۲۳ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲

گزارش مهر/

انصراف یا عدم انصراف، سرخط زندگی مردم در این روزها/ اشتباهات مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تکرار نشود

انصراف یا عدم انصراف، سرخط زندگی مردم در این روزها/ اشتباهات مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تکرار نشود

اراک – خبرگزاری مهر: آغاز ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کشور، فصل جدیدی در فرهنگ اقتصادی کشورگشوده است و واکنش های مختلف به مرحله دوم بزرگترین طرح اقتصادی چند دهه اخیر ایران، نشان از اهمیت و جایگاه آن برای مردم دارد تا جایی که انصراف یا عدم انصراف از یارانه ها در این روزها سرخط زندگی مردم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت 2 رو از آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه ها، عده ای با هدف کمک به دولت، عده ای با هدف انجام کارخداپسندانه در استان مرکزی و کلان شهر اراک از یارانه نقدی انصراف دادند و برخی از خانواده ها هم برای دریافت یارانه ها ثبت نام کرده اند.

هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهمترین بخش‌ها و نمایان‌ترین بخش طرح تحول اقتصادی در کشور است که به تغییر فرایند دادن یارانه‌ها می‌انجامد. این طرح در 28  آذر سال 89 با اعلام رسمی رئیس جمهور وقت آغاز شد و بر طبق این طرح مقرر شد با حذف تدریجی یارانه‌ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام و افزایش قیمت آن ها دولت به افزایش درآمد بپردازد و در مقابل آن بخشی از این درآمد را به صورت نقدی به مردم پرداخت کند.

پس از گذشت بیش از سه هم اکنون دولت جدید به آغاز مرحله دوم این طرح مبادرت ورزیده است. چند روزی است که ثبت نام این مرحله با تدبیر و تمهیدات ویژه دولت آغاز شده است. سومین روز ثبت نام یارانه ها در حالی کلید خورد که هنوز بحث انصراف دادن یا ندادن مردم از ثبت نام داغ است. عده ای با خوش بینی به این اتفاق نگاه می کنند و برخی نیز خیلی آینده روشنی را برای این طرح تصور نمی کنند.

تعدادی از مسئولان ارشد استان مرکزی، پزشکان، تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه، وکلا و ... با انصراف از دریافت یارانه به درخواست دولت تدبیر و امید در راستای یاری به دولت برای سرمایه گذاری در بخش تولید و درمان، جواب مثبت دادند.

هم اکنون 446 دفتر پیشخوان دولت و کافی نت در استان مرکزی آماده ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه در فاز دوم یارانه ها است که از این تعداد 101 دفتر را دفاتر پیشخوان دولت شهری، 275 دفتر را دفاتر IT روستایی و 70 دفتر را کافی نت ها تشکیل می دهند.

یکی از شهروندان اراکی در خصوص مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در ابتدای آغاز این طرح امید می رفت که اتفاق خوبی در اقتصاد کشور بیفتد؛ ولی افزایش قیمت حامل های انرژی و کالا باعث شد تا بسیاری از مردم با مشکلات مالی روبرو شوند.

اقشار کم درآمد بیشترین آسیب را در سال های اخیر خوردند

علی احمدرضایی با بیان اینکه اقشار کم درآمد بیشترین آسیب را در سال های اخیر خوردند، افزود: اینکه دولت تصمیم گرفت، یارانه را با اولویت اقشار کم درآمد و درخواست انصراف داوطلبانه مردم اجرا کند، می تواند نقطه امیدی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی کشور باشد.

وی ادامه داد: به نظر من استقبال از این طرح تا حدودی موفق بوده است ولی اینکه همین مقدار از پول در کجا و برای چه هدفی سرمایه گذاری می شود اصلی ترین دغدغه کنونی مردم است.

این شهروند 39 ساله اظهار کرد: کمک به تولید و کارآفرینی در راستای اشتغالزایی شاید اصلی ترین خواست مردم در ازای انصراف از یارانه باشد.

آقای م.عابدی نیز گفت: به نظر من دریافت یارانه حق همه مردم از غنی تا فقیر است و اینکه کسی بخواهد انصراف دهد یا از طرح کنار گذاشته شود کاملا باید داوطلبانه باشد.

این کارمند 44 ساله اراکی افزود: اینکه چقدر دولت بتواند در رصد وضعیت اقتصادی مردم موفق باشد یا اینکه معیارهای در نظر گرفته شده چقدر واقعی است خود چالشی مهم پیش روی دولت است.

وی اظهار کرد: اینکه دولت در این راستا فرهنگ سازی و تبلیغ داشته باشد تا اینکه مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند، بسیار مهم است، زیرا باید این فرهنگ نهادینه شود که مردم خود به سمتی بروند تا از اقتصاد و تولید حمایت کنند نه اینکه حذف شوند.

عابدی ادامه داد: از طرفی زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ حامل های انرژی و اعتماد نداشتن مردم به کاهش تورم باعث شده تا خیلی ها یارانه را هرچند کم ولی جایگزینی برای این افزایش قیمت بدانند.

اشتباهات مرحله اول و تبعات تورم تکرار نشود

وی گفت: باید در برخورد با حوادث جدید نگاه واقعی داشت، امیدوارم که دولت در اجرای طرح با نگاهی دقیق و موشکافانه عمل کند و نظرات کارشناسان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا اشتباهات مرحله اول و تبعات تورم و آسیب هایی که اقشار کم درآمد به واسطه آن دیدند، تکرار نشود.

آقای پرور نیز دیگر شهروند اراکی گفت: شغل آزاد دارم ولی هنوز تصمیم نگرفته ام که یارانه دریافت کنم یا نه.

وی افزود: بسیار دیده ام که مردم به دلیل اعتماد نداشتن به وضعیت اقتصادی در این طرح ثبت نام کرده اند در حالی که توانایی مالی دارند و دلیلش را گرانی بعد از اجرای طرح می دانند.

پرور ادامه داد: باید قبول کرد که هدفمندی یارانه ها و به دنبال آن گرانی بنزین و کالا دستاویزی برای برخی افراد برای ثبت نام است، همین چند روز پیش کرایه مسیری که همیشه می رفتم هزار تومان اضافه شده بود، البته به صلاحدید خود راننده وگرنه هنوز هیچ تعرفه جدیدی اعلام نشده است.

اجرای طرح ثبت نام یارانه ها به شکل جدید در صورت کنترل تورم شاید موفق شود

وی افزود: اگر نظارت دولت بر سودجویی ها و کنترل تورم بیشتر شود و بتواند یک ثبات اقتصادی در جامعه ایجاد کند شاید اجرای طرح به شکل جدید موفق باشد.

خانم رباب بیگی نیز گفت: دو سه سال پیش که دادن یارانه ها آغاز شد، فکر می کردیم که اوضاع اقتصادی هم بهتر می شود ولی فقط قیمت ها چندبرابر شد.

وی که سرپرست خانواده نیز هست، افزود: خیلی ها فکر می کنند چون تعداد فرزندان من زیاد است، با دریافت یارانه اوضاع خوبی پیدا کرده ام ولی شما همین تعداد را در افزایش گرانی در نظر بگیرید مثلا قیمت گاز در شهر ما از چند ماه پیش افزایش پیدا کرده است.

این شهروند اراکی ادامه داد: من شنیده ام که این بار اوضاع قرار است بهتر شود و اگر عده ای که وضعشان خوب است انصراف دهند، خزانه دولت خالی نمی شود و می تواند به مردم نیازمند و اقشار ضعیف بیشتر کمک کند.

وی گفت: من به عنوان مادر دو دانشجوی دختر و دو پسر بیکار از دولت می خواهم این بار طوری برنامه ریزی کنند تا مردم دوباره با گرانی روبرو نشوند و بتوانند از پس مشکلاتشان برآیند.

خانواده هایی که همسرانشان بیمه نداشتند با مشکلات زیادی روبرو هستند

خانم بیگی ادامه داد: خانواده هایی چون ما که همسرانشان بیمه نداشتند و پس از مرگ هیچ مستمری دریافت نمی کنند، با مشکلات زیادی در زندگی روبرو هستند، اگر دولت بتواند برنامه ویژه تری برای خانواده هایی اینچنینی داشته باشد بهتر است.

وی گفت: البته منظور این نیست که دولت پولی در جیب ما بگذارد بلکه همین که نگذارد قیمت ها بالاتر برود یا جوان ها اشتغال داشته باشند برای ما بهترین کمک است.

تقویت چرخه تولید، افزایش درآمدها و رفع مشکلات اقتصادی هدف مرحله دوم هدفمندی یارانه ها

استاندار مرکزی در جمع خبرنگاران تقویت چرخه تولید، افزایش درآمدها ورفع مشکلات اقتصادی را از اهداف مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: به همان میزان که دولت بر ضرورت ثبت نام خانوارهای نیازمند که مبلغ یارانه دریافتی شان نقش تعیین کننده ای در زندگی آنها دارد تاکید می کند از قشر متمول و برخوردار از موقعیت اقتصادی مطلوب می خواهد با در نظر گرفتن شرایط خاص حاکم بر کشور و جلوگیری از تورم در اجرای فاز دوم یارانه ها دولت را در راستای تحقق اهداف خود یاری رسانند.

محمد حسین مقیمی به بهره مندی خانوارهای نیازمند از مزایای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: دولت سعی دارد با کنترل مصرف بسیار بالای انرژی توسط افراد متمول جامعه که از امکانات رفاهی خوب به واسطه ثروت در اختیار برخوردارند اعم از خودروی مدل بالا و مسکن بزرگ که باید انرژی بسیاری را صرف گرم کردن و خنک کردن آنها کرد شرایطی فراهم کند تا تمامی اقشار جامع بتوانند عادلانه از این امکانات برخوردار شوند.

تغییر دیدگاه مردم در بخش مصرف یک امر ضروری است

وی با بیان این که مردم ایران مردم مصرف گرا هستند و تغییر دیدگاه مردم در بخش مصرف یک امر ضروری است، افزود: ارزان بودن پول نفت تولیدی در کشور باعث شده تا کشور ایران به کشوری مصرف گرا تبدیل شود.

مقیمی یادآور شد: در حال حاضر مردم ایران سه برابر مردم چین، دو برابر و نیم مردم ژاپن، 2.4 برابر مردم اروپا سوخت مصرف می کنند و این معضل باید هر چه سریعتر چاره اندیشی شود.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج الگوی مصرف در کشور گفت: آنها که در بخش فرهنگی جامعه فعالیت دارند باید دولت را در راستای ترویج فرهنگ الگوی مصرف یاری کرده و رسانه ها نقش بسیار خوبی در این زمینه می توانند داشته باشند.

هدفمندی یارانه ها با تمام اما و اگرها، موافقت و مخالفت ها روز چهارم خود را آغاز کرده است؛ اما اینکه چطور فرهنگ اقتصادی در جامعه شکل خواهد گرفت و مردم خود را بخشی از اقتصاد کلان جامعه به حساب خواهند آورد و دولت چطور پاسخگوی نیازهای جامعه و درخواست برای ثبات اقتصادی است، سئوال هایی است که اذهان را به خود مشغول کرده است.

.....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2268734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha