۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲

کتاب «سرود دشت زلاوز» شاعر اوزی نذر دانایی شد

کتاب «سرود دشت زلاوز» شاعر اوزی نذر دانایی شد

شیراز- چاپ سوم کتاب «سرود دشت زلاوز» حاوی سروده‌های سیلوانا سلمانپور نذر دانایی شد.

مؤلف کتاب «سرود دشت زلاوز» در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در جهان امروز و با وجود تکنولوژی مدرن، که بسیاری از زبان‌های رسمی اهمیت خود را از دست می‌دهند، طبیعی است که گویش‌ها و زبان‌های محلی اقوام گوناگون بیش از پیش در شرف نابودی هستند.

وی افزود: در حالی که ثبت و نگهداری آنها می‌تواند عامل مهمی در شناخت فرهنگ و آداب و رسوم اقوام باشد و از گنجینه واژگان کهن آن برای جایگزینی واژگان بیگانه و اعتلای زبان معیار استفاده برد و به غنای آن افزود.

سلمانپور با بیان اینکه کتاب «سرود دشت زلاوز» که حاصل سال‌ها تلاش و تجربه است شامل دستچینی از شعرهایی به زبان لارستانی و گویش اوزی همراه با ترجمه فارسی و آوانگاری است، عنوان کرد: در ابتدای کتاب به اهمیت حفظ زبان‌ها و سپس مشکلات مختلف نگارش آنها پرداخته شده است و در انتهای آن واژه نامه‌ای شامل واژه‌هایی که در شعرها استفاده شده، به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به علاقه مردم جنوب فارس همچون منطقه لارستان و هرمزگان که گویشوران این زبان هستند بویژه زادگاهم «اوز» که مردم با فرهنگش به کتاب و کتابخوانی علاقه بسیار دارند و در همایش پایتختی کتاب با مدیریت مسئولان ارجمندش در ۳ سال متوالی امتیازات و جایگاه ویژه ای کسب کرده اند و با توجه به پویش ارزشمندی بنام نذر دانایی که در ایران رواج یافته است، تقریباً تمام کتاب‌ها را به مراکزی فرستادم که به راحتی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

این بانوی شاعر، گفت: این مراکز شامل کتابخانه ها، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، دبیرخانه پایتخت کتاب، فرهنگستان زبان فارسی، استادان زبانشناسی و گویش شناسی ایران و مراکز ایرانشناسی و زبانشناسی برخی از کشورهای جهان است، البته در جنوب ایران به‌ویژه استان‌های فارس و هرمزگان، به یاری دوستان فرهنگ دوست و ارجمندم بسیار گسترده‌تر توزیع شد بطوری که به کتابخانه های شهرهای کوچک نیز ارسال شد.

وی اضافه کرد: برای تهران و شهرهای بزرگ بقیه استان‌های کشور، محمد ولی زاده، ناشر و نویسنده توزیع را با دقت و بزرگواری به انجام رساند بطوریکه کتاب‌ها تمام شد و همچنان در فهرست مراکز، مکان‌های بسیاری باقی ماند که باعث شد برای چاپ سوم اقدام شود.

به گفته مؤلف کتاب «سرود دشت زلاوز»، چاپ سوم این کتاب سه هفته پیش منتشر شده است، که پس از ارسال به مراکز فرهنگی باقیمانده در لیست اهدا، در کتابفروشی ها توزیع خواهند شد.

سلمانپور، ادامه داد: جا دارد در اینجا از استادان ارجمند و مردم بزرگواری که با تماس یا ایمیل‌های ارزشمندشان مرا مورد لطف و تشویق قراردادند، سپاسگزاری کنم، البته چند سال پیش نیز تعداد زیادی از سومین مجموعه شعر فارسی خود به نام «آواز روشن» را که انتشارات نوید شیراز منتشر کرده بود، به کتابخانه های دانشکده‌های ادبیات در دانشگاه‌های سراسر ایران تقدیم کرد به‌هر حال ما عاشقان کتاب و شعر و ادبیات بهترین بهانه را برای نزدیکی دل‌ها و حفظ اتحاد و یکپارچگی مردم و نگهداری فرهنگ و زبان اجدادی خویش، چنین یافته ایم.

کتاب «سرود دشت زلاوز» نوشته سیلوانا سلمانپور ۲۵ آبان رونمایی می‌شود

این در حالیست که به مناسبت بیست و هشتمین دوره «کتاب و کتابخوانی و کتابدار» اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اوز، برنامه رونمایی از کتاب «سرود دشت زلاوز» سروده سیلوانا سلمانپور؛ فعال اجتماعی و شاعر سرشناس اوزی را برگزار می‌کند.

رونمایی از این کتاب در برنامه نشست کتابخوان با نویسندگان بومی اوز که یکشنبه ۲۵ آبان جاری ساعت ۱۹، برگزار می‌شود.

علاقه مندان می‌توانند از طریق درگاه: https://www.skyroom.online/ch/farspl/evazpl در این برنامه فرهنگی شرکت کنند.

در این نشست علاوه بر سیلوانا سلمانپور، برخی از نویسندگان شهر از جمله فرهاد ابراهیم پور، مجید حلاجی و پوریا فولادی نیز حضور دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، چاپ اول «سرود دشت زلاوز» توسط انتشارات همسایه در سال ۱۳۹۱ منتشر شده بود.

کد خبر 5073748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha