۷ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۰۵

مشایخی خبر داد:

حضور تعزیه خوانان اراکی در هفتمین سوگواره کشوری/ 8 گروه تعزیه خوان در سوگواره حضور دارند

حضور تعزیه خوانان اراکی در هفتمین سوگواره کشوری/ 8 گروه تعزیه خوان در سوگواره حضور دارند

اراک - خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از حضور تعزیه خوانان اراکی در هفتمین سوگواره تعزیه کشوری، در شهرستان لامرد استان فارس خبر داد.

مصطفی مشایخی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعزام هنرمندان تعزیه خوان اراکی در هفتمین سوگواره تعزیه گفت: این عزیزان در این سوگواره به اجرای تعزیه می پردازند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان تعزیه اراکی، با عنوان گروه شبیه خوانی ائمه اطهار (ع) اراک به سرپرستی حسن مجللی در این سوگواره شرکت کردند و روز یکشنبه هشت دی ماه به اجرای مجلس تعزیه شهادات امام حسین (ع) در این شهرستان می پردازد.

مشایخی با بیان اینکه در این مجلس تعزیه آقایان مصطفی مجللی، ابراهیم سلیمانی، علی قهیهه ای، محمد باقری پویا، اسماعیل مجللی، علی سرچالی و حسن مجللی به ایفای نقش می پردازند، ادامه داد: این هنرمندان از هنرمندان توانمند استان مرکزی هستند که در برگزاری مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان به اجرای نمایش و مصائب وارده بر خاندان عصمت و طهارت(ع) می پردازند.

این سوگواره با حضور هشت گروه تعزیه خوان برگزار می شود

وی با اشاره به اینکه تعزیه خوانان اراکی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این سوگواره شرکت می کنند، ادامه داد: این سوگواره با حضور 8 گروه تعزیه خوان از استان های، مرکزی، اصفهان، فارس، خوزستان، قزوین ، همدان ،مازندران و فارس برگزار می شود.

مشایخی با بیان اینکه تعزیه بازتابی از هنر ایرانی و فرهنگ شیعه است، اضافه کرد: این هنر اصیل توانسته واقعه عظیم عاشورا را به افراد منتقل کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: تعزیه یک هنر ایرانی اسلامی بر اساس فرهنگ نمایشی، هنری و ادبی ایران است که در آن جریان‌های متفاوت حق و باطل را به خوبی نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: تعزیه باز تولید تاریخ عاشورا و حلقه اتصال نسل جوان به دین و ارزش‌های آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تعزیه از هنرهای فاخر ایرانیان است، خاطرنشان کرد: قدمت این هنر در استان مرکزی به 250 سال می رسد.

 این استان به ‌عنوان یکی از قطب‌های تعزیه کشور شناخته شده است

وی در ادامه با اشاره به سابقه استان مرکزی در زمینه تعزیه گفت: این استان به ‌عنوان یکی از قطب‌های تعزیه کشور شناخته شده است و قدمت هنر تعزیه در آن به زمان دولت ناصری بازمی‌گردد.

مشایخی با اشاره به اقدامات مطلوب استان در زمینه این هنر اصیل ایرانی بیان کرد: طی سه سال اخیر شورای تعزیه استان به منظور شناسایی و ساماندهی امور مربوط به تعزیه و تعزیه‌خوانی استان با حکم اداره کل ارشاد با بهره‌گیری از پیشکسوتان تعزیه و نسل جوان متخصص و متبحر در امور تئاتر، موسیقی، هنر و ...  تشکیل شده و اقدامات مطلوبی نیز در رأس فعالیت‌های آن قرار گرفته است.

کد خبر 2203886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha