۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۴۹

گزارش خبری مهر/

مشتی از خروارها مشکل مطبوعات استان مرکزی/ وضعیت فرهنگ استان ایستا و بیمارگونه است

مشتی از خروارها مشکل مطبوعات استان مرکزی/ وضعیت فرهنگ استان ایستا و بیمارگونه است

اراک - خبرگزاری مهر: خانه مطبوعات، کمرنگ بودن نقش خبرنگار، تنزل جایگاه چهارمین رکن دموکراسی و مشکلات معیشتی اهالی رسانه در استان مرکزی مشتی از خروارها مشکل مطبوعات استان مرکزی است که دغدغه این قشر فرهنگی را در سال جدید تشکیل می دهد. هنرمندانی که می خواهند با قلم خود فرهنگ این مرز و بوم را ورقی تازه بزنند اما در اولین سطر، نمی توانند مشکلات حرفه ای خود را با قدرت و صلابت بنویسند.

به گزارش خبرنگار مهر، اهالی رسانه استان مرکزی، یکی از قشرهای فرهیخته استان هستند که علی رغم تمام سلایق و گرایش های سیاسی کنار هم در اعتلای سطح آگاهی و اطلاع رسانی سالم تلاش می کنند. تلاشی که با دغدغه های ناگفته زیادی روبرو است و حالا پس از نزدیک به دو ماه از انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بالاخره زمان به گپ و گفت اهالی رسانه با آن ها رسید.

در نشستی صمیمی اهالی رسانه با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسائلی را مطرح کردند که به عنوان چالش های کنونی پیش روی مطبوعات و فضای فرهنگی استان مطرح است. نشستی که حضور پیشکسوتان و قدیمی ها در ان پررنگ بود و نوید آشتی دوباره اهالی رسانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  را در مصاحبه روز سه شنبه حسین شاکری مدیر کل فرهنگ ارشاد دولت تدبیر و امید را می داد.

ابوالفضل اکبری خبرنگار و سردبیر نمایندگی روزنامه جمهوری اسلامی در استان مرکزی یکی از حاضران این نشست بود که ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری این نشست برای آشتی فرهنگ با رسانه گفت: مطبوعات جزو کالای فرهنگی است و در آمد حداقلی آن، اهالی رسانه و خبرنگاران را در حیطه اقشار کم در آمد جامعه قرار داده است.

وی ادامه داد: نبود خانه مطبوعات بعنوان تشکل صنفی خبرنگاران به دلیل انتظارات و برخی لشکرکشی ها، آزاردهنده ترین اتفاق در دنیای رسانه استان بوده است.

این پیشکسوت عرصه خبر با تاکید بر انتظار حمایت دولتی، ادامه داد: توزیع عادلانه آگهی ها و شکستن انحصار برخی از روزنامه ها و همچنین لغو برخی از امتیازات خاص ارگان ها برای برخی روزنامه ها از خواسته هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

به علت نبود درآمد، خبرنگاران استان فصلی شدند

اکبری، القای جو فرهنگی به مدیران را از دیگر اقدامات در راستای حفظ جایگاه خبرنگاران دانست و تصریح کرد: هم اکنون به علت نبود درآمد، خبرنگاران استان فصلی شدند یعنی پس از تامین نشدن خواسته ها و دستمزد مناسب کار را ترک می کنند که همین امر موجب شده تا  باعث می شوند که خبرنگاران قوام نگیرند و زمینه پرورش خبرنگاران حرفه ای پیش نیاید.

مدیر مسئول روزنامه راوی نیز گفت:خوشحالم که فضای جلسه با مدیر ارشاد دیگر جلسه ارائه مانیفست حزبی نیست و تمام تمرکز بر مسائل صنفی و معیشتی خبرنگاران و مطبوعات است.

به دلیل سوءمدیریت در دوره قبلی احترام و شان ارشاد از بین رفته است

سعید مهدوی با اشاره به اینکه به دلیل سوءمدیریت در دوره قبلی احترام و شان ارشاد از بین رفته است، افزود: مدیران قبلی طوری رفتار کرده اند که کارشناسان فرهنگی اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و آن ها تبدیل به افراد عادی و بدون کارآمدی شده اند، به طوریکه حتی نمی توانند در برابر توهین ها از خود دفاع کنند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی راه اندازی خانه مطبوعات در استان افزود: متاسفانه برخی رفتارهای افراد باعث شد که این بحث تبدیل به موضوعی سیاسی شود و در استان پا نگیرد.

مهدوی با تاکید بر حفظ شان و وجاهت خبرنگاران گفت: متاسفانه برخی از مدیران ارگان ها و سازمان ها جایگاه خبرنگاران را نمی دانند  و فهم مشترکی بین مدیران و روابط عمومی ها از مطبوعات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اولین پاشنه آشیل این برخورد، اداره کل فرهنگ و اشاد و کارشناسان آن است، اظهار کرد: تا مادامی که اعتماد بنفس و وجاهت ارشاد بازنگردد این گسست و آشفتگی فرهنگی ادامه خواهد داشت.

اداره کل ارشاد باید فهم مشترک حرفه ای در ارتباط  فرهنگ و رسانه به وجود آورد

مدیرمسئول روزنامه راوی تاکید کرد: اداره کل ارشاد باید فهم مشترک حرفه ای در ارتباط  فرهنگ و رسانه به وجود آورد و با ایجاد این فرهنگ باعث حرکت رو به جلو باشد به طوریکه مدیریت ارشاد مورد احترام فرهنگی قرار گیرد.

مهدوی ابراز داشت: ما نیاز به سکو و بستر فرهنگی قوی در حوزه مطبوعات داریم، این زیرساخت موجب از بین رفتن مشکلاتی چون مافیای آگهی می شود.

یدالله رحمتعلی، پیشکسوت و خبرنگار روزنامه کیهان در استان گفت: هم اکنون منزلت و شان خبرنگاران از بین رفته است و علاوه بر خود جامعه رسانه، ارشاد استان در شکل گیری این تفکر تاثر داشته است.

وی ادامه داد: اینکه خیلی از اداره ها در حیطه امور خبری وارد شده و خود برای خبرنگاران کارت صادر می کند، یکی زا اموری است که نشان دهنده ضعف و ناتوانی ارشاد در معرفی خبرنگاران است که چنین اجازه ای را به دیگر ارگان ها داده است.

رحمتعلی ادامه داد: در این میان از برخی همکاران گله مند هستم که موجب نزول شان خبرنگار شده اند، مشکلات معیشتی و  اقتصاد دلیلی بر این نیست که به هر قیمتی خبرنگار خود را بفروشد و خبرنگاران نباید اجازه بدهند رابطه عمودی با مدیران شکل بگیرد و مدیر در راس و خبرنگار پایین تر باشد.

وی عدم شکل گرفتن خانه مطبوعات را از مشکلات کنونی رسانه استان عنوان و اضافه کرد: این عقیده که خانه مطبوعات صنف است نه پایگاه حزب باید در میان خبرنگاران نهادینه شود.

وضعیت کنونی فرهنگ استان ایستا و بیمار گونه است

مولوی سرپرست قدس نیز گفت: وضعیت کنونی فرهنگ استان ایستا و بیمار گونه است و در آن هیچ فکر و اندیشه ای تولید نمی شود.

وی با اشاره به فضای بسته فرهنگی در استان افزود: در اراک بنگاه ها فرهنگی و مطبوعات شرایط خوبی ندارند، زیرساخت فرهنگی و صنایع فرهنگی در استان ضعیف است و نمودهای فرهنگ نیز بسیار کم است.

خبرنگاران منتقد حاشیه امن ندارند

اکبرآبادی سردبیر هفته نامه صور نیز گفت: نبود حاشیه امنیت برای خبرنگاران در انتقاد کارکردی از دستگاه مشکل کنونی مطبوعات استان است.

وی افزود: هم اکنون بین مدیران دستگاه ها و خبرنگاران دیالوگ برقرار نمی شود و مونولوگ یک طرفه مدیران است.

اکبرآبادی تاکید کرد: مطبوعات دیده بانِ حوزه عمومی جامعه نسبت به قدرت و زبان گویای مردم است بنابراین مجبور به انتقاد هستند پس خواه ناخواه روند سیاسی می گیرد.

مطبوعات استان از سالم ترین مطبوعات کشور هستند

وی افزود: به نظر من مطبوعات استان از سالم ترین مطبوعات کشور هستند و صف بندی سیاسی در آن کاملا مشخص است.

زهره ترکمانی خبرنگار هفته نامه نامه امیر نیز گفت: امنیت شغلی خبرنگاران اصلی ترین دغدغه است، خبرنگاری که نقد می کند و احساس می کند با مطرح کردن آن می تواند به مردم کمک کند و منشا اثر اتفاقات بهتر باشد، باید حاشیه امنیت در شغل خود را داشته باشد.

وی گفت: خبرنگار نیاز به حمایت ارشاد دارد و خبرنگار مشکلات این شغل از جمله بیمه و حداقل دستمزد را تحمل می کند تا بتواند حرف دل مردم را بزند.

رجائیان مدیر مسئول سرچشمه نیز گفت: بهتر است در کنار تمام مشکلات رسانه استان، نگاهی مثبت نیز به آن داشته باشیم.

وی افزود: از زمانی که مشکلات اقتصادی گریبانگیر اهالی رسانه است، سایر مسائل و کاستی ها نیز برجسته می شود.همین اقتصاد ضعیف رسانه باعث می شود تا مدیر مسئول به جای متخصص و فرد تحصیل کرده در زمینه خبر به اولین نفری که کاغذ و قلم در دست می گیرد پیشنهاد کار بدهد ولی این امر در غیرحرفه ای شدن فضای رسانه استان تاثیر دارد.

رجائیان ادامه داد:  اتفاق هایی چون راه ندادن خبرنگاران به برخی سازمان ها، سیاست های چندگانه ارشاد در خصوص صدور کارت خبرنگاری و ساماندهی خبرنگاران و استفاده از ظرفیت های سازمانهای موازی فرهنگی موجبات رشد رسانه استان را فراهم می آورد.

طیبه اصفهانی سردبیر هفته نامه آرمان خواه نیز گفت: شناسایی خبرنگاران واقعی از خبرنگاران موقت و خبرنگار نماها و بیمه خبرنگاران مشکلات دیگر حوزه مطبوعات در کنار سایر مسائل مطرحی است.

محسن قلعی سردبیر روزنامه عطریاس نیز گفت: نبود زیرساخت مناسب برای چاپ روزنامه و ارائه مجوز نشریه به افراد غیرمتخصص و اجاره دادن برخی نشریه ها از دیگر مشکلات کنونی رسانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این دیدار خواستار ارائه برنامه از سوی رسانه ها و فعالان نشریات شد و گفت: بزرگترین مشکلی که هم اکنون گریبان گیر مطبوعات استان است، از دست رفتن جایگاه و منزلت خبرنگاران بوده که باید با تعامل، همدلی و همکاری یکدیگر و همچنین حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در جهت شناساندن مقام و جایگاه این قشر از جامعه بیش از پیش تلاش شود.

حسین شاکری عنوان کرد: خبرنگاران باید بتوانند به منابع خبر دسترسی داشته باشند و شیوه های نوین اطلاع رسانی را با نگاه علمی در کار حرفه ای خود به کار بگیرند.

وی ادامه داد: برای رسیدگی و ساماندهی شرایط فرهنگی استان برنامه ریزی های پنج ساله تنظیم شده است که خبرنگاران باید در پایان هرسال از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گزارش عملکرد یکساله را مطالبه کنند.

شاکری اضافه کرد: فعالان مطبوعات و خبرگزاری ها پنج نفر از افراد با تجربه و جوان خود را به عنوان نمایندگان رسانه ها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی معرفی کنند تا در شناسایی و حل مشکلات رسانه ها در این استان با ارشاد همکاری کنند.

مطبوعات تمام استان ها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند

وی اظهار کرد: شکل گرفتن انجمن صنفی خبرنگاران استان مرکزی به نفع استان بوده و در بسیاری از موارد می تواند راهگشای استان باشد.

وی، در خصوص شرایط نامناسب اقتصادی خبرنگاران نیز گفت: این شرایط تنها در مطبوعات استان نیست بلکه مطبوعات تمام استان ها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

شاکری خاطرنشان کرد: خبرنگاران می توانند با تعامل، همدلی و احترام متقابل به آثار و شخصیت یکدیگر بسیاری از مشکلات پیش روی خود را حل کنند.

کد خبر 2276453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha