۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۰۶

از فردا انجام می شود؛

آغاز نخستین مرحله آبگذاری کانال های آبیاری سد سفیدرود

آغاز نخستین مرحله آبگذاری کانال های آبیاری سد سفیدرود

رشت- مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به آغاز نخستین مرحله آبگذاری کانال های آبیاری سد سفیدرود از فردا، گفت: کانال های مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت آبگذاری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید خرمی ظهر شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره سازی شده است، گفت: ورودی آب امروز ۵۸ متر مکعب بر ثانیه است که این عدد در سال گذشته حدود ۳۰۰ متر مکعب بوده است.

وی افزود: شالیزارهای گیلان روزانه به ۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که با احتساب میانگین ۱۰۰ روز برای فصل کشاورزی، نیاز آبی شالیکاران، به ۲ میلیارد متر مکعب آب می‌رسد و این در حالی است که آب سد سفیدرود هم اکنون یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان، با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و عدم پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفید رود موجب کاهش میزان آب ورودی به این سد شده است، ادامه داد: از فردا آب سد برای فومنات و شرق گیلان و آب مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت به مدت ۲۰ روز رهاسازی می‌شود که کشاورزان باید در این مدت عملیات کشت و نشا شالیزارهای خود را انجام دهند.

خرّمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده است، افزود: ۹۰۰ پمپ، ۴۵۰ ایستگاه آب و ۲۶۰ حلقه چاه داریم که برای سال زراعی مهیا و یا در حال آماده سازی است.

وی تصریح کرد: آب زراعی ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تأمین می‌شود.

کد خبر 5196543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha