۲۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش مهر/

لغو تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری استان مرکزی برای چهارمین سال متوالی/ گلایه ورزشکاران و جواب مسئولان

لغو تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری استان مرکزی برای چهارمین سال متوالی/ گلایه ورزشکاران و جواب مسئولان

اراک- خبرگزاری مهر: تور دوچرخه سواری بین المللی استان مرکزی که قدمت برگزاری آن به سال 74 باز می گردد قرار بود امسال بعد از 3 سال وقفه در اواخر شهریور ماه به صورت ملی برگزار شود اما طبق آخرین اخبار برگزاری این مسابقات لغو شده است. این در حالی است که در کنار گلایه ورزشکاران این رشته ورزشی از لغو این تور، مسئولان ورزشی استان از ناکارآمدی تور بین المللی دوچرخه سواری برای استان می گویند.

به گزارش خبرنگار مهر، از آغاز تور بین المللی دچرخه سواری استان مرکزی در سال 74 تاکنون 16 دوره تور دوچرخه سواری در استان برگزار شده است. تور بین المللی میلاد دو نور که از بین 16 دوره آن تنها دو دوره پسوند بین المللی را یدک نکشید امسال هم طبق وعده مسئولان قرار بود این مسابقه ورزشی در اواخر شهریور برگزار شود اما طبق آخرین خبر، این مسابقات لغو شده است.

این درحالی است که در سال های قبل این تور به صورت بین المللی و باحضور تیم های خارجی برگزارمی شد اما امسال مسئولان وعده کرده بودند مسابقات ورزشی دوچرخه سواری به صورت ملی و باحضور تیم های داخلی کشور در استان مرکزی انجام می شود.

یک از دوچرخه سواران استان مرکزی و عضو تیم ملی با اشاره به منتفی شدن این تور به خبرنگار مهر می گوید: این تور حدود سه سال است در استان مرکزی برگزار نمی شود و امسال هم که قرار بود این تور به صورت ملی برگزار شود معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ داده است.

حسین عسگری ادامه داد: در تمام استان ها 90 درصد هزینه مسابقات بین الملی مثل تور دوچرخه سواری را ورزش و جوانان استان تامین می کند.

وی با تاکید بر اینکه در استان استعدادهای خوبی وجود دارد افزود: در دوچرخه سواری استان مرکزی استعدادهای خوبی وجود دارد که به علت نبود یک باشگاه و سایر عوامل دیگر این استعدادها به راحتی هدر می رود.

وی ادامه داد: نبود تیم و حمایت کم از ورزشکاران باعث شده که انگیزه ای برای ادامه کار برای ورزشکار وجود نداشته باشد.

 نارضایتی از وضعیت ورزش دوچرخه سواری استان

سعید امجدی دیگر دوچرخه سوار باسابقه استان مرکزی هم ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت ورزش دوچرخه سواری استان در گفتگویی می گوید: متأسفانه در سال‌های اخیر دوچرخه‌سواری استان از جرگه قهرمانی جا مانده و از رتبه‌ خود نزول کرده است.

وی اضافه کرد: در دهه 70 و اوایل دهه 80 استان مرکزی در رشته دوچرخه‌سواری جزو سه استان برتر کشور بود ولی در سال‌های اخیر دوچرخه‌سواری استان از قهرمانی فاصله گرفته است.

پیشکسوت دوچرخه‌سواری استان مرکزی اضافه کرد: عدم حمایت از ورزشکاران در قالب باشگاه‌داری باعث این تنزل در رشته دوچرخه‌سواری استان بوده است.

امجدی در رابطه با برگزاری دوباره مسابقات دوچرخه سواری تور میلاد دونور گفت: اگر به تاریخ دقیق جابه‌جایی مدیران و زمان برگزاری تور کمی بنگریم متوجه می‌شویم چه کسانی به این ورزش در استان خیانت یا به نوعی کمک کرده اند.

امجدی در ادامه افزود: باید دید با توجه به اینکه تور دوچرخه‌سواری همزمان با مسابقات اینچئون و اردوهای این مسابقات برگزار می‌شود چقدر برگزاری این مسابقات لازم و ضروری است و آیا فدراسیون دوچرخه‌سواری در دو سالی که این تور برگزار نشد، تلاشی برای برگزاری آن داشته است؟ آیا ورزشکاران دوچرخه‌سوار استان که از آنها به عنوان قهرمانان استان یاد می‌شود را می‌توان در قالب تیم استان ساماندهی کرد؟

وی خاطرنشان کرد: چرا باید دوچرخه‌سواران استان که دارای مقام‌های قهرمانی بودند به استان‌های دیگر بروند و در باشگاه‌های آنها مشغول فعالیت شوند؟

احمد قمری یکی از قهرمانان دوچرخه سواری استان مرکزی نیز به مهر می گوید: هیئت دوچرخه سواری که درحال حاضر شرایط خوبی دارد تلاش و پیگیری های زیادی را به خصوص درمورد این برگزاری تور میلاد دو نور داشتند.

متولیان ورزش استان باید پیگیری موضوع تور دوچرخه سواری باشند

قمری در ادامه اظهار داشت: متولیان ورزش استان هم باید پیگیری موضوع تور دوچرخه سواری باشند. کدام استان هزینه مسابقات تورشان را فدراسیون یا هیئت تامین می کند؟مسابقاتی با نام حضرت امام چندسال است در استان مرکزی برگزار می شود اما در حال حاضر دوسال است که این تور انجام نمی شود.

وی برگزاری این مسابقات را ضروری می داند و می گوید: ما به این کاری نداریم که تور دوچرخه سواری می خواهد به صورت بین الملی برگزار شود یا ملی. مهم این است که این تور باید در استان مرکزی برگزار می شد و مسئولان ورزش استان وظیفه داشتند پیگیر این مسئله باشند. مشکلات مالی در همه شهرها وجود دارد اما پیگیری هم مهم است.

رئیس هیئت دوچرخه سواری استان مرکزی نیز در گفتگو با مهر افزود: این تور به دلیل اینکه هیچ ارگانی از آن حمایت نکرد منتفی شده است.

حسن صفری با تاکید بر اینکه ما تمام تلاش خود را برا برگزاری تور انجام دادیم، گفت: برگزاری این مسابقات محک خوبی برای دوچرخه سواران استان مرکزی بود.

وی در ادامه گفت: در هر حال دوستان نظرات خود را در مورد این مسابقات دارند و برخی ها به دنبال حاشیه سازی در ورزش استان هستند اما هدف هیئت دوچرخه سواری پیشرفت این رشته است.

نایب رئیس هیات دوچرخه سواری استان مرکزی هم با اشاره به نبود اعتبارات ورزش استان به مهر گفت: این تور به دلیل نبود اعتبارات برگزار نمی شود و نباید کسی را مقصردانست. به این دلیل که مشکلات مالی در تمام ورزش کشور وجود دارد و فقط در استان مرکزی نیست.

رضوان گرامی اضافه کرد: هرچند برگزاری این تور برای استان ارزشمند است و نام استان را در دنیا مطرح می کند اما برگزاری تور به 300 میلیون تومان هزینه نیاز دارد که ترجیح می دهیم این مبلغ را برای استعداد یابی جوانان هزینه شود.

وی اضافه کرد: از این 300میلیونی که برای برگزاری تور هزینه می شود می توان با 50 میلیون آن، روی استعدادهای نوجوانان و جوانان هزینه کنیم و نتیجه خوبی بگیریم.

گرامی از کسب رتبه یکی از دوچرخه سوار استان در مسابقات کشور خبر داد و گفت: عرفان فراهانی تنها ورزشکار استان مرکزی در این مسابقات موفق به کسب مقام دوم دور امتیازی و سوم تایم‌تریل شد. این ورزشکار استان به تنهایی توانست در این مسابقات 287 امتیاز کسب کند و عنوان پنجمی را برای تیم استان به ارمغان آورد.

برگزار نشدن مسابقات تور میلاد دو نور در استان و مشکلات مالی در دوچرخه سواری استان، نبود یک باشگاه و جلونیامدن کارخانه ها برای تیمداری در این رشته ورزشی موجب شده تا استعدادهای این استان در رشته دچرخه سواری نهفته بماند و ورزشکاران مطرح نیز به تیم های استان های دیگر بپیوندند تا این روزها رشته دوچرخه سواری در استان با یک چرخ بگردد.

گزارش: علی صفایی راد

کد خبر 2368289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha