۱۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۷

موفق:

خراسان شمالي رتبه چهارم نرخ مشاركت اقتصادي را در كشور دارد

خراسان شمالي رتبه چهارم نرخ مشاركت اقتصادي را در كشور دارد

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: بر اساس اطلاعات مركز آمار ايران، نرخ مشاركت اقتصادي در اين استان در پاييز امسال 40 درصد بوده و از اين نظر خراسان شمالي در رده چهارم كشور قرار دارد.

محمدرضا موفق در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار كرد: بر اساس اطلاعات مركز آمار ايران نرخ مشاركت اقتصادي خراسان شمالي در پاييز امسال 40 درصد برآورد شده كه اين ميزان به نسبت پاييز پارسال 2.2 درصد بيشتر شده است.

وي با بيان اين كه اين مسئله نشان از بهبود وضعیت اقتصادی استان دارد، گفت: در پاييز سال 91 نرخ مشاركت اقتصادي جمعيت 10 ساله و بيشتر خراسان شمالي 37.8 درصد محاسبه شده بود.

موفق اضافه كرد: البته نرخ مشاركت اقتصادي خراسان شمالي در پاييز امسال به نسبت تابستان سال جاري كاهش يافته به گونه اي كه اين نرخ از 42 درصد در تابستان به 40 درصد در پاييز امسال رسيده است.

او عنوان كرد: نرخ مشارکت اقتصادي(نرخ فعاليت) عبارت است از نسبت جمعيت فعال(شاغل و بيکار) 10 ساله يا بيشتر به جمعيت در سن کار 10 ساله يا بيشتر و در واقع به عبارت ساده تر نرخ مشاركت اقتصادي نشان مي‌دهد چند درصد از جمعيت در سن كار، فعال يعني شاغل يا بيكار هستند.

به گفته موفق بر اين اساس وقتي فرصت شغلي بيشتر ايجاد شود و تقاضا براي نيروي كار پديد آيد، نرخ مشاركت اقتصادي روند افزايشي پيدا مي كند و از طرف ديگر کاهش نرخ مشارکت اقتصادي نيز يا ناشي از کاهش جمعيت فعال(متقاضيان کار) است و يا به دليل افزايش بيشتر جمعيت در سن کار روي مي دهد.

او افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي مركز آمار ايران، خراسان شمالي با نرخ مشاركت 40 درصد در پاييز امسال از اين نظر در رده چهارم كشور قرار دارد و استان هاي اردبيل با نرخ 43.1 درصد، آذربايجان غربي با نرخ 41.5 و خراسان جنوبي با نرخ مشاركت اقتصادي 40.1 درصد در رده هاي اول تا سوم كشور جاي گرفته اند.

موفق اظهار داشت: بر اساس اين آمار در سطح كشور نيز نرخ مشاركت اقتصادي به طور ميانگين 36.7 درصد برآورد شده كه اين ميزان به نسبت مدت مشابه پارسال(37.5 درصد) كاهش داشته است.

مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در ادامه در مورد نرخ بيكاري در استان نيز اظهار كرد: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوي مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري جمعيت 10 ساله و بيشتر در خراسان شمالي براي پاييز امسال 11.2 درصد ذكر شده كه اين نرخ به نسبت تابستان سال جاري 0.6 درصد کاهش داشته است.

موفق با بيان اين كه اين ميزان به نسبت مدت مشابه پارسال هم 0.1 درصد کاهش را نشان مي دهد، تصريح كرد: در پاييز سال 91 نرخ بيكاري جمعيت افراد 10 سال به بالاي خراسان شمالي 11.3 درصد اعلام شده بود.

او اضافه كرد: خراسان شمالي از نظر نرخ بيكاري در رده نوزدهم كشور قرار دارد و اين در حالي است كه متوسط نرخ بيكاري در كشور نيز در پاييز امسال 10.3 درصد محاسبه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس نتايج سرشماري نفوس و مسكن سال 90، خراسان شمالي 867 هزار نفر جمعيت دارد كه 286 هزار و 745 نفر از اين تعداد در زمره جمعيت فعال استان محسوب مي شوند.

بر اساس درصد بيكاري اعلام شده از سوي مركز آمار ايران براي خراسان شمالي، به نظر مي رسد حدود 29 هزار نفر از جمعيت فعال اين استان بيكار باشند.

البته پيش از اين سيدعلي اكبر پرويزي، استاندار خراسان شمالي آمارهاي اعلام شده براي بيكاري در اين استان را نادرست خوانده و گفته بود كه بر خلاف اين آمارها، نرخ بيكاري در خراسان شمالي بيش از 20 درصد است.

گفتني است، در تعريف مركز آمار ايران هر فرد با يك ساعت كار در هفته شاغل محسوب مي شود.

کد خبر 2210969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha