۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تامین اجتماعی کردستان:

۴۶۴۱ پرونده مزمن الکترونیکی بیماران دیابتی تشکیل شد

۴۶۴۱ پرونده مزمن الکترونیکی بیماران دیابتی تشکیل شد

سنندج – رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کردستان گفت: چهار هزار و ۶۴۱ پرونده مزمن الکترونیکی بیماران دیابتی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فردین مرادی ظهر امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دیابت یا همان بیماری قند که متأسفانه بسیاری را به خود مبتلا کرده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

وی با اشاره به توضیحات فوق در خصوص دیابت به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مبتلا به مردم و همچنین یکی از دلایل اصلی مراجعه به مراکز درمانی، افزود: علامت شاخص دیابت میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است و از دیگر نشانه‌های آن پرخوری و پرنوشی است.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کردستان ادامه داد: در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد به همین دلیل میزان قند خون افزایش یافته که به آن هایپرگلیسمی می‌گویند.

مرادی یادآور شد: اگر افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب و قلب را درگیر کنند.

وی بیان کرد: با توجه به شهرنشینی، رژیم غذایی نامناسب، محدودیت فعالیت و کم تحرکی، شیوع این بیماری رو به افزایش بوده و میزان شیوع در نژادها و جوامع مختلف بین ۳.۱۵ و ۶.۸ درصد است که با تفاوت ناچیزی در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کردستان گفت: این بیماری به سه دسته نوع یک، دو و سه (دیابت بارداری) تقسیم می‌شود که از نظر علت ویژگی‌های جمعیت مبتلا با هم متفاوت هستند و ممکن است بیماری بدون علامت باشد یا با علائم مختصر همراه باشد و در نتیجه فرد سال‌ها از بیماری خود بی خبر باشد که این افزایش قند خون منجر به صدمات جبران ناپذیری به خصوص در کلیه‌ها، چشم، اعصاب محیطی و عروق قلب و مغز برجا بگذارد و اینجا است که به اهمیت بالای تشخیص و درمان این بیماری پی می بریم.

مرادی اظهار داشت: در راستای انجام رسالت درمانی و همچنین ساماندهی مراجعات بیماران به مراکز درمانی و استقرار نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده بیماری‌های مزمن این مدیریت درمان، تعداد چهار هزار و ۶۴۱ پرونده برای جمعیت بیماران دیابتی ثبت کرده است.

وی افزود: بر این اساس این بیماران از ابتدای طرح تا کنون ۳۳ هزار و ۷۴۷ بار در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان توسط پزشکان این مجموعه ویزیت شده اند که به تفکیک سهم ویزیت پزشک عمومی ۹۱ درصد و سهم ویزیت پزشک متخصص ۹ درصد بوده است.

رئیس دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی تأمین اجتماعی کردستان ادامه داد: همچنین در حدود .۴۰ میلیارد ریال داروهای اختصاصی درمان دیابت از جمله انسولین ان پی اچ و رگولار و داروهای خوراکی همچون متفورمین و گلی بن کلامید در اختیار بیمه شدگان دیابتی قرار گرفته است و تعداد خدمات پاراکلینیکی ثبت شده در خصوص مراجعه به آزمایشگاه‌های مراکز تأمین اجتماعی ۵۶ هزار و ۳۴۵ بار بوده است که بالغ بر ۳.۳ میلیارد ریال خدمات آزمایشگاهی به این بیماران به صورت رایگان ارائه شده است.

کد خبر 4945228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha