۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴

گزارش مهر از پشت‌صحنه یک سریال

مردم زمستان را با «شمعدونی» بهار می‌کنند/ پشت دوربین قربان صدقه همه می‌روم

مردم زمستان را با «شمعدونی» بهار می‌کنند/ پشت دوربین قربان صدقه همه می‌روم

رفتن برق پیش از حضور مجید زین‌العابدین در پشت صحنه سریال «شمعدونی» گرچه توسط مدیرتولید به پاقدم خبرنگارها نسبت داده شد، اما موقعیت طنز و صمیمی ایجاد کرد و هم مدیر شبکه سه توصیه‌هایش را با گروه در میان گذاشت و هم سروش صحت توضیحاتی درباره کار داد.

خبرگزاری مهرـ گروه فرهنگ و هنر: هیس...! سکوت کنید! ساعت 14 روز دوشنبه 20 مرداد، اینجا پشت صحنه سریال «شمعدونی» همه خوابند. آمده‌ایم از بازدید مدیر شبکه سه سیما از پشت صحنه آخرین سریال سروش صحت گزارش بگیریم اما امان از اداره برق و تاریکی محض در لوکیشن اصلی سریال. عوامل هم که چند ماه شبانه‌روزی مشغول کارند و در فرصت کوتاهی که دست داده، تجدید قوا می‌کنند.

این وضع تا حوالی 45 دقیقه بعد ادامه دارد و سرانجام مجید زین‌العابدین مدیر به همراه محمدرضا شریفی مدیر گروه سریال، یحیی مظهری مدیر اطلاعات و برنامه‌ ریزی، محمدرضا حسنی فخر مدیر امور مالی و محمودرضا منتظری مدیر روابط عمومی شبکه سه سیما به محل تصویربرداری سریال می‌رسند. البته برق هنوز برنگشته است.

عوامل میزبان مدیران هستند و زین‌العابدین با اشاره به تأخیری که به خاطر جام‌جهانی و دیگر مشغله‌ها در بازدید از پشت صحنه سریال پیش ‌آمده، می‌گوید: من چهار قسمت از کارتان را دیده‌ام حالا قسمت چند هستید؟

صحت هم اعلام می‌کند تازه قسمت 27 را باز کرده‌اند. او به انتقادی اشاره می‌کند که برخی درباره مشخص بودن انتهای سریال داشته‌اند و به شوخی ادامه می‌دهد: ما که حتی از قسمت بعدی سریال هم خبر نداریم از این دوستان خواستیم بی‌زحمت حداقل قسمت بعد را به ما بدهند تا بسازیم.

مدیر شبکه سه یادآور می‌شود: محسن چگینی تا به حال نزدیک به 10 سریال موفق طنز تهیه کرده است و تیم بازیگری این کار هم که یکی دیگر از حسن‌های آن به حساب می‌آید. در همین چهار قسمتی که دیدم جذابیت کار مشخص بود و شاهد سریالی گرم و پربیننده خواهیم بود. من فقط محمد نادری را برای اولین بار دیدم. این کار اولتان در تلویزیون است؟

صحت به شوخی جای نادری جواب می‌دهد: اول و آخر!

زین‌العابدین به دشواری جمع کردن گروه «ساختمان پزشکان» برای ساخت سری دوم اشاره می‌کند و صحت از روزی نام می‌برد که معاون سیما به پشت صحنه آن سریال آمده بود و آنها هنوز متنی برای تصویربرداری در حضور مدیران نداشتند.

مدیر شبکه سه یادآور می‌شود: بازی نادری برای مردم نو خواهد بود، آتنه فقیه‌نصیری نیز سبک بازی خوب خود را دارد. ما تصمیم گرفتیم سریال را در ماه مبارک رمضان پخش نکنیم و بر این تصوریم که پخش زمستانی آن مزیت بیشتری خواهد داشت. بهتر است گروه در قسمت 27 و قسمت‌های بعدی بیشتر تعمق کنند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایلی که «پژمان» دیده شد هم تغییر زمان پخش آن از نوروز به پاییز و افزایش قسمت‌های آن از 13 به 26 بود. گرچه این سریال قطعا به رقبای نوروزی خود تنه محکمی می‌زد اما شاید مثل پخش در پاییز بازتاب پیدا نمی‌کرد. درباره «شمعدونی» هم مردم بعد از محرم و صفر به فضایی شاد نیاز دارند.

حاضران در لوکیشن خانه عطا با بازی حسن معجونی حاضرند و تمام پرده‌ها را کشیده‌اند تا مگر نور خورشید فضا را روشن کند.

معجونی، امیر کاظمی، آتنه فقیه نصیری، محمد نادری، نگار عابدی، ویدا جوان، ایمان صفایی، خسرو دادگر مرام، علیرضا نوروزیان، مجید رنجبر، پوریا عطا بخشی و رضا کریمی همه اینجا هستند.

صحت هم از تجربه «شمعدونی» راضی است و تأکید می‌کند: احساس می‌کنم شاهد سریال خوبی خواهیم بود. از تیم ایده آل بازیگران از حسن معجونی تا عرفان برزین به عنوان کوچک‌ترین عضو گرفته تا عوامل درجه یک. من که پشت دوربین هستم توی دلم قربان صدقه همه می‌روم.

در ادامه مباحثی در خصوص پرتعداد بودن بازیگران در هر سکانس به صورت میانگین 9 نفر و پیش رفتن کار به صورت روزانه ضبط 6، 7 دقیقه از سریال برای حفظ کیفیت با وجود کار 14 ساعته و نیاز به اصلاح برآورد پروژه مطرح می‌شود و گروه می‌خواهند تعداد قسمت‌های سریال هم قطعی شود تا برای کارشان برنامه‌ریزی داشته باشند.

در ادامه صحت یادآور می‌شود: ما با دو دوربین کار می‌کنیم و از آنجایی که کار ریکورد می‌شود و سوئیچ نمی‌شود، تصویربرداری از زوایای مختلف صورت می‌گیرد که زمان‌بر است. در تابستان با وجود آرک و نورافکن‌ها گرمای هوا خیلی زیاد است و همه شرشر عرق می‌ریزند. کولر را هم به خاطر صدایش نمی‌توانیم روشن کنیم. گاه پیش می‌آید بازیگران مجبور می‌شوند لباس‌های خیسشان را با اتو خشک کنند و به کار ادامه دهند.

زین‌العابدین هم درباره زمان پخش سریال توضیح می‌دهد: برای فاصله زمانی آذر تا پایان اسفند سریال شما و سریال «همه چیز آنجاست» علیرضا افخمی را در نظر گرفته‌ایم. پیش‌بینی ما برای تعداد قسمت‌های هر کار 50 است. اکنون دیگر مردم با کارهای طولانی ارتباط می‌گیرند و باید کم کم کار 13 قسمتی را کنار بگذاریم. البته این جور سریال‌ها برای مناسبت‌هایی مثل بین دو سریال یا نوروز خوب است.

وی ادامه می‌دهد: اما بهتر است مردم یک فصل را با یک سریال همراه باشند. بنابراین زمستان را با «شمعدونی» بهار می‌کنیم. اگر نخواهیم مقایسه کنیم و فقط حد این سریال را مشخص کنیم، قطعا از «پژمان» پایین‌تر نخواهد بود.

در این لحظه محسن قاضی‌مرادی به جمع اضافه می‌شود و صحت با بیان اینکه او نقش پدربزرگ خانواده را دارد، شخصیت او را مافوق شیرین توصیف می‌کند و زین‌العابدین او را سرمایه می‌داند.

از فقیه‌نصیری که می‌خواهند حرفی بزند به ذکر «همه چی عالی» بسنده می‌کند.

مدیر شبکه سه برای عوامل پروژه توصیه‌هایی هم دارد: بحث سبک زندگی یک سرفصل جدی است. مثلا قاطبه مردم دارای خانه‌های اشرافی که در برخی سریال‌ها نمایش داده می‌شود نیستند و آپارتمان نشین هستند. بنابراین طبق توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی، سعی کنید درباره نحوه چیدمان تا وسعت خانه دقت کنید.

وی به مراسم رونمایی از سریال «دردسرهای عظیم» اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در بخش‌هایی که از این سریال تماشا کردیم، از شخصیتی که می‌خواست به خانه‌ای وارد شود، خواستند کفشش را دربیاورد. ما نیازمند المان‌های این چنینی در آثارمان هستیم. یا تابلویی که در خانه‌ها نصب می‌شود بیش از آنکه منظره استانبول یا پاریس باشد، کوچه باغ ایرانی باشد. همانطور که مردم در خانه‌هایشان تابلو بسم‌الله یا چهارقل نصب می‌کنند.

زین‌العابدین تأکید می‌کند: تهران فقط محله‌های بالای شهر نیست و نازی‌آباد و شاه‌عبدالعظیم هم دارد. اتفاقا درصد نگاه کردن به تلویزیون در شهرستان‌ها بالا تر است. ما در سفری به شهرکرد دیدیم شهر نزدیک ساعت 19 خالی می‌شد و جز بقالی یا میوه‌فروشی مغازه‌ای باز نبود. فرهنگ تلویزیون تماشا کردن این افراد متفاوت است.

او به کارگردان و عوامل گروه پیشنهاد داد پرداخت به مسائل زیست محیطی از جمله توجه به درختان را مدنظر خود قرار دهند.

مدیر شبکه سه، به لزوم توجه به مباحث محتوایی اشاره و تصریح می‌کند: برخی با ورود به عرصه طنز احساس می‌کنند طنز با بی احترامی یکی است و طنز با احترام و شخصیت نداریم. اما طنز فاخر هم می‌شود تولید کرد.

او به شوخی می‌افزاید: البته آثار فاخر معمولا الف ویژه هستند و برآورد بالا می‌رود. بهتر است بگوییم طنز متعهد!

صحت هم درباره کاراکترها توضیح می‌دهد: عطا با بازی معجونی و هوشنگ با بازی نادری، همیشه با هم اختلاف دارند اما هیچ وقت از هم جدا نمی شوند. عطا پول خرج نمی‌کند و هوشنگ کمکش می‌کند. شاید از این موضوع هم ناراحت باشد اما از کمک دست نمی‌کشد. نقش زهره را نصیری بازی می‌کند که به منزله ستون خانواده و مستحکم‌ترین شخصیت سریال است. قاضی‌مرادی هم پدربزرگ قصه است که حتی در قسمتی می‌خواهد که او را به خانه سالمندان ببرند اما این موضوع برای هیچکس قابل قبول نیست. نگار عابدی هم به نوعی نقش آدم بد قصه را بازی می‌کند که زنی تازه به دوران رسیده است. کاراکتر شبیه به دیوانه را رویا میرعلمی بازی می‌کند و ویدا جوان هم دختر خانواده است که پزشکی قبول نشده و پدرش مدام به او می‌گوید هر شکست مقدمه یک پیروزی است!

این کارگردان ادامه می‌دهد: امیر کاظمی بازیگر نقش سعید است که مثل جوان‌های امروزی هدفش در زندگی را نمی‌داند و کم کم به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند در کنار خانواده به اهدافش برسد. رضا کریمی هم به تازگی به جمع بازیگران پیوسته و نقش یک فرد خلاف معتاد ناجور را بازی می‌کند که به خوبی توانسته از پس آن بربیاید.

صحت به شوخی می‌گوید کریمی گذشته خودش را بازی می‌کند!

زین‌العابدین هم که مراسم رونمایی از سریال «دردسرهای عظیم» را پسندیده پیشنهاد می‌دهد برای «شمعدونی» هم چنین مراسمی برگزار شود.

عرفان برزین کوچک‌ترین عضو گروه حالا به جمع می‌پیوندد و بعد از اینکه با قاضی‌مرادی و معجونی و دیگر بازیگران سلام و علیک می‌کند، توی بغل دادگر تصویربردار گروه می‌پرد، بعد هم روی پای صحت می‌نشیند و زمانی که زین‌العابدین می‌خواهد با او دست بدهد، روی پای او می‌نشیند.

زین‌العابدین هم به شوخی به خودمانی بودن او اشاره می‌کند و صحت و دیگران از هوش و استعدادش می‌گویند.

مدیر شبکه سه تاریخ تولد او را سوال می‌کند که چهارم آذر است و به چگینی می‌گوید از طرف شبکه حتما در این تاریخ به او کادو بدهند. صحت هم می‌گوید تولدش 8 آذر است.

زین‌العابدین پیشنهاد می‌دهد علاوه بر کوچک‌ترین عضو گروه، به پیشکسوت جمع نیز که قاضی‌مرادی و شهریورماه سالگرد تولد او است هم کادو تهیه‌شود.

معجونی هم به شوخی می‌گوید: به وسط‌ترین هم که منم هدیه بدهید!

چگینی هم به شوخی به روزی اشاره می‌کند که معاون سیما و مدیرسابق شبکه سه پشت صحنه «ساختمان پزشکان» آمده بودند و گفته بودند از طرف سازمان عوامل را ناهار ببرند بیرون و 10 تا غذا هم به دفتر شبکه بفرستند اما هزینه این رستوران گران از جیب خود تهیه‌کننده رفته است!

متاسفانه هنوز برق نیامده و عوامل تصمیم می‌گیرند برای بازدید مدیر شبکه صحنه‌ای را در حیاط و روشنایی تمرین کنند.

همه به حیاط می‌روند و این همه نور که خانه فاقد آن بود چشمشان را می‌زند. یک ایوان زیبا با پله‌هایی که به حیاط منتهی می‌شود و درخت گردویی که آنجا است.

صحنه آماده است و با نشستن مدیران شبکه سه روی صندلی‌ها ضبط تمرینی آغاز می‌شود.

صحت توضیح می‌دهد در این صحنه پس از اینکه اعضای خانواده درباره یک موضوع به نتیجه نرسیده‌اند و نظرات مخالف و موافق یکسان شده، به فکر کوچک‌ترین عضو خانواده با بازی برزین می‌افتند و عطا تصمیم می‌گیرد رأی او را بخرد!

او به معجونی و برزین می‌گوید: جور خوبی بازی کنید که آبرویمان نرود! آن بازی خوبتان را نشان بدهید.

در این صحنه عطا و پسرش روی پله نشسته‌اند و عرفان می‌گوید: من عروسک می‌خواهم!

پدر هم که طبق توضیحات کارگردان شخصیت خسیسی است جواب می‌دهد: تو دیگر بزرگ شده‌ای عروسک نمی‌خواهی. اما وقتی بزرگ‌تر شوی من برایت زن می‌گیرم!

کودک هم جواب می‌دهد: من زن دماغ عملی می‌خواهم! برایم بچه هم می‌گیرین؟

پدر می‌گوید: شما دو تا شدین، خودتان بچه‌دار هم می‌شوید!

اصرار او روی زن گرفتن پدرش برای او، تداعی‌گر ویدیویی است که اخیرا از یک کودک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و او مدام به مادرش التماس می‌کرد برایش زن بگیرد.

در این لحظه پیمان قاسم‌خانی وارد می‌شود و زین‌العابدین از او درباره یک متن می‌پرسد. صدایشان آرام است و به سختی می‌شنویم چه می‌گویند اما قاسم‌خانی درباره نداشتن انگیزه می‌گوید و زین‌العابدین هم حمایتش را اعلام می‌کند. قاسم‌خانی هم تأکید می‌کند انگیزه نداشتن بهانه‌ای برای این بوده که سراغ نوشتن نرود و حالا دیگر بهانه‌ای ندارد.

البته بعد از مراسم این کنجکاوی‌ام هم رفع می‌شود و زین‌العابدین و چگینی از تولید «پژمان2» در قالب فیلم‌سینمایی- سریال خبر می‌دهند.

حالا نوبت عکس دسته جمعی است که بعد از آن از بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس پروژه می‌خواهم عکس‌های امروز را برایم بفرستد. او با خوشرویی قبول می‌کند و البته گلایه‌هایی هم دارد. از اینکه عکاسی در سینما و تلویزیون براساس رابطه ویک دوربین دیجیتال دست گرفتن شده و بازیگران و عوامل از این موضوع ناراحت هستند. قرار می‌گذاریم بعدها مفصل در این باره حرف بزنیم و فرصت می‌شود گپ و گفتی هم با چند تن از بازیگران داشته باشم.

گرچه گزارش مفصل پشت صحنه سریال که چهار تیر ساعاتی پیش از بازی ایران و لهستان تهیه شده، وقتی به پخش سریال نزدیک شویم منتشر خواهد شد و با بازیگرانی که آن روز حضور داشتندو کارگردان پیش از این گفتگو داشته‌ایم.

حالا در حالی که همچنان برق نیامده و احتمالا ضبط امروز لغو می‌شود مدیران شبکه سه با جمع خداحافظی می‌کنند و عوامل «شمعدونی» می‌مانند و پنج ماه وقتی که برای تولید یک طنز متعهد خواهند داشت.

گزارش از مریم عرفانیان- عکس‌ها از بهرنگ دزفولی‌زاده

کد خبر 2348328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نادیا IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      خیلی خیلی ممنونم که فیلم شمعدونی فصل ۲ را ساختید با تشکر