۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۲۱:۱۳

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان:

مشترکات فرهنگی با ترکمنستان روابط تجاری را به نقطه مطلوب می‌رساند

مشترکات فرهنگی با ترکمنستان روابط تجاری را به نقطه مطلوب می‌رساند

گرگان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: مشترکات فرهنگی ایران و ترکمنستان می تواند مجادلات و مناقشات را حل کند و روابط تجاری را به نقطه مطلوب برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین طلوعیان عصر سه شنبه در نشست B2B فعالان اقتصادی استان گلستان با سفیر ترکمنستان که به میزبانی اتاق بازرگانی گرگان در حاشیه برگزاری جشنواره بین المللی اقوام برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر حجم مراودات تجاری ایران و ترکمنستان کاهش یافته و به حداقل رسیده است.
وی افزود: ایران و ترکمنستان مشترکات فرهنگی بسیاری دارند که این مشترکات فرهنگی می تواند به حل مجادلات و مناقشات کمک کرده و روابط تجاری دو کشور را به نقطه مطلوب برساند.

همچنین معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گلستان در این نشست بیان کرد: ۳۵ درصد جمعیت گلستان را ترکمن ها تشکیل می دهند و تمام جمعیت ترکمن گلستان در نوار مرزی با ترکمنستان ساکن هستند.

درویش علی حسن زاده با اشاره به اینکه قرابت دینی، فرهنگی و قومیتی بین مردم گلستان و ترکمنستان وجود دارد، تاکید کرد: تثبیت جمعیت مرزی مهم است و برای دستیابی به این مهم نیازمند توسعه و تقویت تجارت مرزی و محلی هستیم.

وی با بیان اینکه حجم صادرات گلستان به ترکمنستان در هفت ماه امسال ۱۹.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، گفت: در این مدت حجم تجارت چندانی هم از نظر ریالی و هم حجمی افزایش داشته است و این امر نشان می دهد ما برای تقویت کسب و کارهای حاشیه مرز نیازمند پایه گذاری مراودات محلی با همسایگان هستیم.

حسن زاده متذکر شد: قرابت قومیتی و فرهنگی گلستان با ترکمنستان به مراتب بیشتر از استان های خراسان رضوی و شمالی است و ایجاد بازارچه مشترک مرزی در گلستان و یا ترکمنستان می تواند بستر توسعه تجارت دو کشور را فراهم کند.

کد خبر 4770762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha