۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۱۲

سعادت خواستار شد:

مقابله با مسائل تشديدكننده بحران درياچه اروميه/ مصوبات 19 گانه اجرایی می‌شود

مقابله با مسائل تشديدكننده بحران درياچه اروميه/ مصوبات 19 گانه اجرایی می‌شود

ارومیه - خبرگزاری مهر: استاندار آذربایجان غربی بر لزوم مقابله با مسائل تشدید کننده بحران دریاچه ارومیه تاکید و خواستار آماده سازي فضاي عمومي استان براي اجراي طرح هاي احيا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی سعادت ظهر چهارشنبه در جلسه اعضای استانی شورای منطقه ای مدیریت آبخیز دریاچه ارومیهب ا تاكيد بر اينكه بايد جلوي مسائل تشديد كننده بحران درياچه اروميه در استان گرفته شود، افزود: عدم مديريت و كنترل در مصرف منابع آب، وجود چاههاي آب غيرمجاز و فاقد پروانه بهره برداري، عدم تعادل بين دام و مرتع در استان، بحث شور شدن آب و پديده شن هاي روان از جمله مسائل و موضوعاتي است كه بايد براي رسيدگي به آنها تصميمات و اقدامات لازم توسط دستگاههاي ذيربط انجام شود.

وی اظهار داشت: از دستگاه‌هاي مرتبط با بحث نجات درياچه اروميه انتظار مي رود كه طرح‌ها و اقدامات پيش‌بيني شده خود، همراه با برآورد هزينه و اثربخشي اجراي طرح را در ارتباط با مصوبات 19 گانه احياي درياچه اروميه در جلسه شوراي منطقه اي مديريت حوضه آبخيز درياچه اروميه ارائه دهند تا تصميمات لازم در خصوص تامين اعتبار طرح‌ها و ساير موانع و مشكلات اتخاذ شود.

استاندار آذربايجان غربي آماده‌سازي فضاي عمومي استان براي اجراي طرح هاي احياي درياچه اروميه را ضروري دانست و تاكيد كرد: مديران و مسئولان باید با اطلاع رساني و آگاه سازي، فضاي عمومي استان را براي پذيرش و اجراي طرح هاي احياي درياچه اروميه آماده و زمينه هاي مشاركت مردم را در اين موضوع بيش از پيش فراهم کنند.

سعادت مصوبات 19 گانه كارگروه تخصصي نجات درياچه اروميه را محور اقدامات دستگاه‌هاي دولتي ذیربط برای احیای دریاچه ارومیه اعلام و عنوان کرد: دكتر روحاني تاكيد ويژه اي بر احياي درياچه اروميه داشته که در راستاي تامين اعتبار طرح‌هاي قطعي شده و اثربخش براي نجات اين درياچه اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در بحث نجات درياچه اروميه بيشتر بايد به سمت مديريت و كنترل و صرفه جويي در مصرف آب در بخش كشاورزي با همكاري و مشاركت خود كشاورزان پيش رويم چرا كه موضوع انتقال آب بين حوزه اي، راهكاري بلندمدت است كه بصورت تدريجي اجرا خواهد شد.

وی گفت: براي مثال در سال هاي گذشته شاهد افزايش سطح زيركشت اراضي از 150 هزار هكتار به 450 هزار هكتار بوده ايم كه بايد در جهت كاهش و جلوگيري از توسعه بي رويه در اين بخش و همچنين اصلاح الگوهاي كشت و آبياري در اراضي كشاورزي اقدامات لازم را انجام دهيم.

تسریع در عملیاتی کردن طرح کاهش سطح کشت محصولات زراعی آذربایجان غربی

وی با اشاره به اهمیت ارائه گزارش های تفکیکی در خصوص سطح زیرکشت اراضي حوضه آبخيز دریاچه ارومیه ادامه داد: جهاد کشاورزی باید این وظیفه را بر عهده بگیرد و گزارش های کامل تفکیکی را در خصوص میزان و نوع محصولات زراعی ارائه دهد تا بتوانیم برای کاهش سطح زیرکشت به صورت دقیق برنامه ریزی کرده و آن را به سرعت عملیاتی کنیم.

سعادت اظهار داشت: يكي از اهداف مهمي كه با موضوع نجات درياچه اروميه نيز ارتباط پيدا مي‌كند، تغيير رژيم اشتغال مردم از كشاورزي به ساير بخش ها مانند صنعت، خدمات، بازرگاني و تجارت است ولي براي رسيدن به اين هدف بايد سازوكارهاي لازم را مهيا سازيم تا به معيشت مردم ضربه اي وارد نشود و شهروندان از اين موضوع متضرر نشوند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در خصوص سياست اقتصاد مقاومتي خاطرنشان كرد: اقتصاد مقاومتي، چهارچوبي راهگشا و راه حل برون رفت از موانع و مشكلات پيش روي توسعه اقتصادي كشور است كه بايد سرلوحه تصميمات و اقدامات مسئولان قرار گيرد.

استاندار آذربايجان غربي ادامه داد: در همين راستا تمام دستگاههاي دولتي استان بايد براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و پيشبرد سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب در اين زمينه، برنامه ريزي كنند.

کد خبر 2255256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha