۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۱

حجت الاسلام احمد واعظی:

انتظار طبیعی است که حوزه علمیه به راه حل برای مشکلات فکر کند

انتظار طبیعی است که حوزه علمیه به راه حل برای مشکلات فکر کند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ارائه راه حل برای مشکلات را انتظاری طبیعی دانست و گفت: این مسائل باید فهرست و معرفی شود و عده‌ای در مسیر حل اینها حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست مسئولان مراکز رشد و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در جلسه اولی که بنده قبل از انتصاب خود به ریاست دفتر خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدم، ایشان بر نقش مؤثر دفتر تبلیغات اسلامی بر حرکت و پویایی حوزه تأکید کردند و فرمودند دفتر همیشه پیشرو و صاحب ابتکارات بوده است.

وی مسأله محوری و قطب‌های فکری و فرهنگی را شاهد مثال این پویایی دانست و گفت: اگر میزها و قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تشکیل نمی‌شد، به اذعان دوستان، ما دچار رکود و ایستایی می‌شدیم اما وجود اینها باعث تفکر پویا و خلاقیت در سطح دفتر شده است؛ مرکز رشد و نوآوری نیز می‌تواند مانند همین قطب‌ها دریچه‌ای باشد تا هوای تازه ای را به سازمان وارد کند و افق گشایی تازه ای را در زمینه‌های متفاوت از خود بروز دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نوآوری و ابداعات و خلاقیت در حوزه علوم اسلامی و انسانی با سایر حوزه‌ها را متفاوت و تجربه نشده دانست و تصریح کرد: در حوزه‌هایی مثل پزشکی، صنعت و مهندسی تجربیات و راه‌های رفته ای وجود دارد اما در حوزه علوم انسانی و اسلامی این موضوع نوآوری، بحث جدیدی است که تجربه‌ای در آن وجود ندارد، لذا دقت بیشتری را طلب می‌نماید، البته بسیار مهم است که بحمدالله نیروهای ما و کسانی در این مرکز نوآوری دفتر فعالیت می‌کنند که با جنس کار و ادبیات اولیه آن آشنا هستند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در سطوح مختلف نظام وجود دارد، افزود: ما در سطوح مختلف اجرا و مدیریت نظام در حوزه‌های گوناگون بعضاً مشکلاتی داریم که حوزه باید برای حل آنها وارد شود و برنامه عملیاتی حل مشکل ارائه دهد زیرا شاهدیم پس از انقلاب هم مدیران و کادر اجرایی و هم متخصصین در حوزه‌های مختلف تربیت شده اند و باید تیم ایده‌های مختلفی تشکیل و به شکل چند وجهی روی این مسائل متمرکز شوند و با مشورت حاکمیت راه حل ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: ارائه راه حل عینی و عملیاتی برای مشکلات نظام در ساحت‌های مختلف مثل حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی کلان کشور و مشکلات فراوانی که در سایر عرصه‌ها وجود دارد، خدمت بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

وی به ظرفیت‌های علمی حوزه اشاره کرد و گفت: باید لجنه های علمی تشکیل شود؛ در مسیر تولید راه حل برای مشکلات نظام باید به این سوالات پاسخ داد که عملیاتی سازی منویات نظام و طرح‌های اجتماعی ملی با چه موانعی روبرو می‌شود و نظام چگونه می‌تواند این موانع عملیاتی کردن را برطرف کند؟ چه اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی باید انجام شود؟ و چه مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی روبروی این اقدامات وجود دارد؟

وی ارائه راه حل برای مشکلات را انتظاری طبیعی دانست و گفت: این مسائل باید فهرست و معرفی شود و عده‌ای در مسیر حل اینها حرکت کنند و این، یک انتظار طبیعی از حوزه است که به حل این مشکلات و مسائل فکر کند و راه حل ارائه دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موضوعات و مسائلی که در سطح قطب‌های فکری و فرهنگی و میزهای این دفتر مطرح و فهرست شده را اندوخته ای ارزشمند برای دفتر ارزیابی و خاطرنشان کرد: دست ما در میزهای دفتر پر از فکر، ایده و بسته اقدام است که باید فرآوری شود و به عنوان موضوع برای ایده پردازی عملیاتی و محور خلاقیت و نوآوری به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که اهدافی داشت، و سایر اقدامات عملیاتی ما باید نقد و درباره اش ایده پردازی شود؛ همچنین ما باید به سمت کارهایی برویم که خروجی اش ملموس باشد و به تقویت فرهنگ دینی منجر شود.

کد خبر 5041649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha