۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۵۱

در شهادت هشتمین اختر تابناک امامت:

تجلی عشق به ائمه اطهار در عزاداری های مردم استان مرکزی/محرم و صفر فرصتی برای اتصال عزاداران به عرشیان

تجلی عشق به ائمه اطهار در عزاداری های مردم استان مرکزی/محرم و صفر فرصتی برای اتصال عزاداران به عرشیان

اراک - خبرگزاری مهر: امروز شهرهای استان مرکزی غرق در ماتم بود، مردمی که با عزاداری های خود در غم ماتم هشتمین اختر تابناک امامت و امامت عشق و ارادت خود را به اهل بیت، این گنجهای الهی در روز زمین نشان دادند و تجلی عشقشان را در اشکهای آنها می توان به وضوح دید.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم شیعه استان مرکزی در حضور در بقعه های شهرها ضمن عزاداری و تمام شدن ماههای عزایی که در آن آخرین فرستاده خدا، امامان دوم، سوم و هشتم و کودکان آنها را از دست دادیم به سوگ نشستند تا همدردی باشد برای ظلم ظالم به مظلوم.

25  بقعه شاخص استان در حالی پذیرای مردم عزادار بود که عاشقان امامت و ولایت در نقاط مختلف استان مرکزی، شب گذشته و امروز با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه ها با سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری عشق و ارادت خود را به امام رضا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.

سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر به خبرنگار مهر گفت: مردم تفرش همواره در مناسبت های مختلف مذهبی حضوری پر شور در امامزادگان و بقاع متبرکه دارند که بر این اساس در سالروز وفات پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام رضا (ع)این اماکن متبرکه میزبان عزادارن شد.

مردم تفرش همواره در مناسبت های مختلف مذهبی حضوری پر شور دارند

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی با بیان اینکه به دلیل اعتقادات قلبی و دینی در اکثر مناسبت‌های مذهبی مردم تفرش، در امامزادگان به صورت خودجوش حاضر می‌شوند، تصریح کرد: در ایامی چون عاشورا، تاسوعا یا وفات حضرت محمد(ص) نیاز به دعوت از مردم نداریم که بر این اساس ما نیز موظف به ایجاد یک سری برنامه‌های مدون و مشخص دینی و اعتقادی در این اماکن هستیم.

وی با تأکید براینکه اماکن مذهبی باید دغدغه اولیه مسئولان باشد، گفت: بقاع متبرکه ما که در مراسم مذهبی، مردم به صورت جمعی و کثیر در آن شرکت می‌کنند، باید زیرساخت‌های لازم برای جذب بیش از پیش مردم در این اماکن‌های مقدس فراهم شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مرکزی نیز با بیان اینکه امام رضا(ع) در برخورد با مردم چهره راستین اسلام را ترسیم مى کرد، گفت: امام رضا(ع) همواره با قرآن همدم بودند و حتى به هنگام پاسخ به سوالات، پاسخ هایى ارائه می کردند که همه برگرفته از قرآن و آیات این کتاب الهی بود.

امام رضا(ع) کتاب الهى قرآن را هرسه روز یک بار ختم مى‏ کردند

حجت الاسلام صفر قربانپور با بیان اینکه امام رضا(ع) کتاب الهى قرآن را هرسه  روز یک بار ختم مى‏ کردند اظهارداشت: نکته مورد توجه در حیات سیاسى امام هشتم (ع ) مسئله خلافت و ولایت‌عهدى است که از طرف مأمون الرشید خلیفه عباسى به آن حضرت پیشنهاد شد و آن حضرت از پذیرفتن خلافت سرباز زد و ولایتعهدى مأمون را به کراهت پذیرفت.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) و شیعیان مخلص ایشان براى مردم به منزله چراغ راه و مقتدا در حل مشکلات و هجوم شب‏هات بودند، تصریح کرد: با توجه به این که در آن زمان موج فکرى و فرهنگى بیگانه ه‏ا بر همه جا چیره شده و کفر و الحاد را در قالب بحث هاى فلسفى و تردید نسبت‏ به مبادى خداشناسى برای مردم به ارمغان آورده بود، وجود امام و شیعیان راستین ایشان برای آگاهی بخشی به مردم یک نیاز اساسی بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی نیز با اشاره به ویژگی های برجسته شخصیت امام رضا(ع) بیان کرد: امام هشتم شیعیان جایگاه علمى ویژه اى داشتند و از دانشى سرشار بهره مند بودند که این برجستگى علمى ایشان در رویارویى با دانشمندان ادیان و مذاهب دیگر، بهتر آشكار مى شده است.

اخلاق نیكو، دانش فراوان، ایمان و عبادت بسیار از ویژگى هایى بارز امام رضا(ع) است

حجت الاسلام عباسیان اظهار داشت: اخلاق نیكو، دانش فراوان، ایمان و عبادت بسیار از ویژگى هایى بارز امام رضا(ع) است و همه مسلمانان باید ایشان را به عنوان الگوی عملی خود در زندگی سرلوحه قرار دهند.

شهادت امام هشتم شیعیان و برگزاری آئین های عزاداری در آستان مقدس امامزاد گان با چهارمین روز هفته وقف مصادف شده بود. روزی که " وقف، تجلی مودت اهل بیت (ع) و تکریم امامزادگان" نام نهاده شده است تا ویژه برنامه های مختلفی شامل سخنرانی پیرامون شخصیت امام رضا(ع)، مداحی و عزاداری برگزار می شود.

محمد عابد(ع) در مشهد میقان و امامزادگان عبداله (ع) و آمنه خاتون(س) اراک با حضور مردم غرق در ماتم و عزاداری برایی پیشوایی شده بود که رفع نیاز مؤمنان و گره ‏گشایى از ایشان را بر دیگر كارها مقدّم می ‏داشت و هیچ فرقى میان غلامان و اشراف و اقوام و بیگانگان نمی ‏گذاشت، مگر براساس تقوا.

کاروان پیاده روی مشتاقان به سمت امامزاده محمد عابد(ع) اراک

کاروان پیاده روی مشتاقان اهل بیت(ع) از میدان فراهان اراک به سمت امامزاده محمد عابد(ع) اراک از فرزندان موسی بن جعفر(ع) و برادر امام رضا(ع) در مشهد میقان حرکت کرد تا با طی این مسیر هفت کیلومتری بیعت خود را با فرزندان این امام به اثبات برسانند. 

مردم شهید پرور اراک از ساعت 10 صبح امروز به منظور عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع) و ادای احترام به ساحت مقدس امامزاده محمد عابد(ع) در قالب کاروان سینه زنی و عزاداری به سمت این بارگاه ملکوتی حرکت کردند.

قرائت قرآن، سخنرانی پیرامون شخصیت برجسته امام رضا(ع)، مداحی و سینه زنی بخشی از برنامه های این آئین های عزاداری بود تا از ضامن آهو کسی که  همواره متبسم و خوش‏رو بودند و دست هیچ نیازمندى را تا حد امكان رد نكرد، بخواهند در محشر ضامنی برای انها باشد.

بر افراشتن بیرق سیاه در خیابانها

در تمامی نقاط شهری و روستایی این استان نیز وعاظ و روحانیون به تبیین سیره و منش ائمه اطهار(ع) و امام رضا(ع) پرداختند و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز در بیان ابعاد شخصیتی ، رنجها و چگونگی شهادت آن حضرت، نوحه و مصیبت خواندند.

توزیع نذورات، بر افراشتن بیرق سیاه در خیابانها، کوچه ها و ورودی منازل، برگزاری مراسم های روضه خوانی و عزاداری، برپایی مراسم دعا و نیایش، از جمله آیین هایی است که هرساله به مناسبت شهاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و لایت در اراک و تمامی شهرها و روستاهای استان مرکزی برگزار می شود.

همچنین خیل عاشقان امام رضا (ع) در سالروز شهادت آن امام همام نماز ظهر سی ام ماه صفر را باشکوه و عظمت وصف ناشدنی در مساجد، امامزادگان، حسینیه‌ها، تکایا و مکان‌های برگزاری مراسم عزاداری اقامه کردند.

امروز عزاداران در حالی سیاه پوش عالِم آل محمد(ص) شده اند که قبولی عزاداری هایشان را از خداوند خواستار هستند، محرم و صفر فرصتی بود برای اتصال عزاداران به عرشیان و روح اخلاص و بندگی را در جامعه زنده کرد. قطعا تداوم این عزاداری ها و عاشقی ها حفظ اساس و رکن اسلام ناب محمدی را بهمراه دارد.
 

کد خبر 2206560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha