۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۶

گزارش مهر از یک نشست/

جیب خالی و پز عالی صنایع دستی لرستان/ تولیداتی که پول بازارچه رفتن ندارند

جیب خالی و پز عالی صنایع دستی لرستان/ تولیداتی که پول بازارچه رفتن ندارند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: سالها از مصوبه هیئت دولت برای راه اندازی بازارچه های صنایع دستی می گذرد ولی همچنان به دلیل نبود اعتبارات زمینه راه اندازی این بازارچه ها در استان فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای نخستین بار سال 87 زمزمه احداث بازارچه های صنایع دستی در لرستان به گوش رسید تا این موضوع تبدیل به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به استان شود، مصوبه ای که تنها روی کاغذ باقی ماند.

بلاتکلیفی بازارچه های صنایع دستی سفر دوم هیئت دولت به سفر سوم نیز سرایت کرد تا موضوع راه اندازی این بازارچه ها در سفر سوم نیز مورد تصویب قرار گیرد، گویا به اعتقاد مسئولان وقت راه اندازی این بازارچه ها تنها نیاز به مصوبه داشت تا سیل مصوبات کاغذی معطل اجرا باقی بمانند.

همان روزها بود که در جریان سفر سوم هیئت دولت به لرستان رئیس جمهوری وقت در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به ظرفیت های لرستان در بخش صنایع دستی از جمله جاجیم و گلیم، گفت که در کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد سال آینده(سال 90) بازارچه صنایع دستی در استان لرستان هم برای گردشگران و هم در راستای صادرات راه اندازی شود.

وعده رئیس جمهور و مصوبات سفر دوم و سوم هیئت دولت همانا و عدم تامین اعتبار برای راه اندازی این بازارچه ها همانا؛ تا صنایع دستی لرستان برای رفتن به بازارچه با بی پولی مواجه شوند.

محمدرضا امانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در این رابطه با تکرار وعده های سالهای گذشته برای راه اندازی بازارچه های صنایع دستی از راه اندازی از دو بازارچه صنایع دستی در این استان خبر داد.

محمدرضا امانی با بیان اینکه این دو بازارچه صنایع دستی در شهرستانهای خرم آباد و بروجرد راه اندازی می شود، عنوان کرد: ایجاد بازارچه های صنایع دستی در لرستان جزء مصوبات سفر هیئت دولت به لرستان بوده که تاکنون اجرایی نشده است.

وی به دلایل عدم اجرای این مصوبه طی سالهای قبل اشاره کرده و معتقد است که نبود اعتبارات تاکنون مانع راه اندازی این بازارچه های صنایع دستی شده است.

امانی البته وعده راه اندازی این بازارچه ها طی امسال را نیز با اما و اگر همراه می کند و یادآور می شود: در صورت تخصیص اعتبارات سال 93 زمینه راه اندازی این دو بازارچه صنایع دستی در لرستان فراهم می شود.

این سخنان معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان در حالی مطرح می شود که مدیر کل قبلی میراث فرهنگی لرستان در آخرین اظهارات در این زمینه در خصوص مشکلات و موانع موجود برای ایجاد و راه اندازی بازارچه صنایع دستی در خرم آباد گفته بود که در صورت احداث این بازارچه، بزرگترین بازارچه صنایع دستی غرب کشور خواهد بود.

وی عنوان کرده بود که راه اندازی این بازارچه معطل 300 تا 400 میلیون تومان اعتبار است که امیدواریم با توجه و مساعدت مسئولان استان بتوان ضمن تامین این اعتبار شاهد اجرای این مصوبه بود.

این در حالیست که عمر مدیریت این مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز به راه اندازی این بازارچه صنایع دستی کفاف نداد تا وعده وی نیز به سیل وعده های معاون قبلی صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بپیوندند.

فرزانه عادلی معاون قبلی صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان در آخرین اظهارات خود در این رابطه گفته بود که متاسفانه تاسیس بازارچه‌ فروش صنایع دستی در خرم‌آباد علی‌رغم این‌که در سفر هیئت دولت قبلی به لرستان به تصویب رسید، اما هیچ اعتباری به آن تخصیص داده نشد تا عملاً هیچ اتفاقی در این حوزه رخ ندهد.

وی وعده کرده بود که در حال تلاش برای جذب سرمایه‌گذار به منظور تأسیس بازارچه صنایع دستی از این طریق هستیم که البته این موضوع نیز محقق نشد تا همچنان جیب خالی صنایع دستی لرستان مانع بازارچه رفتن آنها شود.

بنابر این گزارش وجود موانع در راه اندازی بازارچه صنایع دستی استان لرستان در حالی رخ می دهد که صنایع دستی تولیدی این استان به لحاظ تکنیک و فن صنایع دستی در رتبه نخست کشور قرار دارد ولی همچنان به لحاظ معرفی و عرضه با چالش جدی مواجه است.

بی مهری در زمینه تامین زیرساختهای لازم برای تولید صنایع دستی، نبود بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی لرستان، عدم حمایت های دولتی از خرید صنایع دستی، کم توجهی در اختصاص تسهلات بانکی به صنعتگران، افول برخی رشته های صنایع دستی به دلیل کم توجهی به تولید و آموزش و ... تنها بخشی از مشکلاتی است که گریبان صنایع دستی استان لرستان را گرفته است.

کد خبر 2351583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha