۲۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۲۳

در یک کنفرانس مطبوعاتی سه ساعته؛

صالحی از عملکرد خود دفاع کرد/ «شفاف‌سازی سرلوحه کار ما است»

صالحی از عملکرد  خود دفاع کرد/ «شفاف‌سازی سرلوحه کار ما است»

سیدعباس صالحی در یک کنفرانس مطبوعاتی سه ساعته از عملکرد مجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در یکسال گذشته دفاع کرد و گفت که همچنان شفاف سازی سرلوحه کار این معاونت است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس مطبوعاتی سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این مجموعه صبح امروز دوشنبه ۲۷ بهمن در وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، صالحی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های چند ماه گذشته معاونت فرهنگی پرداخت و از جمله با اشاره به رویکرد دیپلماسی فرهنگی متکی بر کتاب، حضور ایران در ۱۴ نمایشگاه کتاب خارجی از جمله نمایشگاه های کتاب تاجیکستان، گرجستان، باغستان، کویت، قطر، عمان، فراکنفورت، بولونیا و پاریس را گام هایی در همین جهت عنوان کرد.

ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو 

وی سپس از قطعی شدن حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو در سال ۲۰۱۵ خبر داد و با اشاره به جایگاه این نمایشگاه در سطح منطقه ای و جهانی از برنامه ریزی برای بهره برداری مناسب صنعت نشر کشور از ظرفیت های این رویداد فرهنگی که با تکیه بر کشورهای مشترک المنافعه برگزار خواهد شد، سخن گفت.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به تفاهم نامه حوزه نشر کتاب بین ایران و افغانستان در اواخر سال گذشته و همچنین مشکلاتی که در راه اجرای آن به وجود آمده است که بخش عمده ای از آن به طولانی شدن پروسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مربوط می شود، انتخاب نجیب مایل هروی، پژوهشگر افغان به عنوان پژوهشگر برتر در جایزه جهانی کتاب سال و برگزاری محفل جشنواره شعر فجر را گام هایی دیگر در جهت تقویت دیپلماسی فرهنگی حول محور کتاب ذکر کرد.

صالحی همچنین در مورد کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده با اشاره به مطرح بودن گزینه‌های افغانستان، تاجیکستان و عمان اظهار امیدواری کرد: تا دو هفته دیگر کشور میهمان ویژه از بین این سه کشور مشخص و اعلام شود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد همچنین با اشاره به تدوین آئین‌نامه گرنت در دفتر مطالعات برنامه‌ریزی کتابخانه وزارت فرهنگ با هدف حمایت از کتاب‌های ایرانی در سطح جهان گفت: این آئین‌نامه در شورای برنامه‌ریزی این وزارتخانه به تصویب رسید و اعتبارات حمایتی آن در بودجه سال آینده وزارت فرهنگ دیده شده‌است و امیدواریم مقدمات گسترش و توسعه میراث مکتوب به کشورمان به زبان‌های مختلف در دنیا فراهم شود.

وی همچنین از برنامه ریزی برای حضور نویسندگان خارجی و برپایی تالارهای گفتگو در نمایشگاه کتاب تهران با مصوبه شورای سیاستگذاری این نمایشگاه خبر داد.

تفویض برخی امور معاونت فرهنگی به بخش خصوصی

صالحی همچنین به رویکرد تفویض امور به بخش خصوصی و تشکل های غیردولتی در معاونت فرهنگی ارشاد، اشاره و واگذاری بخش زیادی از امور محتوایی، حضور ایران در نمایشگاه های کتاب خارجی از جمله فراکنفورت و بولونیا را نمونه هایی از این تفویض امور ذکر کرد و یادآور شد: سهم تشکل های نشر در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و نیز شورای برنامه ریزی آن افزایش یافته و در حال حاضر مدیریت ۵ کمیته کلیدی نمایشگاه به تشکل های نشر واگذار شده، عبارتند از کمیته ناشران داخلی، کمیته ناشران بین الملل، کمیته اهل قلم و فعالیت های فرهنگی، کمیته فعالیت های جنبی و کمیته اطلاع رسانی.

رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران همچنین متواضعانه از اصحاب رسانه خواست تا در روند تصمیم گیری ها در این خصوص، وزارت ارشاد و شورای یاد شده را یاری دهند و تاکید کرد: می‌توان با کمک رسانه ها، سوءتفاهم ها و برداشته های غلط را زدود و اجازه نداد که مسیر اشتباه طی شود.

وی رویکرد سوم اتخاذ شده در یک سال و چند ماه گذشته را در معاونت متبوعش، رویکرد مشارکت سازمانی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه این مساله سیاست دولت یازدهم و همچنین وزارت ارشاد فعلی است، گفت: در همین راستا، جشنواره جلال آل احمد با مشارکت شهرداری تهران و جشنواره پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب با مشارکت تشکل ها و نهادهای مختلف برگزار شد. همچنین حدود ۱۰ تفاهم نامه همکاری با مجموعه های فرهنگی مختلف از کانون پرورش فکری کودکان گرفته تا سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت قطارهای مسافری رجا امضاء شده است.

صالحی سپس گفت: رویکرد چهارم تلاش برای اجرای عدالت فرهنگی در کشور بوده است اینکه ایران، تهران نیست با همین نگاه هم در استعدادها، هم در ظرفیت ها و هم در دریافت محصولات فرهنگی، اقدامات زیادی انجام شد. ما در این حوزه تقریبا همه تفاهم نامه های استانی را اجرایی کرده ایم و علی‌رغم همه مشکلات مالی و مقدورات محدود، حدود ۸۰ مصوبه را در اجلاس مدیران کل ارشاد در تبریز از تصویب گذراندیم که همه آنها مراحل اجرایی را طی می کنند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شکل گیری شورای تعاملات استانی که تاکیدی است از مدیران این معاونت و مدیران کل ارشاد سراسر کشور، برگزاری ۲۰ نمایشگاه استانی با اجرای موسسه نمایشگاه های فرهنگی و چند نمایشگاه با اجرای تشکل های نشر را از جمله خروجی‌های این شورا ذکر کرد و گفت: به طور متوسط در هر یک از این نمایشگاه ها ۳۶۰ ناشر حضور داشتند، ۴۳ هزار عنوان کتاب عرضه شده و یک‌میلیارد تومان هم بن خرید کتاب توزیع شده است.

خود را در یک فضای شیشه‌ای در معرض افکار عمومی قرار میدهیم

وی همچنین به رویکرد ایجاد شفافیت در فعالیت های مجموعه تابعه خود اشاره کرد و گفت: ما از همان ابتدا گفتیم که سعی خواهیم کرد خودمان را در یک فضای شیشه ای در معرض افکار عمومی قرار دهیم؛ اعلام اسامی داوران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب برای اولین بار، اعلام روند دقیق داوری های جایزه جلال و جایزه شعر فجر از جمله این موارد بوده است.

صالحی تاکید کرد: اینطور نیست که اسامی نامزدهای این جوایز تا به انتها در یک صندوق در بسته بماند و به یکباره در روز برگزاری مراسم، اسم آنها از صندوق در بیاید و اعلام شود؛ اتفاقی که سابق بر این می افتاد.

اعلام ریز هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به اقدام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ در اعلام هزینه های برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از الگوبرداری این اقدام در معاونت متبوعش سخن گفت و اعلام کرد: بر این اساس ریز هزینه‌های نمایشگاه کتاب تهران بعد از خاتمه به صورت علنی و به طور شفاف اعلام خواهد شد.

وی حمایت از موضوعات و سرفصل های خاص و کلان حاکم بر وظایف وزارت ارشاد را هم از رویکردهای یکسال گذشته معاونت فرهنگی ذکر کرد و گفت: با توجه به جایگاه دین و انقلاب در جامعه اسلامی، حمایت از فعالیت‌ها و برنامه های مرتبط با این حوزه و همچنین کتاب های مربوطه، در دستور کار ما بوده است و ما هیچ ابایی از این نداشته و نداریم که بگوییم در جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و در راستای پاسداری از ارزش‌ها و در چارچوب قانون فعالیت می کنیم.

به گفته صالحی، در سال جاری توافقنامه هایی به مبلغ دو میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان بین معاونت فرهنگی وزیر ارشاد و نهادهای مختلف با هدف تهیه کتاب های حوزه دین امضا شده است. همچنین ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کتاب در ۴۴ موضوع زیرشاخه دین خریداری شده است. در حوزه دفاع مقدس هم توافقنامه هایی به ارزش ۴۶۵ میلیون تومان امضاء کرده ایم و اعتباری معادل ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خرید کتاب های حوزه دفاع مقدس اختصاص یافته است. علاوه بر این مبلغ ۴ میلیارد تومان در توافقنامه‌ای با کانون های فرهنگی و هنری مساجد هزینه شده که طی آن بخش قابل توجهی از کتاب های مساجد از سوی معاونت فرهنگی تامین شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از انعقاد ۲۹ توافقنامه در حوزه مفاخر استانی به ارزش ۴۷۵ میلیون تومان از سوی این معاونت در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی اطلاع رسانی و نقد کتاب و راه اندازی پایگاه های اطلاع رسانی کتاب هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

صالحی در بخش پایانی این قسمت از کنفرانس مطبوعاتی خود، با اشاره به وضعیت پرآشوب منطقه خاورمیانه، هم‌زیستی و هم‌گرایی ادیان و مذاهب مختلف را در ایران یک فرصت تاریخی که می تواند به الگویی برای جوامع و کشورهای دیگر تبدیل شود، توصیف کرد و گفت: با همین نگاه، برنامه ها و اتفاقاتی در حوزه اداره کل مجامع و تشکل های وزارت ارشاد در دست انجام است.

کد خبر 2496784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha