۱۰ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۲۵

در ۹ ماهه گذشته از سال جاری/

۲۳۱ مورد تخلف زیست محیطی در خراسان شمالی کشف شد

۲۳۱ مورد تخلف زیست محیطی در خراسان شمالی کشف شد

بجنورد - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در ۹ ماهه گذشته از سال جاری در مجموع ۲۳۱ مورد تخلف زیست محیطی در شهرستان های مختلف این استان کشف و با آنها برخورد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی اصغر مطهری ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۹ ماهه گذشته از سال جاری در مجموع ۲۳۱ مورد تخلف زیست محیطی در خراسان شمالی کشف شده و در این زمینه نیز ۳۳۷ نفر متخلف شناسایی و با آنها برخورد قانونی صورت گرفته است.

وی میزان ضرر و زیان متعلقه به این تخلفات را  ۷۹۶ میلیون و ۷۳۲ هزار ریال عنوان کرد و افزود: همچنین در این راستا میزان ضرر و زیان وصولی ۵۳۸ میلیون و ۳۷۸ هزار ریال بوده است.

مطهری در ادامه در مورد وضعیت پرونده های تخلفات زیست محیطی در خراسان شمالی نیز گفت: در ۹ ماهه گذشته از سال جاری ۵۰ فقره پرونده مربوط به مسائل محیط زیست در استان مختومه و برای آنها حکم قانونی صادر شده است.

وی با بیان این که همچنین در این مدت برای چهار پرونده تخلف زیست محیطی نیز حکم برائت صادر شده است، اضافه کرد: افزون بر این در حال حاضر ۲۱۳ فقره پرونده تخلف زیست محیطی نیز در محاکم قضایی خراسان شمالی در جریان است.

مطهری صیدغیرمجاز آبزیان، شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران، زنده گیری پرندگان و پستانداران، شروع به شکار و صید، نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده، آلودگی های زیست محیطی، تخریب، تعلیف غیرمجاز دام، آتش سوزی و ... را برخی از تخلفات و جرم های زیست محیطی دانست که از ابتدای امسال در خراسان شمالی روی داده اند.

وی افزود: به عنوان نمونه از ابتدای سال جاری تا پایان پاییز در مجموع ۱۳ فقره صید غیرمجاز آبزیان در این استان روی داده و در این زمینه از متخلفان در این بخش ۲۶۵ قطعه ماهی کشف و ضبط شد.

مطهری عنوان کرد: همچنین در این مدت ۱۶ فقره تخلف شکار غیرمجاز پرندگان، ۲۴ فقره شکار غیرمجاز پستانداران، ۱۰۶ مورد زنده گیری پرندگان، ۱۲ مورد زنده گیری پستانداران، ۲۱ مورد شروع به شکار و صید، چهار مورد نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده و ... در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی کشف شده است.

گفتنی است، خراسان شمالی دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار آن شامل سه پارک ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست است.

در این استان ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری، کرکس مصری و... در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

کد خبر 2453429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha