۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳

کتاب «مسئولیت مدنی آلودگی های زیست محیطی» منتشر شد

کتاب «مسئولیت مدنی آلودگی های زیست محیطی» منتشر شد

کتاب «مسئولیت مدنی آلودگی‌های زیست محیطی» نوشته سعید کرمی توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در فرهنگ و تمدن اسلام توجه به محیط زیست همواره به عنوان یک اصل راهبردی مورد اهتمام آیین مقدس اسلام قرار گرفته و پیشوایان دینی اهتمام جدی به محیط زیست سالم را مورد تاکید قرار داده‌اند. از این رو انتشارات سروش هم در این زمینه قدمی مهم برداشته و کتاب «مسئولیت مدنی آلودگی‌های زیست محیطی» نوشته سعید کرمی را منتشر کرده است.

به گزارش معاونت فرهنگی سروش، در گستره بین الملل محیط زیست اکنون به یک مسئله جهانی تبدیل شده و در زمره حقوق بنیادین بشر بشمار رفته است. دغدغه اصلی این اثر آن است که قوانین موجود در جهت بازدارندگی و جبران خسارت توسط یغماگران ، آسیب‌رسانان و آلوده کنندگان محیط زیست فاقد جامعیت برای پیشگیری و جبران خسارت آسیب ها و آلودگی های زیست محیطی است. گستردگی جرائم مربوط به آلوده‌کنندگان محیط زیست و تخریب وسیع محیط زیست، عدم ضمانت اجراهای لازم ، عدم جبران کامل و اثربخش ، برگشت ناپذیری و آثار ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی و بررسی آراء صادره از دادگاههای کشور به خوبی نارسایی قوانین فعلی را نمایان می‌سازد.

بدین منوال این پژوهش در دوگام به مطالعه پرداخته است :

اولاً به تبیین مفهومی موضوع پرداخته و در حد توان ابعاد مجهول موضوع واکاوی می شود.

ثانیاً پیش‌نهاد اینکه نحوه قانونگذاری جامع در حوزه حقوق محیط زیست چگونه باید باشد تا بتواند مانع تخریب و آلودگی محیط زیست شود و در نهایت در صورت آلودگی چگونه و توسط چه اشخاصی بایستی جبران خسارت صورت پذیرد.

این اثر دو حوزه فردی و عمومی را تفکیک نموده و محیط زیست را در حوزه حقوق عمومی دانسته و بر این اساس برای آن مبنایی را مورد کاووش نظری تطبیقی قرار خواهد داد و با توجه به ادله و قواعد فقهی و حقوقی از مسئولیت محض و مطلق دفاع و به تبیین آن می پردازد و از دیگر سو نیز در حوزه خصوصی و شخصی مسئولیت مبتنی بر تقصیر را مورد توجه و مطالعه قرار داده است . اشکالات و ایرادات وارده بر ان نظام را در خصوص الودگی های محیط زیست بیان می نماید . بنابراین موضوع مورد مطالعه و کاووش تطبیقی در نظام حقوقی ایران، فقه و اسناد و کنوانسیونهای بین‌المللی قرار خواهد گرفت .

اثر مذکور در ۱۷۶ صفحه و با قیمت ۷۰ هزار تومان از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

کد خبر 5350411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha