۲۳ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۱۵

طبخ روزانه ۷۰ هزار غذادر ۴ آشپزخانه‌مركزي مكه ومدينه

طبخ روزانه ۷۰ هزار غذادر ۴ آشپزخانه‌مركزي مكه ومدينه

روزانه حدود ۷۰ هزار پرس غذا در آشپزخانه‌هاي پخت متمركز «زين» و «دخيل» در مدينه منوره و آشپزخانه‌هاي «ابوجدائل» و «قحطاني» در مكه مكرمه طبخ مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عمره مفرده ضيافت عظيم معنوي و الهي است كه بيش از ۸۵۰ هزار زائر ايراني طي مدت ۶ تا ۷ ماه در آن شركت مي‌كنند.

تدارك و تهيه غذايي بهداشتي و سالم و مناسب با ذائقه زائراني كه از اقصي نقاط كشور و در رده‌هاي سني متفاوت و با سليقه‌هاي ناهمگون به اين سفر معنوي عزيمت مي‌نمايند، با همت و تلاش خالصانه خادمان ضيوف الرحمان در حوزه تداركات و تغذيه محقق مي‌شود.

پس از اعمال ممنوعيت پخت غذا در هتل‌هاي محل اقامت زائران در عربستان بدليل جلوگيري از بروز آتش‌سوزي در هتل‌ها و با تدابير و تصميمات اتخاذ شده توسط كارشناسان سازمان حج و زيارت بمنظور صرفه جويي در هزينه تهيه غذاي زائران و با هدف يكسان‌سازي برنامه‌هاي غذايي زائران ايراني در همه هتلها در مدينه و مكه، چند سالي است تهيه و طبخ غذاي عمره‌گزاران ايراني بصورت پخت متمركز انجام مي‌گيرد.

بر اساس اين گزارش، روزانه حدود ۷۰ هزار پرس غذا در آشپزخانه‌هاي پخت متمركز «زين» و «دخيل» در مدينه منوره و آشپزخانه‌هاي «ابوجدائل» و «قحطاني» در مكه مكرمه طبخ مي‌شود و غذاي تهيه شده با اتومبيل‌هاي حمل غذا مجهز به هيترهاي گرم نگهدارنده غذا به هتل‌هاي محل اقامت زائران انتقال مي‌يابد.

صبحانه نيز در تمامي هتل‌هاي محل اقامت عمره‌گزاران ايراني در مكه و مدينه با اقلام متنوع سرو مي‌شود و حداقل دو تا سه بار در كنار ساير اقلام مصرفي صبحانه گرم به زائران ارائه مي‌گردد.

در طبخ غذاي عمره گزاران ايراني علاوه بر برنامه غذايي معمول، درصدي نيز غذاي رژيمي جهت زائراني كه رژيم غذايي دارند، تهيه مي‌‌گردد.

از آنجايي كه حفظ سلامتي زائران در طول سفر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، براي تأمين ويتامين‌هاي مورد نياز زائران حداقل روزانه دو عدد ميوه در بسته غذايي زائران گنجانده مي‌شود.

گوشت قرمز مورد استفاده در غذاي زائران ايراني، گوشت گوسفندي است كه بصورت كشتار روزانه زير نظر ناظران سازمان حج و زيارت تهيه مي‌گردد.

برنامه غذايي زائران، با نظر كارشناسان تغذيه، بهداشت و پخت گروهي و براساس غذاهاي مشترك ميان اقوام مختلف ايراني تنظيم مي‌شود تا علاوه بر رعايت مسائل بهداشتي و حفظ سلامتي زائران در طول سفر، مناسب با ذائقه آنان نيز باشد.

حدود ۲۰۵ نفر از عوامل اجرايي عمره شامل ۱۰۵ نفر در آشپزخانه‌هاي مكه و ۱۰۰ نفر در آشپزخانه‌هاي مدينه در طبخ و تهيه غذاي عمره گزاران ايراني تلاش مي‌كنند.

جالب است در مقايسه با ساير كشورهاي اسلامي تنها زائران ايراني هستند كه هر سه وعده غذايي براي آنان در طول سفر تهيه مي‌گردد.

گفتني است خريد اقلام تداركاتي مورد نياز در طبخ غذاي زائرين ايراني توسط هيئتي متشكل از كارشناسان امور تغذيه و همواره از مرغوبترين مواد و كالاهاي موجود در بازار ايران و عربستان تأمين مي‌گردد.

کد خبر 2213569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha