۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۴۹

در سال جاری/

میزان صادارت در خراسان شمالی 23 درصد افزایش یافت

میزان صادارت در خراسان شمالی 23 درصد افزایش یافت

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری میزان صادرات محصولات این استان به خارج از کشور به نسبت مدت مشابه پارسال 23 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی نیکدل صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران میزان صادرات محصولات تولیدی خراسان شمالی در پنج ماهه ابتدایی امسال را 80 میلیون دلار ذکر و اظهار کرد: وزن این کالاها در مجموع بیش از 353 هزار تن بوده که به کشورهای هدف صادر شده اند.

وی اضافه کرد: این میزان صادرات کالا به نسبت مدت مشابه سال پیش از نظر ارزشی 23 درصد و از نظر وزنی 60 درصد افزایش داشته است.

نیکدل در مورد ارزش صادراتی خراسان شمالی به کشورهای مختلف اضافه کرد: کشورهای هندوستان با سهم 33 درصدی، افغانستان با 26 درصد، ترکیه با 20 درصد، ترکمنستان با 11درصد و تاجیکستان با سهم پنج درصدی از وارد کردن محصولات صادراتی خراسان شمالی به ترتیب بیشترین سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی همچنین سایر کشورها نظیر عراق، سریلانکا، روسیه، آذربایجان، تاجیکستان، ارمنستان، مالزی، ژاپن و ... نیز در مجموع پنج درصد از سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

نیکدل در ادامه با اشاره به کالاهای صادر شده از خراسان شمالی در مدت مزبور، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست امسال در مجموع 16.9 میلیون دلار کالای صنعتی به وزن 168 هزار تن از خراسان شمالی به کشورهای هدف صادر شده که 21 درصد کل صادرات این استان را شامل می شود.

وی با بیان این که این میزان صادرات صنعتی از خراسان شمالی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 32 درصد کاهش و از نظر وزنی 29 درصد افزایش داشته است، افزود: این کالاها شامل محصولات فولادی، هیدروکسید آلومینیوم، محصولات پلاستیکی، سیمان، مصالح ساختمانی و ... است.

این مسئول میزان صادرات کالاهای پتروشیمی از خراسان شمالی را نیز 182.7 هزار تن کالا به ارزش 56.5 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: کالاهای پتروشیمی 71 درصد از کل میزان صادرات خراسان شمالی در سال جاری را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که در این بخش نیز صادرات کالاهای پتروشیمی در سال جاری به نسبت مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی 41 درصد و از نظر وزنی 103 درصد رشد داشته است، افزود: این کالاها شامل اوره، ملامین و آمونیاک است.

نیکدل در ادامه  با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از خراسان شمالی اظهار کرد: در مدت پنج ماهه ابتدایی امسال در مجموع دو هزار تن محصولات غذایی به ارزش 4.8 میلیون دلار از خراسان شمالی به کشورهای هدف صادر شده که این میزان شش درصد از کل صادرات استان را شامل می شود.

به گفته وی این میزان صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در پنج ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 60 درصد و از نظر وزنی 65 درصد افزایش داشته است.

نیکدل صادرات کالا در دیگر بخش ها را 778 تن کالا به ارزش 1.8 میلیون دلار ذکر و اضافه کرد: این میزان کالا دو درصد از سهم صادراتی خراسان شمالی در سال جاری را تشکیل داده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در پایان افزود: در پنج ماهه ابتدایی امسال 55 درصد از برنامه تکلیفی بخش صادرات در استان محقق شده است.

 

کد خبر 2371293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha