۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۱۴

مهر گزارش می دهد/

جاذبه هایی که تنها آمار می شوند/ روستاهای هدف گردشگری همدان مسیر دسترسی مناسب ندارند

جاذبه هایی که تنها آمار می شوند/ روستاهای هدف گردشگری همدان مسیر دسترسی مناسب ندارند

همدان - خبرگزاری مهر: همدان از لحاظ تاریخی و جاذبه های طبیعی پتانسیل های منحصر به فردی دارد که وجود 20 روستای هدف گردشگری در این استان در این زمینه قابل ذکر است اما متاسفانه تا کنون اقدامات چندانی برای تامین زیرساخت ها در روستاها انجام نشده بطوری که برای رسیدن به روستای سیمین باید مسیری ناهموار طی شود تا به مقصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از جاذبه ها و زیبای های هر شهر که می تواند مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کند طبیعت بکر و جاذبه های طبیعی است که استان همدان نیز با قدمت چندین هزار ساله و جاذبه های طبیعی بکر و منحصر به فرد از این امر مستثنی نیست.

استان همدان به عنوان یکی از پنج استان برتر از لحاظ گردشگری دارای پتانسیل های فراوانی بوده و هست که هر یک از آنها می تواند علاوه بر اینکه گردشگر و توریست را به سمت خود بکشد منبع درآمد یا اشتغالزایی و حرکتی در توسعه استان همدان باشد.

از میان این طبیعت بکر و کم نظیر در استان همدان وجود 20 روستای هدف گردشگری یکی از ظرفیت های استان همدان برای جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی است که هر کدام از این روستا ها ویژگی ها و شرایط و بافت تاریخی منحصر به فردی دارد که نه تنها در کشور بلکه در دنیا بی نظیر است.

روستای ورکانه که به عنوان نگین گردشگری روستای استان همدان معرفی می شود  یکی از شش روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور مطرح شد.

بافت کالبدی روستای ورکانه همدان به دلیل ویژگی خاص فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند از نیاکان به شمار می‌رود و حفظ و نگهداری آن را مورد تأکید قرار می‌دهد.

این روستا منطقه ‌ای است که قدم زدن در کوچه‌های آن عظمت قدرت و زیبایی آن انسان را مبهوت می‌کند و آن را زیباتر از شهر به عنوان نگین همدان معرفی می‌کند.

روستای ملهمدره ماسوله ای در غرب کشور که دارای رودخانه ای بسیار زیبا و دیدنی است كه از 40 چشمه سرچشمه می گیرد و دارای باغات میوه و تاكستان های انگور است و محصولات این روستا در سطح استان شهرت خاصی دارند.

خانه های این روستا كه ییلاق های بسیار مصفایی دارد روی هم ساخته شده، طوری كه پشت بام یك خانه حیاط خانه دیگر است و این زیبایی روستا را دو چندان می كند.

كوه ها و دره ها از چهار طرف این روستا را احاطه كرده اند و این روستا در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد و می توان آن را ماسوله ای در غرب كشور نامید.

از جاذبه های دیگر این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی اش وجود معادن و سنگ های متنوع ساختمانی است و سنگ های زینتی و مرمر دره های این روستا در نماسازی ساختمان كاربرد زیادی دارد.

و بالاخره روستای گشانی، خاکو، علیصدر، حاج خدر و اشتران نام روستا های هدف گردشگری استان همدان بوده که هر کدام ویژگی های بی نظیری را در دل خود جای داده است و علاوه بر اینکه  هر کدام از آنها گنجینه ای از معماری اصیل ایرانی را در خود نهفته دارد می تواند برای توسعه گردشگری در استان همدان و رونق اقتصادی در این استان مثمر ثمر باشد.

اما متاسفانه باید اذعان داشت که با تمام ویژگی های روستاهای هدف گردشگری استان همدان هنوز این روستاها از امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری گردشگر در روستا و درآمد زایی برای روستا بی بهره هستند.

در بازدید که چند روز پیش خبرنگار مهر از روستای هدف گردشگری سیمین داشت مشاهده شد که متاسفانه راه دسترسی به این روستا بسیار نامناسب و برای تردد و یا عبور گردشگر مسیر مناسبی نیست.

عدم وجود مسیر دسترسی مناسب به این روستا، نبود امکانات رفاهی و خدماتی برای گردشگر، نبود تابلو و یا راهنما برای راهنمایی گردشگر همه و همه از مواردی بود که نه تنها هیچ گردشگری را به آنجا جذب نمی کند بلکه باعث دلزدگی مسافر و یا گردشگر خواهد بود.

بر همین اساس موضوع را از مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان پیگیر شدیم.

به روستاهای هدف گردشگری استان همدان اعتباری تعلق نگرفته است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این راستا و در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: متاسفانه برای روستاهای هدف گردشگری استان همدان تاکنون تامین اعتبار نشده و کاری هم در این روستا ها برای تامین زیر ساخت ها انجام نشده است.

ریحان سروش مقدم با بیان اینکه روستاهای هدف گردشگری استان همدان تنها به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده اند و کاری در آنها انجام نشده است، بیان داشت: پیگیر ساماندهی روستا های هدف گردشگری و تامین زیر ساخت ها هستیم و جلساتی با رئیس بنیاد مسکن همدان و و مدیر کل دفتر روستایی برقرار شده است و قرار بر این است تا از این روستاها بازدید شود تا هم میراث فرهنگی و هم بنیاد مسکن و امور روستایی از توان و ظرفیت خود برای تامین زیر ساخت روستا های هدف گردشگری تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بر روی روستا های هدف گردشگری بیش از پیش تمرکز داشته باشیم، افزود: امسال هم اعتباری برای روستا های هدف گردشگری تعلق نگرفته است و به دنبال جذب اعتبارات ملی در این زمینه هستیم و باید پیگیر این موضوع بود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه 20 روستای گردشگری در همدان وجود دارد که می توانند در صورت جذب سرمایه گذار موجب توسعه خدمات برای گردشگران باشند، گفت: همدان و روستاهای گردشگری آن با ظرفیت های بسیار و قدمتی همپای تاریخ، می تواند سهم به سزایی در توسعه گردشگری استان داشته باشد .

ریحان سروش مقدم افزود: امروزه توسعه گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان یک کاتالیزور مؤثر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها محسوب می ­شود که موجب بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی روستاها خواهد شد.

روستاهای هدف گردشگری استان همدان فرصتی برای سرمایه گذاری است

وی ادامه داد : آنچه مسلم است اینکه همدان درکنار جاذبه های گردشگری مطرح همچون آرامگاه ابن‌سینا، مقبره باباطاهر، کتیبه‌های گنجنامه و غار علیصدر از وضع آب و هوایی ویژه، طبیعت منحصربه‌ فرد و مسیرهای گردشگری زیبای و روستا های گردشگری برخوردار است که همه آنها  فرصتی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری خواهد بود .

سروش مقدم بیان داشت: سیمین، ورکانه، خاکو، حبشی، گشانی، گیان، علیصدر، کاج، پیروز، اشتران و قلعه جوق از جمله روستای هدف گردشگری در استان همدان هستند که در صورت معرفی بیشتر  آنها می توانند  جایی در بسته‌های سفری برای بازدید گردشگران باز کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی همدان گفت: در بیان ویژگی های روستاهای گردشگری می توان عنوان کرد که نزدیکی روستاهای سیمین ابرو و روستای ورکانه به شهر و قابل دسترس بودن این دو روستا از جمله عواملی است که می‌تواند موجب استفاده از ظرفیت آن‌ها به بهترین شکل توسط سرمایه‌گذاران و حتی برنامه ریزان استانی شود تا پس از اعمال سرمایه‌ها موجب جذب گردشگر به این مناطق شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در مورد تامین زیر ساخت ها در روستا های هدف گردشگری برای تجهیز روستا های هدف گردشگری جلساتی با بنیاد مسکن و شهرداری بر قرار شده است.

رزیتا ناصر المعمار با بیان اینکه برای همه روستا های هدف گردشگری تامین زیر ساخت مد نظر است، عنوان داشت: روستا های هدف گردشگری در استان همدان به ترتیب و هر دفعه یکی از آنها از نظر تامین زیر ساخت ها و تجهیز امکانات تجهیز می شوند.

روستای ورکانه همدان دارای اماکانات خدماتی و رفاهی برای مسافر است

وی با اشاره به اینکه در همدان روستای هدف گردشگری ورکانه دارای امکانات رفاهی است، ابراز داشت: روستای ورکانه دارای سرویس بهداشتی، پارکینگ و امکانات راهنمایی و تابلو های اطلاع رسانی و غیره است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد سوال خبرنگار مهر در مورد روستای هدف گردشگری سیمین ابرو افزود: برنامه تجهیز روستا های هدف گردشگری در برنامه میراث فرهنگی قرار دارد اما با توجه به اعتبارات هردفعه یکی از روستا ها در برنامه قرار می گیرد.

ناصر المعمار با اشاره به اینکه اعتبارات قرار است در بین روستا های هدف گردشگری شهرستان ها توزیع شود، عنوان داشت: در حال حاضر بر روی روستای هدف گردشگری اشتران شهرستان تویسرکان کار می شود و با توجه به اعتبار تعلق گرفته این روستا به یک سری امکانات تجهیز می شود.

وی در مورد وجود راهنما در روستا های هدف گردشگری نیز گفت: در حال حاضر راهنما در روستا ها وجود ندارد و با جلسات برگزار شده با دهیاران روستا ها قرار است از خود جامعه میزبان برای راهنمایی مسافران استفاده کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان بیان داشت: با انتخاب راهنما از بین اهالی روستا گردشگران با قدمت روستا، لهجه روستا و غذا های محلی و نوع پوشش آشنا شوند.

گفتنی است ، از سوي ديگر بايد توجه داشت كه روستاهای ورکانه، سیمین و ابرو از جمله روستاهای منحصربه‌فردی است که با توجه به وجود مجموعه اصطبل، بافت سنگی و طاقی و ضربی زیبا در کنار خانه کدخدا مناظر طبیعی بکر در ورکانه مي توانند براي گردشگران حائز اهميت باشند.

روستای سیمین ابرو نیز از جمله مناطقی است که دارای بافت متراکم و فشرده است و با آب و هوای کوهستانی استان همدان تطابق دارد كه با توجه به شرايط موجودش مي تواند جاذبه شايان توجهي براي گردشگران باشد و حال آنکه رسیدگی به روستا های هدف گردشگری در استان همدان به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر و تولید اشتغال در روستا ها علاوه بر تامین اعتبار نیازمند همت و تلاش مسئولان استانی و شهرستانی استان همدان است.

--------------------

گزارش: زهرا ذوالفقاری

کد خبر 2342608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha