۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴

در سالروز اعلام «جنگ تمام عیار اقتصادی» از لسان رهبری؛

۲۵ تشکل دانشجویی لرستان خطاب به مجلس شورای اسلامی بیانیه دادند

۲۵ تشکل دانشجویی لرستان خطاب به مجلس شورای اسلامی بیانیه دادند

خرم‌آباد- ۲۵ تشکل دانشجویی لرستان با صدور بیانیه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی ضمن اظهار دغدغه‌مندی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور، راهکارهای برون رفت از این شرایط را ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲۵ تشکل دانشجویی لرستان در سالروز اعلام «جنگ تمام عیار اقتصادی» از لسان رهبر معظم انقلاب، بیانیه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

مورخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در حضور جمعی از مسئولان دستگاه‌های مختلف، فعالان اقتصادی، و مدیران مراکز علمی و رسانه‌ای و نظارتی فرمودند: 

تحریم‌ها از قبل بود، منتها این تحریم‌ها از حدود زمستان سال ۱۳۹۰ تا امروز، تبدیل شده به جنگ اقتصادی، دیگر اسم آن تحریم هدفمند نیست، یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی است که متوجه ملت ما است.

بی گمان نمی‌توان این حقیقت را انکار نمود که امروز با گذشت بیش از ۶ سال از اعلام این جنگ توسط رهبر انقلاب، مسئولان و دستگاه‌های مهم و تصمیم ساز کشوری متوجه این جبهه‌ی گسترده نشده‌اند و ساز و کارهای لازم و عملیاتی را در جهت مقابله با جنگ تمام عیاری که متوجه ملت عزیز ایران شده است تدارک ندیده اند؛ فلذا با توجه به بی رمق بودن مجلس فعلی، برآن شدیم تا در این شرایط حساس که کشور با حملات متعدد اقتصادی دشمنان و ایادی داخلیشان دست و پنجه نرم می‌کند در سالروز اعلام جنگ تمام عیار اقتصادی، در بیانیه‌ای مهم خطاب به مجلس شورای اسلامی آینده، ضمن اظهار دغدغه مندی خود، به این سوال پاسخ دهیم که راه برون رفت از این مشکلات چیست و چه باید کرد!؟

همان طور که پیش تر اعلام شد، نظام تصمیم گیری کشور، بخصوص مجلس شورای اسلامی هوشیاری لازم را نداشت و این قصور اکنون باعث شده تا امروز مشکلات و معضلات فراوانی عاید سپهر اقتصادی کشور شود. اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی کشور، اصلاح نظام بودجه‌ریزی، اصلاح یارانه‌ها، احیای قانون کار و… از جمله مهم‌ترین اهداف ساختاری هستند که در چند سال گذشته، همتی از سوی مسئولان برای تحقق آنان مشاهده نشده است؛ همچنین معتقدیم که این اهداف میسر نخواهند شد مگر با اصلاح نهادی و هدفمند مجلس شورای اسلامی! در ابتدا چند مورد از مهمترین انتظارات متخصصان پیرامون اصلاح مجلس را به بحث می‌گذاریم.

۱) ضرورت باز مهندسی یا بازآرایی نهادی مجلس:

الف) اعمال شفافیت در ریز به ریز تصمیم گیری ها و اقدامات نمایندگان در صحن علنی و حتی کمیسیون‌ها برای کاهش فساد و رانت در مجلس، بخصوص در شرایط فعلی که یک سوم نمایندگان مجلس قبل به جهت فساد مالی رد صلاحیت شده‌اند. فلذا باید یک اصلاح بنیادین ذیل قانون انجام شود تا نهاد مجلس حتی برای فرد فاسد نیز به محیطی نا امن تبدیل شود.

ب) فرآیند تصمیم سازی در مجلس شورای اسلامی باید تغییر کند. امروز ما شاهد آن هستیم که مجلس از طرفی می‌تواند یک قانون را در لحظه تصویب کند و از طرفی هم انتظار دارد تا آن قانون خود به خود اجرا شده و موانع راه پیشرفت و ترقی کشور را از میان بر دارد. این در حالی است که بازنگری و دنبال کردن تمام قوانین تصویب شده بیشتر وقت مجالس ملی کشورهای موفق در قانون گذاری می‌گیرد؛ لکن متأسفانه در ایران این پیگیری جز در موارد معدودی اتفاق نمی‌افتد و ما بعضاً در بعضی حوزه‌ها دچار تورم قانون و در حوزه‌ای دیگر قوانین کهنه شده هستیم. قوانینی هم که متناسب با نیاز کشور می‌باشند به علت عدم بازنگری سیستمی مجلس به هدف خود نمی رسند و به علل مختلف ضمانت اجرایی لازم را ندارند. فلذا انتظار ما این است که مجلس فعلی، اصلاحات را از خود آغاز کند و در ابتدای فعالیت خود یک کمیته آسیب شناسی برای رفع این مشکل، تأسیس کند.

ج) آئین نامه داخلی مجلس باید به شکل دقیق تغییر کند و تصمیم گیری حقیقتاً علمی و تخصصی شود. مجلس میلیاردها تومان را صرف مرکز پژوهش‌های خود می‌کند ولی در آئین نامه داخلی، عملاً استفاده‌ای از این منبع کارامد وجود ندارد. این درحالی است که برای مثال معاونت اقتصادی این مرکز که از معتبرترین مراکز علمی کشور در خصوص اقتصاد محسوب می‌شود، در فرآیند تصمیم گیری اثری ندارد و به نظرات تخصصی این مرکز توجهی نمی‌شود (بخصوص در قضیه بودجه سال ۹۹ که این مرکز ورود دقیقی به این موضوع داشت که مورد توجه مجلس قرار نگرفت)

۲) بازسازی سرمایه اجتماعی: آغاز اصلاحات ساختاری گسترده برای قدم نهادن در گام دوم انقلاب اسلامی امری بسیار ضروری است؛ فلذا اصلاحات ساختاری ابتدا باید با جبران اشتباهات گذشته و روی آوردن به عدالت همراه باشد تا منجر به بالارفتن سرمایه اجتماعی کشور شود. بی تردید بدون سرمایه اجتماعی مطلوب، نمی‌توان اصلاحات ساختاری موفقی را انجام داد.

برای تحقق این هدف نیز ما اصلاحات عمیق و روشمند در توزیع یارانه انرژی (برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل) را توصیه می‌کنیم. از جمله اقدامات لازم در این جهت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف) تشکیل یک سبد انرژی (بنزین، برق، آب، گازوئیل و گاز) و اعطای مالکیت آن به هر کد ملی بغیر از بالاترین دهک جامعه (منجر به ایجاد حد استانداردی از رفاه در زندگی برای هر ایرانی خواهد شد)

ب) تشکیل یک بازار انرژی تا مردم بتوانند هر اندازه از سبد خود را که مصرف نمی‌کنند، به فروش بگذارند (جهت جلو گیری از سفته بازی، خرید صرفاً با مصرف انجام می‌شود.) همچنین دولت باید شرایطی را پیش آورد که هر فرد بتواند اجزای سبد انرژی خود را صادر کند. در این روش ضمن توقف روش ناعادلانه توزیع یارانه پنهان انرژی و آغاز توزیع عادلانه و روشمند آن، خود به خود بواسطه مکانیزم بازار قیمت تمام اجزای سبد انرژی به قیمت متوسط جهانی خود می‌رسد و می‌بایست بر خرید فروش حامل‌های انرژی مالیات وضع کرد.

۳) در ابتدای کار، مجلس نباید کشور را همچون گذشته با تورم اهداف در برنامه‌های توسعه همراه کند که معمولاً بنا بر تجربه دور از دسترسند. مجلس همزمان که با تشکیل کمیته آسیب شناسی مشغول باز طراحی مجلس و سرمایه اجتماعی است باید تا دو سال بر اصلاحات اساسی نظام مالیاتی تمرکز کرده و آن را اولویت خود قرار دهد. مجلس باید مقابله با فرار مالیاتی و گسترش چتر مالیاتی و… را در دستور کار خود قرار دهد تا به سمت جراحی بیماری هلندی قدم برداشته و وابستگی بودجه کشور به نفت را قطع شود. بی شک اصلاحات نظام مالیاتی، در رفع مشکلات ساختاری تولید و بهبود فضای کسب و کار در بلند مدت اثرات جدی خواهد گذاشت که اینکار خود منجر به انقلابی عظیم در اقتصاد کشور خواهد شد و دومینو این اقدام منجر به خشکانده شدن ریشه فساد و رانت نفتی در تاریخ اقتصاد ایران خواهد شد؛ همینطور استحکام پایه‌های اقتصاد کشور در برابر فشارها و شوک‌های خارجی را تقویت خواهد کرد.

در انتها باید گفت اجرای موارد اساسی و حیاتی که مقدمه تحقق بسیاری از اهداف و برنامه‌های کلان گوناگون در برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان و راهبردی ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب؛ (به خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی) منوط توجه و تمرکز به راه حل های فوق توسط قانون گذار می‌باشد.

امضا کنندگان این بیانیه:

۱) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بروجرد

۲) بسیج دانشجویی دانشگاه آیت الله بروجردی

۳) بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان

۴) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دورود

۵) کانون اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد

۶) جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد خرم آباد

۷) تشکل پیروان ولایت دانشگاه آزاد خرم آباد

۸) جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد

۹) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد

۱۰) تشکل اسلامی محبان الزهرا (س) خرم آباد واحد خواهران

۱۱) انجمن اسلامی مستقل دانشگاه آیت الله بروجردی

۱۲) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کوهدشت

۱۳) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد الیگودرز

۱۴) بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بروجرد (مرکز زینب کبری (س))

۱۵) بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی ۲ بروجرد

۱۶) بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بروجرد

۱۷) بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خرم آباد

۱۸) بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی شهرداری بروجرد

۱۹) مجمع اسلامی سیاسی دانشجویان دورود (واحد خواهران)

۲۰) بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی آفرینش بروجرد

۲۱) بسیج دانشجویی دانشگاه چرخکار بروجرد

۲۲) بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه‌ای تزکیه دختران بروجرد

۲۳) بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خرم آباد

۲۴) بسیج دانشجویی دانشگاه پرستاری بروجرد

۲۵) جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

کد خبر 4874919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha