۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۰۰

بهار سال آينده/

جشنواره زيبايي اسب تركمن در خراسان شمالي برگزار مي‌شود

جشنواره زيبايي اسب تركمن در خراسان شمالي برگزار مي‌شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدیر كل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی از برگزاري جشنواره زيبايي اسب اصيل تركمن در بهار سال آينده و كورس اسبدواني در استان خبر داد.

محمدرضا موفق در گفتگو با خبرنگار مهر، يكي از پتانسيل‌هاي مهم اقتصادي در خراسان شمالي را وجود اسب اصيل تركمن در اين استان ذكر و اظهار كرد: امروزه صنعت پرورش اسب در دنيا به‌عنوان صنعتي اقتصادي و پردرآمد محسوب مي‌شود و بر اين اساس در خراسان شمالي نيز مي‌توان با حمايت از پرورش دهندگان اسب اصيل تركمن زمينه پويايي اين صنعت و افزايش درآمد براي افراد را فراهم كرد.

وي با بيان اين كه تاكنون 980 راس اسب اصيل تركمن در خراسان شمالي شناسايي ژنتیکی(ژنوتایپینگ) شده است، افزود: يكي از مشكلاتي كه در زمينه پرورش اسب وجود دارد از دست رفتن اصالت اسب ها در پي تلاقي ژني با نژادهاي مختلف است كه اين مسئله براي شماري از اسب‌هاي نژاد تركمن خراسان شمالي نيز روي داده و به همين دليل شناسايي ژنتيكي اسب هاي اصيل تركمن در دستور كار قرار گرفت.

موفق با تجليل از اقدامات سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي در اين زمينه عنوان كرد: در چند سال گذشته جهاد كشاورزي استان فعاليت‌هاي زيادي در زمينه ژنوميك و ژنوتايپينگ اسب‌هاي اصيل تركمن شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالي انجام داده و به‌زودي نيز كتاب انساب اسب و شناسنامه اسب اصيل تركمن در استان رونمايي مي‌شود.

وي با بيان اين كه خراسان شمالي استان پایلوت پرورش اسب اصیل ترکمن در ایران است، اظهار داشت: علاوه بر اين گمرك خراسان شمالي به عنوان گمرك اختصاصي صادرات اسب در كشور تعيين شده و بر اين اساس در هر نقطه از کشور اگر كسي بخواهد برای صادرات و واردات اسب اقدام كند الزاما مي‌بايست از طريق گمرك خراسان شمالي انجام دهد.

به گفته موفق علاوه بر اين مصوب شده تا در بهار سال 93 جشنواره زيبايي اسب اصيل تركمن و نيز كورس بهاره اسبدواني در خراسان شمالي برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان هاي راز و جرگلان و مانه و سملقان در خراسان شمالي مرکز پرورش و تکثیر یکی از پنج نژاد بومی، استثنایی و کمیاب اسب ایرانی به نام اسب اصیل ترکمن هستند.

کد خبر 2211905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha