۲۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸

معاون عمرانی استاندار گلستان خبر داد

نظر نهایی محیط‌زیست درباره آشوراده تا پایان آذر اعلام می شود

نظر نهایی محیط‌زیست درباره آشوراده تا پایان آذر اعلام می شود

گرگان - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان از اعلام نظر نهایی محیط‌زیست با طرح طبیعت‌گردی آشوراده تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: بخش عمده مسائل حل‌شده است.

رضا مروتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید قرار شد زمینه‌های مدیریت و اجرای پروژه گردشگری آشوراده را فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه قرار نبود دولت تصدی‌گری کرده و خودش پروژه را اجرا کند، افزود: دولت تلاش داشت زمینه مشارکت بخش خصوصی و ورود بدون دغدغه سرمایه‌گذار را فراهم کند که خوشبختانه حدود ۹۶ درصد کار انجام‌شده و به انتها این راه نزدیک شده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بابیان اینکه اجرای طرح گردشگری آشوراده محصول یک دولت نبوده است و بیش از ۱۵ سال انرژی‌بخش خصوصی صرف شد اما این پروژه به نتیجه مطلوب نرسید، تصریح کرد: با توجه به اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید محیط زیستی بود تلاش کردیم بتوانیم هم از ظرفیت بخش خصوصی در آشوراده استفاده کنیم و هم با نگاه حفاظت و مراقبت طرحی تهیه کنیم که قابلیت و امکان اجرا داشته باشد.

محیط‌زیست مخالفتی با اجرای طرح آشوراده ندارد

وی اضافه کرد: حال رفت‌وآمدهای سه‌ساله در دولت تدبیر و امید تهیه طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده و تفاهم‌نامه با محیط‌زیست برای اجرای این طرح بود.

مروتی خاطرنشان کرد: در تمام مکاتبات انجام‌شده سازمان محیط‌زیست موافقت خود را با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده اعلام کرده و هیچ‌گونه مخالفتی با آن  ندارد.

وی با اشاره به اینکه چهار درصد باقی‌مانده از این طرح بحث بر سر جزییات و جانمایی و حذف برخی از کاربری‌ها بوده است، ادامه داد: به‌عنوان‌مثال حذف وسایل برقی و الکتریکی از محل بازی کودکان و بالن‌سواری یکی از مواردی بود که در نظر کارشناسی سازمان محیط‌زیست باید حذف می‌شد که این اتفاق افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با یادآوری اینکه بازدید از محل و انطباق طرح با محیط هم انجام‌شده، بیان کرد: هم‌اکنون تنها موضوع برخی جانمایی‌ها باقی‌مانده که قرار بود تا پایان آبان ماه محیط‌زیست نظر نهایی خود را اعلام کند که از ما یک ماه بیشتر مهلت خواستند.

در آشوراده هتل نمی‌سازیم

وی از تائید نهایی محیط‌زیست با طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: قرار نیست در آشوراده پاساژ و هتل پنج ستاره بسازیم اما قطعاً در این طرح بوم‌کلبه اقامتی دیده‌شده است.

مروتی به برخی دیگر از اختلاف‌نظرهای گذشته بین سازمان محیط‌زیست و استانداری گلستان اشاره کرد و افزود: محیط‌زیست اصرار داشت منطقه شیلات در آشوراده خریداری‌شده و پارک آبی در آنجا اجرا شود اما ما اعتقادداریم آن محل بخشی از تاریخ خاویار ایران و مردم این منطقه است و باید حفظ شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان بابیان اینکه این موضوعات خوشبختانه همه حل‌شده است و تصریح کرد: در این دولت موضوع آشوراده که ۱۵ تا ۱۶ سال خوابیده بود موفق شدیم نتیجه منفی را به صفر برسانیم اما انتظار نداریم یک‌شبه همه مسائل آن حل شود.

وی با یادآوری اینکه روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده دیده‌شده است، خاطرنشان کرد: تا قبل از دولت یازدهم پیش از آنکه مشکلات و مباحث مدیریتی حل شود با سرمایه‌گذار قرارداد بسته می‌شد.

جزیره آشوراده واگذار نمی شود

مروتی متذکر شد: در طرح جدید قرار نیست جزیره آشوراده واگذار شود اما تمام شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران در آن فراهم‌شده است.

وی همچنین به حساسیت‌های موجود در خصوص آشوراده به دلیل کنوانسیون‌های موجود اشاره و اظهار کرد: در دولت گذشته در شورای توسعه اشتغال مازندران طرح مدیریت جامع میانکاله به تصویب رسیده بود و جزیره آشوراده در این طرح به‌عنوان زون حفاظت در نظر گرفته‌شده بود.

به گفته مروتی در آن زمان حفاظت محیط‌زیست گلستان یا دفاع مؤثری در این خصوص نداشته و یا اینکه به دفاعیات آن‌ها ترتیب اثر داده نشده بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان اضافه کرد: هم‌اکنون تمام موضوعات آشوراده حل‌شده و بسیار امیدواریم تا پایان سال طرح طبیعت‌گردی آشوراده وارد فاز اجرایی شود.

کد خبر 3849092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha