۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸

فرماندار قزوین:

عادلانه سازی ارز ترجیحی شبکه فساد در کشور را ناکام گذاشت

 عادلانه سازی ارز ترجیحی شبکه فساد در کشور را ناکام گذاشت

قزوین – فرماندار قزوین با بیان اینکه با ادامه روند گذشته کشور با مشکلات کمبود کالا و افزایش تورم روبرو می‌شد،بیان کرد: با اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی شبکه فساد و رانت در کشور ناکام ماند.

به گزارش خبرنگار مهر عباس کاظمی شب گذشته در جمع مردم قزوین در مسجد امام خمینی (ره) در سخنانی با موضوع بررسی و تشریح ابعاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: بحث هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تصمیم بزرگی بود که دولت به نفع مردم، محرومین و اقتصاد کشور گرفت.

وی افزود: دولت در بحث کرونا بسیار موفق عمل کرد و توانست با همکاری مردم آمار بستری‌ها و فوتی‌ها را کاهش داده و هم اکنون آمار فوتی‌ها تک رقمی شده است و این یک موفقیت بزرگ بود که به واسطه اعتماد ملت به دولت و همراهی مردم با دولت اتفاق افتاد.

کاظمی تصریح کرد: یک مسئله بسیار مهمی که سالهاست اقتصاد کشور را رنج می‌دهد و در دستور کار قرار گرفت جایگزینی ارز ترجیحی و استفاده بهینه از منابع ملت و بیت المال را از مدتی قبل شروع کرد و در روزهای اخیر گام‌های بلندی را برداشت و لازم بود برای مردم توضیحاتی داده شود تا مردم آگاه شوند.

فرماندار قزوین با بیان اینکه فشار رسانه‌ای زیادی برای سیاهنمایی و تخریب این اقدام دولت وجود دارد، بیان کرد: دولت با اصلاح ارز ترجیحی تلاش دارد تا یارانه‌ها به جای ارائه به وارد کننده به دست خود مردم برسد.

کاظمی با اشاره به یارانه آرد و نان افزود: تنها ۳۰ درصد یارانه آرد، نان و انرژی در اختیار مردم قرار می‌گرفت که اصلاً عادلانه نبود و دولت این روش را اصلاح کرد.

فرماندار قزوین با اشاره به فساد آور بودن ارز ترجیحی افزود: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی باعث شکل گیری قاچاق، یک رانت بزرگ و هدر رفت منابع کشور شده بود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته مجلس به دولت اجازه داد ۸ هزار میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی استفاده کند اما تا قبل از پایان دولت قبل همه ۸ میلیارد را هزینه کردو سال ۱۴۰۰ ما ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای تأمین کالاهای اساسی هزینه کردیم.

کاظمی ادامه داد: در بررسی‌ها بخش‌های زیادی از یارانه‌هایی که دولت به تولید و کالا می‌دهد، متأسفانه دستخوش قاچاق و در دسترس افراد سودجو و فرصت طلب قرار گرفته است، این مسیر باید به نفع مردم اصلاح شود و یارانه‌ها باید در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های غلط دولت‌های قبل دولت برای واردات هر تن گندم ۶۷۴ دلار پرداخت میکنئد و آن را با قیمت ۱۰۰ دلار به شرکت‌های تولید ماکارونی می‌داد.

وی تاکید کرد: تنها ۲۵ درصد ماکارونی تولید شده در کشور مورد نیاز داخل بود و بقیه آن به کشورهای خارجی صادر می‌شد و در اصل این یارانه هیچ سودی برای مردم نداشت.

فرماندار قزوین با بیان اینکه در یک ماهه اول سال میزان قاچاق آرد ۲۵۰ درصد افزایش یافته است بیان کرد: آردی که بین ۳۲ هزار ۵۰۰ تومان تا ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان به نانوایی ارائه می‌شد به صورت قاچاق تا سقف ۷۲۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رفت.

کاظمی با بیان اینکه ادامه روند گذشته کشور با مشکلات کمبود کالا و افزایش تورم روبرو می‌کرد، بیان کرد: با این اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی شبکه فساد و رانت در کشور در کشور ناکام ماند.

وی در پایان با بیان اینکه با سیاست‌های دولت هدر رفت منابع در کشور بسیار بالا بود و امکان اشتغال وجود نداشت، یادآور شد: امروز با اصلاح این روش تمام منابع حاصل از جایگزینی ارز ترجیحی به خود ملت سپرده می‌شود و وقتی جلوی این مسیر غلط و فساد آور و رانتی گزفته شد بسیاری از منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا زیر ساخت‌ها را اصلاح کند.

کد خبر 5489296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha