۱۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹

«جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه» خواندنی است

«جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه» خواندنی است

نویسنده کتاب «دلقک» خواندن کتاب «جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه» نوشته گریس لین با ترجمه پروین علیپور را به نوجوانان پیشنهاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هدی حدادی، نویسنده و تصویرگر، پیشنهاد می‌کند تا نوجوانان در تعطیلات نوروز کتاب «جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه» نوشته گریس لین با ترجمه پروین علیپور را بخوانند؛ چراکه این کتاب از دیدگاه او خواندنی و جذاب است.

«مین‌لی»، شخصیت اصلی داستان «جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه»، دختر نوجوانی است از خانواده ای فقیر و کشاورز که در دره «کوه بی ثمر» و در کنار مزرعه  برنج زندگی می‌کند. شب‌ها پدرش با گفتن قصه‌های زیبا، او را سرگرم می‌کند و به دنیای خیال می‌برد.

مادر مین‌لی که از سرنوشت خود گله‌مند است از شنیدن قصه هایی که مین‌لی را خیال‌پرداز می‌کند ناراضی است. مین‌لی برای پرسیدن راز تغییر سرنوشت و خوشبخت شدن خانواده اش از «پیرمرد ماه» به سفری شگفت‌انگیز می‌رود و با اژدهایی که نمی‌تواند پرواز کند و او هم در جست و جوی این راز است همراه می‌شود. در پایان هر دو راز برملا و کشف می‌شود.

داستان فانتزی «جایی که کوه بوسه می زند بر ماه»،  داستان جسارت و شجاعت دختری شرقی است که به دنبال کشف راز تغییر سرنوشت خود و خانواده اش به سفر می‌رود. داستان با درونمایه روانشناسی اسطوره‌ای با شگرد قصه در قصه، گاه با راوی اول شخص و گاه سوم شخص روایت می‌شود. شخصیت اصلی یعنی مین لی که نویسنده، عمدا او را دختری چینی انتخاب کرده، فارغ از محدودیت‌های فرهنگی واقعی که برای دختران چینی وجود دارد، به جست و جو ی پاسخی برای نجات خانواده‌اش از فقر و نداری بپردازد. او دختری فداکار و ایثارگر هم هست و درست در لحظه ای که باید بین پاسخ سوال خود و آرزوی پدر و مادرش برای نجات از شرایط سخت فقر و آرزوی اژدها یکی را انتخاب کند با گذشت تمام دست از درخواست خود برمی دارد و از پیرمرد ماه تنها سوال اژدها را می پرسد و به خواننده پیامی تربیتی اخلاقی می دهد.

نکته دیگر داستان بیان قدرت قصه‌های شفاهی عامیانه در تحول شخصیت‌هاست. داستان اگر چه یک فانتزی است اما سرشار از قصه های کوتاه عامیانه است که ظاهرا در حاشیه داستان قرار دارند اما در ارتباط کامل با آن هستند.

کتاب «جایی که کوه بوسه می‌زند بر ماه» نوشته گریس لین با ترجمه پروین علیپور را انتشارات افق منتشر کرده است.
 

کد خبر 2262923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha