۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰

یادداشت؛

مشهد؛ کانون نوآوری‌های فرهنگی در دهکده جهانی

مشهد؛ کانون نوآوری‌های فرهنگی در دهکده جهانی

مشهد ـ ظرفیت‌های ارتباطی مشهد در فضای حقیقی و مجازی در کشور کم‌نظیر است که می‌تواند مرکز نوآوری‌های فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های دینی در دهکده جهانی باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سید ناصر نعمتی*: ایده دهکده جهانی متعلق به «مارشال مک لوهان» است ولی امروز این اصطلاح را خیلی جاهای دیگر می‌شنوید، مثلأ همین اماراتی‌ها که با آن کاسبی می‌کنند؛ هم در دبی و هم در ابوظبی.

ماجرا از این قرار است که در یک فضای نمایشگاهی (تقریبأ به‌صورت شهرک) غرفه‌هایی با الهام از بناها، آثار و اماکن معروف کشورهای مختلف بنا کرده‌اند، تقریبأ ۳۲ کشور در این فضا حاضرند و بازدیدکنندگان «دهکده جهانی» علاوه بر تماشای آثار معماری و هنری این کشورها، از محصولات خاص، کالاها و رستوران‌های آن کشور هم خرید می‌کنند. برگزاری برنامه کشورهای مختلف در قسمت آمفی‌تئاتر روباز دهکده جهانی و اجرای آئین‌ها و رسومات اختصاصی در پاویون‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که به چشم می‌خورد.

منظور مک لوهان از دهکده جهانی این بود که فناوری‌های ارتباطی آن‌قدر مردم نقاط مختلف جهان را به هم نزدیک می‌کند که گویی در یک دهکده، کنار هم، در تعامل باهم و با خبر از یکدیگر زندگی می‌کنند.

اینجا صحبت از کالایی شدن نظرات یا ایده‌ها نیست، سخن از تبدیل یک نظریه یا اگر بهتر نگاه کنیم، الهام از یک نظریه برای انتقال بهتر فرهنگی و ایجاد یک فرصتِ نو است.

حالا که بیشتر از «جهان‌شهر» در مشهد می‌شنویم، شاید لازم است ما هم نسبت خود را در ارتباطات دهکده جهانی بازشناسی کنیم. مشهد چه چیزی برای ارائه به دنیا دارد؟

اگر امروز بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا باید از شناخت ظرفیت‌ها و فرصت‌های مشهد حرف بزنیم و سپس وارد ارائه داشته‌های این شهر با ایده‌های جدید شویم. این فارغ از آسیب‌شناسی مسیری است که تا امروز طی شده است اما اگر بخواهم به‌طور خلاصه این مسیر را برویم، به یک ایده می‌رسیم: «مشهد می‌تواند مرکز نوآوری‌های فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های دینی در دهکده جهانی باشد».

مشهد شهری ارتباطی است و ظرفیت‌های ارتباطی آن در فضای حقیقی و مجازی در کشور کم‌نظیر است. ظرفیت‌های فرمی و محتوایی در حوزه ارتباطی مشهد، به گسترش این فرصت فرهنگی کمک می‌کند و ارائه خلاقیت‌های فرهنگی را برای عرضه نوآورانه سرعت بخشیده و علاوه بر تسهیل‌گری، نقش عاملیت را نیز در برخی حوزه‌ها ایفا خواهد کرد.

فرصت معنوی بارگاه منور رضوی، غنای شعر، ادبیات، هنر و آئین‌های خراسانی نیز بر کسی پوشیده نیست، نقطه‌ای که اتکا به آن موجب پیشرفت ایده خواهد شد.

این موضوع چیزی نیست که بتوان با ارائه‌ای چند پاراگرافی آن را تبیین کرد اما حتمأ می‌تواند باب یک گفتگوی تازه را در مشهد باز کند.

* کارشناس فرهنگ و ارتباطات

کد خبر 5338205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha