۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۴

طاهری:

مجمع استانداران نماد همدلی مدیران دلسوز نظام است/ عضویت 200 استاندار در مجمع

مجمع استانداران نماد همدلی مدیران دلسوز نظام است/ عضویت 200 استاندار در مجمع

اراک – خبرگزاری مهر: دبیر مجمع استانداران کشور گفت: مجمع استانداران نماد عینی همدلی و همسویی مدیران دلسوز نظام است که با هدف بهره گیری از تجارب، سوابق، اطلاعات علمی استانداران در جهت پیشبرد اهداف عالی پیش روی استانها تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر حسین طاهری عصر چهارشنبه در نشست مجمع استانداران استان مرکزی در ادوار  گذشته افزود: مجمع استانداران تشکلی غیر دولتی است که با تاسیس در سال 1383 امروز توانسته 200 نفر از استانداران نظام جمهوری اسلامی ایران را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون دور هم جمع کند.

وی گفت: کمیسیون های تخصصی و کمیته  های استانی زیرمجموعه مجمع استانداران است که با بهره گیری از تجارب و سوابق استانداران برنامه ریزی برای حل مشکلات استان ها را انجام می دهند.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی مجمع استانداران کشور افزود: امروز مدیرانی در مجموعه مجمع استانداران دور یک میز در کنار یکدیگر می نشینند که روزگاری هرکدام یکی پس از دیگری جای همدیگر را گرفته اند.

توسعه متوازن نیاز امروز استان مرکزی

دبیر مجمع استانداران کشور در ادامه با اشاره به موقعیت صنعتی استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی در کشور گفت:  استان مرکزی یک استان صنعتی کشور است که متاسفانه عدم توسعه متوازن صنعت در این استان مشکلات متعددی را پیش روی مردم و مسئولان آن قرار داده است.

وی وجود ظرفیت های دانشگاهی در استان مرکزی را یک مزیت نسبی در این استان برشمرد و گفت: توسعه و تقویت ارتباط میان بخش صنعت و دانشگاه دراستان مرکزی یک ضرورت است.

دبیر مجمع استانداران افزود: عدم تحقق توسعه روابط صنعت و دانشگاه در استان یک مشکل اساسی است که باید در جهت تحقق آن تلاش شود.

طاهری با بیان این که کار خوب از مسیر تحقیق و پژوهش می گذرد گفت:  اگر به دنبال توسعه صنعتی متوازن در راستان مرکزی هستید باید تقویت رابطه دانشگاه و صنعت در این استان بکوشیم.

دبیر مجمع استانداران کشور توجه به صنعت هایتک را از دیگر نیازهای استان صنعتی مرکزی برشمرد و گفت: دیگر عمر صنعت بولدوزری در کشور تمام شده و وقت آن است با روی آوردن به صنعت ظریف جایگاه صنعتی کور را ارتقا داد.

طاهری با اشاره به مشکل کم آبی استان مرکزی به عنوان یک چالش فراروی استان بیان داشت: در شرایطی که این استان با چالش بزرگ کم آبی روبروست باید در امر توسعه صنعتی به صنایعی روی آورد که یا نیاز به آب نداشته باشند یا مصرف آب در آنها کم باشد.

وی در ادامه بر ضرورت توسعه فضای سبز در استان مرکزی تاکید کرد و گفت:  استفاده از گونه هایی که نیاز به آبیاری کم دارند یک ضرورت در استان مرکز ی است.

دبیر مجمع استانداران گفت: با استفاده درست از منابع آبی موجود می توان علاوه بر تامین 150 هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم استان آب مورد نیاز 150 هزار هکتار اراضی آبی نیز اقدام کرد.

استان مرکزی نیازمند توسعه فرهنگی است

استاندار استان مرکزی نیز د ر این نشست با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی استان مرکزی گفت:  استان مرکزی استانی با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی است که بزرگان، علما و دانشمندان ارزشمندی را به کشور تقدیم کرده است و توجه به این مهم توسعه فرهنگی این استان را ضروری می کند.

مقیمی با بیان این که گسترش حوزه های علمیه و دانشگاه ها از اولویت های کاری استان است افزود: وجود قدیمی ترین حوزه علیمه کشور، وجود دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی و همچینین جمعیت دانشجویی استان تحقق این مهم را ضروری می سازد.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت صنعتی استان مرکزی گفت:  استان مرکزی سومین قطب صنعتی کشور است که فاصله کم استان با تهران، قرار گیری در مرکز کشور، اتصال استان به خطوط راه آهن کشوری بستر لازم برای افزای تولیدات صنعتی استان مرکزی را افزایش داده است.

استاندار فعلی استان مرکزی به همراه استانداران پیشین

وی با تاکید بر ضرورت تهیه نقشه راه برای حوزه صنعت استان مرکزی گفت:  از آنجا که صنعتی شدن استان مرکزی مشکلات زیست محیطی بسیاری رابرای این استان ایجاد کرده توجه به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه که اجرای طرح های زیست محیطی را منوط به اخذ تائیدیه حفاظت محیط زیست می کند در راستای توسعه صنعتی استان ضروری می سازد.

استاندار مرکزی در ادامه کمبود آب را چالش اصلی فراروی استان مرکزی برشمرد و گفت:  این چالش در تمام بخشهای کشاورزی، صنعتی و شرب قابل لمس است.

مقیمی افزود: استفاده بهینه از منابع موجود، انتقال آب از مناطق دیگر راهکارهای رفع مشکل کمبود آب در استان مرکزی است.

وی با اشاره به خرد بودن اراضی کشاورزی استان مرکزی گفت: یکپارچه سازی 150 هزار هکتار اراضی این استان تکلیفی صریح و روشن برای مدیریت جدید استان در راستای استفاده  بهینه از مصرف آب است.

استاندار مرکزی توسعه آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین، توسعه کشت گلخانه ای و توجه به کشت محصولات با نیاز آب کمتر از دیگر اولویت های کاری در این بخش است.

مقیمی در ادامه از توسعه سفرهای ریلی و توجه به ویژه به حوزه راه آهن در استان به  عنوان اولویتهای کاری استان خبرد اد و گفت: با توجه به این که فاصله کم اراک تا تهران و عدم توجیه پروازهای فرودگاه اراک به تهران توجه به سفرهای ریلی و راه اندازی قطار سریع السیر اراک – تهران با سرعت 280 کیلومتر در ساهت را ضروری می سازد.

شهرهای استان مرکزی نیازمند عمران شهری

استاندار مرکزی همچنین در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه عمران شهری در شهرهای استان مرکزی را ضروری دانست و گفت: توجه به بافت های فرسوده، تامین امکانات و تسهیلات در راستای توسعه شهرهای اراک، ساوه و خمین ضروریست.

مقیمی با اشاره به  نقش آلاینده های شهری اراک افزود:  توجه به حمل و نقل درونشهری بالاخص در شهر اراک که حمل و نقل و سوخت خانگی حدود 52 درصد آلایندگی ها را به خود اختصاص داده باید در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به  پتانسیل ها، توانمندیها و ظرفیت های حوزه گردشگری استاان گفت: استان مرکزی با برخورداری از ظرفیت های گردشگری و توریستی  توان تبدیل به یک قطب گردشگری مهم در کشور را دارد.

مقیمی افزود: باید با انجام مطالعات جامع و کامل بر میراث فرهنگی و آثار تاریخی و جادبه های توریستی این فرصت را در استان ایجاد کرد.

غفلتی که در توسعه استان مرکزی شده باید جبران شود

نماینده مقام معظم رهبری دراستا ن مرکزی گفت:  غفلتی که طی سالهای اخیر در توسعه استان مرکزی صورت گرفته باید با درایت مسئولین جبران شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: باید با بهره گیری از تجارب استانداران قبل بستر رشدو توسعه استان مرکزی را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه همه نیروهای کشور باید برای عزت و سربلندی  نظام جمهوری اسلامی ایران بسیج شوند گفت: مدیران باید به گونه ای کار کنند که در پایان عمر مدیریتی خود بتوانند کارنامه درخشانی از خود ارائه دهند.

گفتنی است در این نشست عبدالمحمد زاهدی،‌ سيد حميد طحايي، علي دانش منفرد، غلامعباس زارع،‌ محمدعلي خواجه پيری، علی جابريان، علي اكبر شعباني فرد، سيد حبيب صفوی، سيدعلي اصغر رضوانی نژاد،‌ شكراله حسن بيگي،‌ مهدي زندوكيلی،‌ابوالقاسم نصرالهی، علي بخش جانبخشی،‌ حسين اخوان،‌ محمدرضا عاشوري،‌محمدعلي ابراهيمی و سيدرضا روحانی طباطبايي حضور داشتند.

کد خبر 2193975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha