۱ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۰۵

متولیان فرهنگی زمینه تولید انبوه طرح‌های برتر را فراهم کنند

متولیان فرهنگی زمینه تولید انبوه طرح‌های برتر را فراهم کنند

یک طراح لباس معتقد است: متولیان فرهنگی باید از طرح‌های برتر حمایت و زمینه تولید انبوه را برای این کارها فراهم کنند وگرنه نمی‌توان انتظار داشت که پوشاک ایرانی به این راحتی جایگزین لباس‌های ترک شود.

 فاطمه ارشد ابیانه، طراح لباس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما برای کار خود به تبلیغات نیاز داریم. چون مردم باید متوجه شوند ما چه تولید کرده‌ایم و چه محصولاتی وجود دارد. علاوه براین بازاریابی، ضرورت مهمی است که باید به آن پرداخته شود. ما لباسی را طراحی و تولید می‌کنیم؛ این یک مرحله از کار است و مرحله مهم‌تر بازاریبای برای انچه تولید شده و تبلیغات و اطلاع‌رسانی به مشتریان تا ببینند برای تهیه این لباس یا مانتو به چه کسانی و کجا مراجعه کنند.

به گفته این طراح لباس، با این‌که در سال‌های اخیر، تغییراتی در نوع لباس پوشیدن مردم به‌وجود آمده و آنها به پوشیدن لباس‌هایی با طرح‌ها و نقش‌ها و خط ایرانی علاقه‌مند شده‌اند اما هنوز هم هستند افراد بسیاری که خوب لباس نمی‌پوشند یا نمی‌دانند در هر جایی چه نوع لباسی برتن کنند و طبیعتا برگزاری شوهای لباس و جشنواره‌های متعدد به سلیقه مردم در انتخاب طرح و نوع لباس جهت می‌دهد.

ارشد ابیانه با اشاره به این‌که نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مد و لباس می‌تواند فرهنگ‌سازی کند، گفت: این نمایشگاه‌ها می‌توانند به ارائه الگویی بهتر برای پوشش ایرانی- اسلامی بپردازند. به شرط اینکه برگزارکنندگان نمایشگاه، چه بخش خصوصی و چه کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه چنین چیزی را داشته باشند. اما در بسیاری موارد، زمان مرده را به چنین نمایشگاه‌هایی اختصاص می‌دهند بدون آنکه به این فکر کنند چه زمانی بهترین وقت برای برگزاری چنین کاری است.

این طراح لباس در ادامه بیان کرد: اسفندماه زمان مناسبی برای جشنواره مد و لباس نیست چون حجم کار طراحان و مزون‌داران بالاست و فرصت شرکت در جشنواره را ندارند، مردم هم مشغول آماده شدن برای نوروز هستند و به دیدن جشنواره نمی‌روند. به نظر من باید این جشنواره دو بار در سال و در بهار و پاییز برگزار شود تا تاثیرگزاری مناسبی داشته باشد. از سوی دیگر جشنواره حجاب و عفاف را هم، اغلب، همزمان با اخرین روزهای ماه صفر برگزار می‌کنند و ان زمان هم فرصت خوبی نیست.

ارشد ابیانه در پاسخ به این‌که چرا بسیاری از طرح‌هایی که امروز می‌بینیم، تکراری است گفت: تغییر در چرخه تولید بسیار هزینه‌بر است و تولیدکنندگان نمی‌توانند هر چند وقت یک بار به ارائه طرحی متفاوت بپردازند ولیکن کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند با به رسمیت شناختن قانون کپی‌رایت و برگزاری نمایشگاه‌هایی منظم و هدفمند طرح‌ها و نقش‌هایی متفاوت بپردازد و مخاطبان را به داشتن پوششی هماهنگ با فرهنگ ایرانی- اسلامی‌شان تشویق کند.

به گفته این طراح لباس، امروز، زنان رنگ‌ها و طرح‌های متنوع رات می‌پسندند و طراحان باید بکوشند تا هم کارهاشان از گوناگونی لازم برخوردار باشد و هم با فرهنگی ایرانی- اسلامی ما هماهنگ باشد. البته در کنار این موارد، متولیان فرهنگی باید از طرح‌های برتر حمایت و زمینه تولید انبوه را برای این کارها فراهم کنند وگرنه نمی‌توان انتظار داشت که پوشاک ایرانی به این راحتی جایگزین لباس‌های ترک شود.

کد خبر 2586906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha