۲۴ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۱

بزی در شهرستان محلات دوقلوی بره و بزغاله زایمان کرد/ اختلال ژنتیکی عامل دوقلوزایی بره و بزغاله

بزی در شهرستان محلات دوقلوی بره و بزغاله زایمان کرد/ اختلال ژنتیکی عامل دوقلوزایی بره و بزغاله

محلات - خبرگزاری مهر: چندی پیش در یک اتفاق نادر در شهرستان محلات استان مرکزی یک بز ماده در سومین زایمان خود دوقلوهای نر و ماده ای زایمان کرد که یکی بره و آن یکی بزغاله هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به 20 روز پیش در دامداری محمدزاده در محله سرچشمه محلات، بزی باردار پس از وضع حمل صاحب یک جفت بزغاله و بره شد.

دامدار و مسئول دامداری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بز دوران بارداری و وضع حمل کاملا طبیعی داشت و پس از زایمان متوجه شدیم که یکی از قل هایش شبیه بره است.

سعید محمدزاده افزود: هم بز و هم بزغاله نر و بره ماده در سلامت کامل هستند و تغذیه دوقلوهای این بز از طریق کاملا طبیعی و از شیر مادرشان صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تغذیه این حیوان افزود: بز مادر این دوقلوها در دوران بارداری؛ از جو ، علوفه سبز و کاه تغذیه کرده و هیچ گونه ماده خوراکی شیمیایی در برنامه غذایی او نبوده است.

وی ادامه داد: البته نمی توان گفت که این بره چه ویژگی هایی دارد، ممکن است سیستم درونی آن کاملا شبیه سیستم بدنی یک بز باشد ولی در ظاهر کاملا متفاوت از جفت خود است و شبیه بره است.

محمد زاده با بیان اینکه در تجربه بیش از 50 ساله خود و همکارانش چنین واقعه ای را تجربه نکرده بودند، اظهار کرد: این موضوع باعث حیرت شد بنابراین دامپزشکی را مطلع کردیم و مسئولین قول دادند تحقیقات در خصوص این بز و دوقلوهایش به زودی آغاز شود.

این دامدار محلاتی تصریح کرد: بره ماده در رفتارها و حرکت خود نسبت به جفتش هیچ ضعفی ندارد و حتی خیلی هم قوی و چابک تر به نظر می رسد، در حالی که معمولا در دام ها، نر قوی تر از ماده است.

این جفت بره و بزغاله دارای هوش و مقاومت بیشتری هستند

محمدزاده با اشاره به اینکه دو هزار راس گوسفند و بز در واحد دامداری نیمه صنعتی تحت مالکیت او برای پرواربندی در حال نگهداری است، تاکید کرد: به یقین می گویم این جفت بره و بزغاله نسبت به دام های دیگر دارای هوش و مقاومت بیشتری هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان محلات نیز گفت: به دنیا آمدن یک راس بزغاله و یک راس بره توسط بز پدیده ای نادر است که در محلات به وقوع پیوست.

حمیدرضا قهرمانی با بیان اینکه پس از اطلاع واقعه به دامپزشکی استان تحقیقات کامل در این خصوص در حال انجام است، افزود: به طور قطع در خصوص چنین وقایع نادری نمی توان اظهار نظر کرد و نیاز به بررسی و تحقیقات ژنتیکی توسط محققان و پژوهشگران برای اعلام رای نهایی دارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان این شبکه از نزدیک ماده بز و دوقلوهای بره و بزغاله او را مشاهده و وضعیت سلامتی آنها را بررسی کرده اند، گفت: بز و دوقلوهایش بزغاله و بره در سلامت کامل به سر می برند و تاکنون مشکل و بیماری نداشته اند.

قهرمانی اختلال ژنتیکی را مهمترین عامل پدیده دوقلوزایی نادر بره و بزغاله از یک راس بز ماده در واحد دامداری نیمه صنعتی این شهرستان عنوان کرد و گفت: به منظور بررسی دقیق تر این پدیده نادر دوقلوزایی، حیوانات تازه متولدشده می بایست در مراکز تحقیقات ژنتیکی کشور مورد آزمایشات خاص قرار گیرند.

......

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2269396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha