن و مرد نمی شناسد

امام جمعه میامی اذعان داشت: خانواده امام حسین (علیه السلام) توانستند پیام رسان حادثه کربلا باشند و در کوفه، شام، مدینه و بین راه، تنها کافی بود که خود را معرفی سازند که نوه ها و فرزندان نوه های پیامبرند و لااقل شامیان بفهمند پیامبر اکرم (ص)، خویشاوندانی نزدیک تر از معاویه و یزید دارد که به فرمان یزید کشته و اسیر شده اند.

موسوی با اشاره به اینکه دلیل دیگر را می توان آموزش این که دفاع از کیان اسلام و دفاع از عقیده و آرمان زن و مرد نمی شناسد، تصریح کرد: هرکس در حد توان خود می تواند در این امر مهم شریک باشد.

وی همچنین ابراز داشت: نشان دادن قدرت روحی امام حسین (ع) که حتی در بحبوحه جنگ، فشار دشمن، جراحت های زیاد، تشنگی و… از زن و فرزند خود غافل نمی شود و این نشانگر اوج روحی و کمال روحی امام است، که باید در چنان صحنه هایی بروز کند نیز یکی دیگر از دلایل همراهی اهل بیت با امام حسین (ع) است.

پیام عاشورا ره توشه ای برای شیعه در قیام و مبارزه با ظالمان

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان شاهرود نیز با اشاره به اینکه در میان حوادث تاریخی صدر اسلام، حادثه عاشورا حادثه عظیمی است که دارای ابعاد تاریخی، سیاسی، عرفانی، عاطفی و حماسی است گفت: پیام بزرگ عاشورا ره توشه گرانبهایی برای شیعه در قیام ها و مبارزات مستعد و با ظالمان در همه عصرها و زمان ها خواهد بود.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان با بیان این مطلب که تا زمانی که تشییع ماندگار است فرهنگ عاشورا نیز تداوم دارد افزود: ارائه ویژگی های اعتقادی و راهبردی امام حسین (ع) در ایام سوگواری آن حضرت  می تواند گامی موثر در ترویج مکتب  اسلام ناب محمدی و نقش بسزایی در معرفی مکتب شیعه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پیام های عاشورا اثر عمیقی در تار و پود فرهنگ عمومی شیعه دارد خاطرنشان کرد: عزاداری و برپایی مراسم ماتم در سوگ اولیاء خداوند بویژه حضرت امام حسین (ع) ریشه در قرآن و سیره نبوی و امام معصوم (ع) دارد.

عزاداری نشانگر فریاد مظلوم علیه ظالم

استاد فلسفه حوزه و دانشگاه، عزاداری ها را مصادیق محبت به اهل بیت (ع) و تعظیم شعائر الهی و نشانگر فریاد مظلوم علیه ظالم دانست و تصریح کرد: به همین دلیل عاشورا مبدا بسیاری از قیام ها و مبارزات تاریخی شیعه بوده و مبدا و مبانی تاریخی انقلاب اسلامی نیز به فرهنگ عاشورا باز می رسد.

عبداللهیان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکید زیادی بر عزاداری امام حسین (ع) داشت و عزاداری حسینی را موجب حفظ اسلام می دانست عنوان کرد: همین عزاداری حسینی مبدا قیام پانزده خرداد 42 که در پایان منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، است.

وی با تاکید بر اینکه در دفاع مقدس نیز عناصر اصلی قیام عاشورا در عملکرد رزمندگان ظهور پیدا می کرد و شجاعت، توکل، ایثار و شهادت طلبی را در وجود لشکر اسلام نمایان می ساخت اذعان داشت: از دیدگاه مقام معظم رهبری عاشورا یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دایمی برای امت اسلام بود.

خرافه در بستر جهالت مردم و در راستای اهداف حاکمان باطل شکل می گیرد

استاد حوزه علمیه خواهران امام جعفر صادق (ع) شاهرود نیز با اشاره به اینکه ارزش ها و نمادهای دینی با مردم گره می خورند گفت: طبیعی است که مردم احساسات و باورها و خوانده ها و شنیده های مورد علاقه خود را به آن جریان پیوند دهند و راهی به سوی آسیب های عزاداری محرم باز شود.

وجیهه اشرفی با اشاره به اینکه به حدیث باطل و سخن بیهوده که با عقل سازگاری ندارد، خرافه می گویند افزود: اغلب خرافه ها در بستر جهالت مردم و یا در راستای اهداف حاکمان باطل رشد و تداوم می یابد و هر چیزی که نفیس تر و قیمتی تر باشد زمینه بروز تقلب در آن بیش تر است.

وی با تاکید بر اینکه باورهای دینی و احساسات مذهبی به دلیل ارزش و اصالتی که دارد در معرض خرافات قرار می گیرد خاطر نشان کرد: حادثه عاشورا ناب ترین و عظیم ترین و شکوهمندترین حادثه تاریخ بشریت است که بیشتر از هر واقعه ای در معرض آفات و تهاجمات و تحریفات و انحرافات قرار دارد.

خداوند انسان را دعوت به تفکر و تدبر می کند

این استاد حوزه با بیان این مطلب که در وجود انسان دو گرایش یکی گرایش نفسانی جسم و یکی دیگر گرایش نفسانی فکر و مغز و روح وجود دارد تصریح کرد: گرایش نفسانی جسم انسان را به تن پروری و تنبلی دعوت می کند و گرایش نفسانی فکر و مغز انسان را به سوی تعطیلی عقل دعوت می کند.

اشرفی با اشاره به این که تنبلی تعقل بشر بسیار مهمتر از تنبلی جسم است عنوان کرد: وقتی عقل انسان تعطیل شد بزرگترین مشخصه انسانیت را از دست داده به همین خاطر است که مکرر خداوند متعال در قرآن مجید مردم را  به تفکر و تدبر دعوت می کند.

وی با بیان این مطلب که با نبود عقلانیت است که علل پیدایش و زمینه پذیرش خرافات در دین و شعائر مذهبی پیدا می شود اذعان داشت: متاسفانه عنصر عاطفی و حماسی عاشورا بر عنصر عزت و منطق و عقل آن ارجحیت یافته و باعث شده جریان عزاداری امام حسین (ع) با پیرایه هایی پیوند بخورد که با اصل و ماهیت قیام امام حسین (ع) هیچ همخوانی نداشته باشد.

زدودن خرافات از فرهنگ عاشورا یک ضرورت دینی، فرهنگی

استاد حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) یکی از راه های زدودن خرافات از فرهنگ عاشورا را بیان وقایع این حادثه به صورت دقیق و با اتکاء به اسناد و مدارک مستدل و منطقی دانست و ابراز داشت: معرفی هدف حادثه کربلا و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی آن یک ضرورت است، عاشورا تنها سوگ و یک تراژدی نیست بلکه هدف امام حسین (ع) امر به معروف است.

اشرفی عدم محافظه کاری در مبارزه با پیرایه ها و خرافه های عزاداری امام حسین (ع) را ضروری دانست و اظهار داشت: متولیان فرهنگ جامعه بخصوص روحانیان و خطبا باید غربالگری کنند و خرافه ها را به مردم بگویند اگر این افزوده های جدید به دین پا بگیرد و رواج یابد فضای خرافه زایی بوجود می آید دشمنان قسم خورده هم به آن دامن می زنند.

ارزنده ترین برکات مجالس عزاداری حفظ رمز نهضت حسینی

استاد فقه حوزه علمیه خواهران امام جعفر صادق (ع) شاهرود نیز در این گفتگو با تاکید بر این که از ارزنده ‏ترین آثار و بركات مجالس عزادارى و گریه بر ابى عبدالله حسین علیه السلام حفظ رمز نهضت حسینى است گفت: اینگونه مجالس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هایى است كه به بهترین روش و زیباترین اسلوب مردم را به سوى دین خوانده و عواطف را آماده مى‏كند و جاهلان و بى‏خبران را از خواب سنگین غفلت بیدار مى‏ سازد.

نفیسه احمدی با اشاره به این که در این مجالس مردم، دیانت را همراه با سیاست، از مكتب حسین بن على علیه السلام مى ‏آموزند افزود: گریه بر سیدالشهدا علیه السلام و تشكیل مجالس عزاى حسینى نه تنها اساس مكتب را حفظ مى‏ كند، بلكه باعث مى‏شود شیعیان با حضور در این مجالس از والاترین تربیت اسلامى برخوردار شده و در جهت حسینى شدن رشد و پرورش یابند.

وی با بیان این مطلب که مراسم عزادارى حافظ و زنده نگهدارنده نهضت مقدس امام حسین علیه السلام و در نتیجه حافظ اسلام و ضامن بقاى آن است خاطر نشان کرد: گریه بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام علاوه بر ازدیاد محبت و مهر و مودت، موجب كثرت تنفر و بیزارى از دشمنان و قاتلان آن حضرت شده و موجب برائت دوستداران این خانواده از دشمنان ایشان می شود.

گریه با آگاهی و معرفت بر امام حسین اعلام انزجار از قاتلان اوست

این کارشناس فقهی با تاکید بر اینکه گریه با آگاهى و معرفت بر امام حسین علیه السلام، در واقع، اعلام انزجار از قاتلان اوست و این تبرى از آثار برجسته گریه بر امام حسین علیه السلام است تصریح کرد: این گریه و عزادارى ابراز كمال تنفر در برابر تعدى و تجاوز و ستمگرى و پایمال کردن حقوق جامعه و به ناحق تكیه زدن بر مسند حكومت آنان است.

احمدی با اشاره به این که آشنایى با حقیقت دین و نشر آن، مردم را در سایه مراسم عزادارى به حقیقت اسلام آشنا می کند، افزود: بر اثر تبلیغات وسیع و گسترده‏اى كه همراه با این مراسم انجام مى‏گیرد، آگاهى توده مردم بیشتر شده و ارتباطشان با دین حنیف محكم‌تر و قوی‌تر می شود.

وی در خاتمه عنوان کرد: قرآن و عترت دو وزنه نفیسى هستند كه هرگز از یكدیگر جدا نمى‏ شوند و این آگاهى در اقامه ماتم و مراسم سوگوارى عترت رسول اكرم (ص) به خصوص امام حسین (ع) به آحاد مردم داده خواهد شد.

........................................

گزارش از الهام صادقی

کد خبر 2174948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha