۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴

نامور مطلق در گفتگو با مهر:

استانداری یزد هنرمندان صنایع‌دستی را از خانه خود نراند

استانداری یزد هنرمندان صنایع‌دستی را از خانه خود نراند

معاون صنایع دستی از استانداری یزد خواست تا فضای دیگری را در اختیار کانون وکلا بگذارد و هنرمندان صنایع دستی را از خانه خود بیرون نکند.

به گزارش خبرنگار مهر، «خانه حیرانی» از بناهای قدیمی یزد و متعلق به دوره قاجار است؛ خانه‌ای با دو بادگیر منحصر به فرد و ایوانی بزرگ و دیوارهایی کاهگلی. نزدیک به پنج ماه پیش، سازمان میراث فرهنگی، این خانه را با اجاره‌ای نسبتا مختصر در اختیار هنرمندان صنایع دستی گذاشت تا به «خانه صنایع‌دستی استان» تبدیل شود. اما پس از گذشت این مدت کوتاه و به دستور استانداری یزد، قرار است خانه حیرانی از هنرمندان تخلیه و در اختیار کانون وکلا قرار بگیرد.

۴۰ هنرمند و کارآموز در خانه تاریخی حیرانی که خانه صنایع دستی یزد است، فعالیت می‌کنند، اما مدتی است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد به هنرمندان دستور تخلیه داده تا کانون وکلای یزد در این خانه تاریخی مستقر شود. مساله‌ای که هنرمندان بر آن تکیه می‌کنند این است که چرا مهلت قراردادشان سر نیامده این خانه به دیگری واگذار شده؛ آن هم در شرایطی که خانه حیرانی به‌عنوان خانه صنایع‌دستی معرفی شده و گردشگران داخلی و خارجی را جذب کرده است.

از سوی دیگر چرا مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، دو بنای خانه نواب و زندان اسکندر را به‌عنوان جایگزین برای خانه صنایع دستی حیرانی معرفی کرده‌اند در حالی که می‌دانند زندان اسکندر در اختیار هنرمندان دیگری است و غرفه خالی وجود ندارد تا در اختیار صنعتگران جدید قرار بگیرد؛ خانه نواب هم خوابگاه یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی است!

این پرسش‌ها ما را بر آن داشت تا با معاون صنایع دستی تماس بگیریم و از او درباره اقدامات معاونت متبوعش در ارتباط با خانه حیرانی و وضعیت هنرمندان فعال در آن بپرسیم.

تخلیه خانه حیرانی برخلاف سیاست‌های دولت است

بهمن نامورمطلق در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: خانه حیرانی و دو خانه دیگر، مجموعه‌ زیبایی را تشکیل می‌دهند که در بافت تاریخی یزد قرار گرفته و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب کرده‌اند. قرار بود خانه حیرانی به خانه صنایع دستی استان تبدیل شود و خانه کناری هم به صنعت نساجی اختصاص پیدا کند و سومی هم مرمت شود و در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار بگیرد.

معاون صنایع‌دستی کشور، گفته‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: طی تماسی که با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته‌ام، تعدادی از هنرمندان در زندان اسکندر مستقر شده‌اند و خانه نواب هم قرار است از وجود سربازان یگان حفاظت خالی شود و در اختیار هنرمندان قرار بگیرد اما سوال من این است: دوستانی که امروز به این نتیجه رسده‌اند که زندان اسکندر و خانه نواب را می‌توانند در اختیار هنرمندان قرار دهند، چرا پیش از این چنین نکرده و تنها به خانه حیرانی بسنده کرده بودند؟ چه اشکالی دارد چند خانه در بافت تاریخی یزد در اختیار صنایع دستی قرار بگیرد؟

نامورمطلق تخلیه خانه حیرانی به دستور استانداری یزد را برخلاف سیاست‌های دولت تدبیر و امید می‌داند و می‌گوید: وقتی سال ۹۵ را سال اقتصاد مقاومتی دانسته و مشکل اصلی دولت را ایجاد اشتغال برای جوانان می‌دانند چرا حکم تخلیه خانه حیرانی را صادر می‌کنند!؟ من از استانداری یزد می‌خواهم تا با اداره کل میراث فرهنگی استان، همکاری بیشتری داشته باشد و فضایی را نزدیک دادگستری در اختیار کانون وکلا بگذارد و اجازه دهد هنرمندان در خانه حیرانی باقی بمانند و به کار خود ادامه دهند.

معاون صنایع‌دستی کشور، توجه به صنایع دستی کشور را توجه به فرهنگ و اقتصاد می‌داند و معتقد است: اگر مسئولان در هر شهر و استان، فضای کوچکی را در اختیار هنرمندان بگذارند می‌توانند به ایجاد اشتغال برای جوانان کمک کنند. به همین جهت انتظار می‌رود استانداری یزد در سال اقتصاد مقاومتی، دهها نفر را ز کار بیکار نکند.

کد خبر 3691555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha