۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹

حجت الاسلام یعقوبی:

متأسفانه به‌ جای فعالیت ریلی در حوزه فرهنگ شاهد اقدامات دیمی هستیم

متأسفانه به‌ جای فعالیت ریلی در حوزه فرهنگ شاهد اقدامات دیمی هستیم

بجنورد - خبرگزاری مهر: قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر در بحث فرهنگ به صورت دیمی عمل کرده‌ایم در صورتی که این مقوله نیازمند برنامه‌ریزی و فعالیت ریلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی صبح دوشنبه در دیدار با مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور، با اشاره به شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شده، اظهار داشت: حماسه و اقتدار فرهنگی دشمن شکن است و اگر می خواهیم در برابر هجمه فرهنگی دشمنان به پیروزی برسیم باید فعالیت در عرصه فرهنگ به صورت جهادی و با عزمی ملی انجام شود.

وی با تأکید بر این که باید در عرصه فرهنگ خود را به قله های عظیم فرهنگ ایرانی اسلامی تبدیل کنیم، اضافه کرد: تا زمانی که فرهنگ جامعه ما اصلاح نشود در سایر بخش ها نظیر اقتصاد، سیاست و... نیز نمی‌توانیم به مؤفقیتی ماندگار و همه جانبه دست یابیم.

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی متأسفانه در سال‌های اخیر در زمینه فرهنگ اقدامات و فعالیت‌ها به صورت دیمی و جزیره ای انجام شده در حالی که برای مؤفقیت در این حوزه می باید فعالیت ها با برنامه ریزی صحیح و به صورت ریلی انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: فرهنگ مقوله ای نیست که با تغییر دولت‌ها دچار تغییر شود بلکه باید با ریل‌گذاری درست و اجرای آن در همه دولت‌ها فارغ از جناح سیاسی، زمینه تحقق اهداف متعالی فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی فراهم شود.

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نقش فرهنگ در اصلاح سایر بخش‌های جامعه، وظیفه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در اصلاح فرهنگی جامعه را بسیار مؤثر دانست و افزود: توسعه کشور در گرو توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: فرهنگ و اقتصاد دوگانه‌های به هم پیوسته ای هستند که در کنار یکدیگر زمینه توسعه کشور را فراهم می‌کنند در غیر این صورت هر کدام از این دو به تنهایی نمی تواند توسعه پایدار را برای کشور به ارمغان بیاورد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم تقویت همه جانبه فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ؛ اظهار کرد که لازم است فرهنگ از حالت جزیره ای خارج شود چرا که فعالیت فرهنگی به صورت جزیره ای و آکواریومی نمی تواند نقش چندانی در اصلاح جامعه داشته باشد.

مهدی فیض با اشاره به این که هر واحد جهاد دانشگاهی در کشور یک مرکز فرهنگی محسوب می شود، اضافه کرد: ماهیت اصلی جهاد دانشگاهی فعالیت فرهنگی بوده و بر این اساس هر واحد این نهاد در استان‌ها باید به عنوان یک مرکز فرهنگی با موضوع خاص فعالیت کند.

فیض گفت: واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در زمینه اجرای شعار سال و تحقق حماسه فرهنگی و اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری پیشگام هستند و در این زمینه با سایر نهادهای آموزشی و فرهنگی ارتباط و همکاری مناسبی دارند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این دیدار یکی از مهم ترین مشکلات و کاستی های نهادهای فرهنگی در استان را عملکرد جزیره ای دانست و افزود: این مشکل به ویژه در دانشگاه ها بسیار مشهود است.

به گفته رضا شاهین‌فر برای توسعه فرهنگی و اصلاح ملموس وضعیت فرهنگ در جامعه لازم است فعالیت های فرهنگی به ویژه در مراکز آموزش عالی از حالت جزیره ای خارج شود.

کد خبر 2294441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha