۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

ثبت ملی ۱۲ مسجد در سیستان و بلوچستان به عنوان کانون گردشگری مذهبی

ثبت ملی ۱۲ مسجد در سیستان و بلوچستان به عنوان کانون گردشگری مذهبی

زاهدان- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از ثبت ۱۲ مسجد در شهرهای مختلف استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا جلالزایی به مناسبت روز جهانی مساجد عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: ۱۲ مسجد سیستان و بلوچستان با تلاش‌های انجام شده، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از کانون‌های گردشگری مذهبی استان به شمار می آیند.

وی با اشاره به اینکه این مساجد در شهرستان‌های زاهدان، فنوج، چابهار، خاش، سرباز، سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و هامون هستند، اظهار کرد: این مساجد از آثار شاخص معماری منظر فرهنگی استان به شمار آمده و در راستای حفاظت بهتر این آثار در فهرست آثار ملی با تأیید شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده‌اند.

جلالزایی خاطرنشان کرد: آواربرداری، سبک سازی، بامسازی و اجرای عایق در مسجد، مرمت بدنه‌ها و جداره‌های صحن، بند کشی، پاکسازی و تثبیت کتیبه‌های گچی و غیره از جمله اقدامات در راستای مرمت و حفاظت از این مساجد ثبت شده تاکنون بوده است.

جلالزایی اذعان کرد: مسجد جامع زرنج از بزرگ‌ترین مساجد با معماری بومی و سنتی در این منطقه بود که الگوها و معماری آن اسلامی و برگرفته از معماری اشکانی و ساسانی بود و در بلوچستان مسجد دزک سراوان و فیض رحمان زاهدان از مساجد کهن استان است.

کد خبر 5867246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha