۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۲۰:۱۹

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی:

هنر فرش و موسیقی معرف فرهنگ و هویت ملی است

هنر فرش و موسیقی معرف فرهنگ و هویت ملی است

بجنورد- رئیس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: هنر فرش و موسیقی در سطح جهانی برای ایران مایه افتخار و مباهات است و معرف فرهنگ، هویت و ارزش‌های ماست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، رئیس حوزه هنری استان درمراسم رونمایی آلبوم موسیقی «خُدایم سَن» در اولین نمایشگاه فرش دستباف «ساریگل» گفت: موسیقی و فرش بی شباهت به هم نیستند و وقتی از موسیقی صحبت می شود مبنای تولید آنها یک رسم الخط واحد است.

میثم مرادی بیناباج اظهار داشت: خط مسیر تولید فرش از یک خط عمودی و افقی است و تارو پود  نقش‌ها در قالب نخ‌های رنگی از پود به تار، گره می‌خورد و در حوزه موسیقی نیز خط افقی ملودی و خط عمودی ریتم است.

وی افزود: ما در حوزه موسیقی و فرش وقتی آثار فرهنگی و هنری یک نقطه را رصد می‌کنیم و مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم آئین‌ها، آداب و رسوم در قاب فرش و موسیقی تولید می‌شود.

مرادی بیناباج بیان کرد: در زمان‌های گذشته هنرمندان بافنده‌ای که در حال بافتن فرش بودند یا موسیقی گوش می‌دادند و یا در یک فضای موسیقایی کار می‌کردند بنابراین این دو هنر از هم جدا نیستند.

وی تصریح کرد: این دو هنر در سطح جهانی برای ایران مایه افتخار و مباهات است و فرش ایران در جهان معرف فرهنگ، هویت و ارزش‌های ماست و از آن طرف موسیقی ایرانی هم این قابلیت را دارد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی از این دو رشته اصیل برخوردار است، بیان کرد: مدیریت فرهنگی استان باید قدر این دو رشته را که از اصالت وی‌ژه‌ای برخوردار است بداند و برای بالندگی و گسترش این هنر تلاش کند تا در آینده نزدیک شاهد تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی هنرمندان باشیم.

مرادی بیناباج تصریح کرد: استعدادهای زیادی در این دو رشته وجود دارد و باید به هنرمندان فرصت داد تا کارهای خود را به بهترین شکل انجام دهند.

آلبوم موسیقی «خُدایم سَن» برگرفته از موسیقی بومی شمال خراسان است

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این جلسه در رابطه با آلبوم موسیقی «خُدایم سَن» گفت: این آلبوم نوعی از موسیقی تلفیقی و برگرفته از موسیقی بومی شمال خراسان است که ملودی‌های ترکی و کردی و ترکمنی در آن استفاده شده است.

حصاری افزود: در این آلبوم فضاسازی تصویری خاصی صورت گرفته که تاکنون کمتر به گوش شنونده خورده و ذهن شنونده را به سمت تصویرهای زیبایی می برد.

وی با اشاره به اینکه تهیه این آلبوم حدود ۱۶ ماه زمان برده است، افزود: این آلبوم در ۸ قطعه با کلام و بی‌کلام ساخته و تنظیم شده و در آن از هنرمندان موسیقی مقامی از جمله فرهاد باغچقی، سعید سازدار، قدرت قدرتی، دکلمه حسن روشان و آواز و دوتار نوازی راشد درتومی استفاده شده است.

حصاری اظهار داشت: آهنگسازی این اثر را حامد ثریا برعهده داشته است.

وی به آلبوم‌های تولید شده در واحد موسیقی حوزه هنری استان اشاره کرد و افزود : تاکنون در حوزه کودک یک آلبوم به نام «مثل ماه» و در حوزه موسیقی مقامی ۴ آلبوم تولید شده و یک کتاب نیز با عنوان «ترانه‌های موسیقی خراسان شمالی» در دست تهیه است.

حصاری یاد آور شد: بخشی از کار ما حفظ دقیق اصالت‌ها است که هنرمندان پیشکسوت اجرا می‌کنند و یک سری هم خلاقیت و نوآوری به کار رفته و هنرمندان جوانتری آن را کار می کنند که می‌خواهند انواع موسیقی ها را در کنار هم داشته باشند.

وی اظهار داشت : موسیقی خراسان شمالی درجایگاه بالایی قرار دارد و فقط کمی خاک گرفته است و باید به تولید آثار جدید فکرکنیم تا گوش مخاطب به این موسیقی و اصالت‌های آن عادت کند.

در این مراسم که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، شماری از مسئولان و هنرمندان استان حضور داشتند، آلبوم موسیقی «خُدایم سَن» تولید واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی با صدای رضا راشد درتومی رونمایی شد.

کد خبر 2879156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha