۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان شمالی:

معلولیت‌های ژنتیکی در خراسان شمالی رو به کاهش است

معلولیت‌های ژنتیکی در خراسان شمالی رو به کاهش است

بجنورد - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: خوشبختانه با ترویج فرهنگ انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج و بارداری، معلولیت‌های ژنتیکی دراستان رو به کاهش است.

محمد قزی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هم اکنون ۱۷هزار و۴۳۰ معلول جسمی- حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، نابینا و ناشنوا تحت حمایت بهزیستی این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شمار معلولان استان در سنوات گذشته به دلایل مختلفی روبه افزایش بود، گفت: اداره کل بهزیستی خراسان شمالی به منظور کاهش معلولیت دراستان اقدامات و برنامه‌های موثری در دستور کار قرار داد، که خوشبختانه این اقدامات درکاهش معلولیت تاثیر بسزایی داشته است.

قزی، ترویج فرهنگ انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری را از جمله این اقدامات عنوان کرد و افزود: با این امر شمار تولد نوزادان با معلولیت های ژنتیکی در استان رو به کاهش گذاشته است.

وی گفت: اجرای طرح کمپین مشاوره ژنتیک از ۲۵ آبان ماه امسال در استان از دیگر اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری و کاهش معلولیت های ژنتیکی است.

قزی، با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اجرای این طرح تصریح کرد: آگاه سازی اقشار جامعه و پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی از مهمترین اهداف این طرح است.

به گفته وی بیشترین معلولان استان مربوط به معلولیت های جسمی و حرکتی ناشی از نقص‌های ژنتیکی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی، ضرورت دارد تا راه اندازی مرکز تخصصی ژنتیک این استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 2991378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha