۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند مطرح کرد؛

اجرای طرح ستاد "تالیف قلوب" در دادگستری نهاوند

اجرای طرح ستاد "تالیف قلوب" در دادگستری نهاوند

همدان_رئیس دادگستری شهرستان نهاوند گفت:طرح ستاد تالیف قلوب با دو کمیته معتذرین و مصلحین در نهاوند اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی کاظمی در نشست خبری با اصحاب رسانه نهاوند به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه بیان داشت: از شهید بهشتی به عنوان معمار قوه قضائیه نوین یاد می‌شود و یکی از خدماتی که برای قوه قضائیه ارائه کرد افتتاح دانشکده علوم قضائی بود که در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد و تا الان هزاران قاضی از این دانشگاه تعلیم دیده و تربیت شده اند.

کاظمی گفت: آیت‌الله محمدعلی حیدری مجاهدی نستوه از دیار نهاوند و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در حادثه بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و سهم استان همدان از واقعه خونین هفت تیر شد.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند بیان داشت: شهید آیت‌الله محمدعلی حیدری نماینده امام و اولین امام جمعه نهاوند و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی همچون دریایی پر تلاطم، در وقایع سیاسی و اجتماعی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف نهضت و تقویت مصالح نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، با موضع گیری‌های اصولی منشأ خدمات فراوان شد.

علی کاظمی اظهار کرد: یکی از خدمات دادگستری در شهرستان نهاوند افتتاح دفتر خدمات قضائی الکترونیک بود که به موجب آن مردم شهرستان نهاوند برای ارائه دادخواست و شکوائیه نیازی نیست به صورت مستقیم به دادگستری مراجعه کنند و می‌توانند برای پیگیری از شکایات و دادخواست خود از طریق دفتر خدمات قضائی الکترونیک اقدام نمایند و درخواست خود را برای دادگستری ارسال کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که در سطح دادگستری‌ها صورت گرفته و اولین بار در کشور اجرا شده بحث راه اندازی ستاد “تالیف قلوب” است که دارای دو کمیته معتذرین و مصلحین می‌باشد، افرادی که پرونده کیفری دارند و به دادگستری مراجعه می‌کنند با تشویق متهمان و مجرمان به عذرخواهی از طرف مقابل توسط کمیته معتذر صورت می‌گیرد و در صورت پذیرش عذرخواهی توسط شاکی، در کمیته مصلحین مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: اغلب پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم که بیش از نیمی از آنها بدون وارد شدن به پروسه قضائی به صلح و سازش منجر می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در راستای حمایت از خانواده و آسیب‌های طلاق از سال ۹۸ مجمع صیانت از خانواده با همکاری سپاه راه اندازی شده و در جهت کاهش آسیب‌های خانوادگی بخصوص بحث طلاق که نتایج خوبی در پی داشته است و گام‌هایی برداشته شده است.

رئیس دادگستری شهرستان نهاوند گفت: یکی دیگر از سامانه‌هایی که ریاست محترم قوه قضائیه دستور اجرای آن را دادند سامانه عدالت همراه است که ارباب رجوع‌ها بدون حضور در دادگستری از روند پرونده‌های خود اطلاع پیدا می‌کنند.

وی افزود: با دستورالعمل رئیس قوه قضائیه و ساماندهی اوقات رسیدگی، زمان رسیدگی به پرونده‌ها بصورت قابل توجهی کاهش یافته است و کاهش زمان هم لطمه‌ای به نتایج و کیفیت رسیدگی هم وارد نکرده است.

وی تصریح کرد: جرایم توهین و تهدید ضرب و جرح سرقت‌های خورد بالاترین عناوین مجرمانه است که رخ می‌دهد.

علی کاظمی در پایان گفت: بهره برداری از سامانه الکترونیکی در دستگاه قضائی از جمله اقدامات مهمی و نتیجه تدبیر رئیس قوه قضائیه است که مردم می‌توانند برای گرفتن سوپیشینه، اوراق قضائی، پیگیری ثبت نام در سامانه ثنا مطلع شوند بدون اینکه حضور فیزیکی در مراکز قضائی پیدا کنند.

کد خبر 5246537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha