۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۱

رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رییس جمهور:

۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود

۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود

مشهد- رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رییس جمهور گفت: ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود و دولت بیش از این توان هزینه در این حوزه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی قانعی صبح شنبه در همایش هوش مصنوعی در طب و رزم در بیمارستان امام حسین مشهد با تاکید بر اهمیت هوشمندسازی بیمارستان‌ها، اظهار کرد: ارگان‌هایی مانند وزارت بهداشت مسئله را متوجه شده‌اند اما در اجرای آن دچار مشکل هستند و مجموعه سپاه در این حوزه در حال کمک است. اکنون پزشکی در حال رفتن به سمتی است که مراقبت را به منزل می‌آورد و بسیاری از خدمات در منزل انجام می‌شود. مهمترین هوشمندسازی این است که به مردم یاد دهیم چگونه از خود مراقبت کنند.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در کشور ما ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه سلامت صرف می‌شود، اضافه کرد: در عین حال که دولت بیش از این توان هزینه در این حوزه را ندارد، اما با این وجود مریض، بیمه و پزشک همه ناراضی اند بنابراین صرف این هزینه هنگفت در حوزه سلامت، هیچ رضایتی در پی نداشته است. اگر می‌خواهیم با صرف هزینه بسیار پایین‌تر رضایت تمام اقشار را جلب کنیم، باید به سمت هوشمندسازی گام برداریم.

وی با تاکید بر اینکه نباید الکترونیک را با هوشمندسازی اشتباه بگیریم‌، افزود: هوشمندسازی یعنی یکپارچه‌سازی تمام اجزای بیمارستان. پزشکی از راه دور، سیستم توزیع خودکار دارو، اینترنت اشیا و سوابق الکترونیک سلامت همه از اجزای بیمارستان هوشمند است.

قانعی ادامه داد: کاهش زمان انتظار و دسترسی آسان به اطلاعات اولین ویژگی بیمارستان هوشمند و تصمیم‌گیری دقیق پزشک ویژگی بعدی است. هوشمندسازی به حفاظت پیچیده‌ای نیاز دارد، لذا دولت نمی‌خواهد هیچ گونه هزینه‌ای تقبل کند. در حالی که سرمایه‌گذاری در این حوزه پول‌ساز است. ارزش بازار جهانی بیمارستان‌های هوشمند در سال ۲۰۲۶ به ۵۹ میلیارد دلار می‌رسد، بنابراین بازار خوبی در آینده دارد.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی رئیس جمهور اضافه کرد: برای طی مراحل تبدیل بیمارستان معمولی به بیمارستان هوشمند باید اپلیکشین‌هایی به منظور ارتباط بیمار با بیمارستان و همچنین بخش‌های مختلف بیمارستانی ساخته شود. ساخت این اپلیکشین‌ها درآمد بسیار خوبی دارد و مهندسین کامپیوتر می‌توانند وارد این مسیر شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام تجهیزاتی بیمارستانی که وارد کشور می‌شود، مجهز به اینترنت اشیا باشد، گفت: جهان خیلی در این حوزه پیش نرفته است و ما اگر با سرعت عمل کنیم، می‌توانیم جزو کشورهای پیشتاز در هوشمندسازی بیمارستان‌ها باشیم.

کد خبر 5968402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • وحید محمدی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 0
      سلام درآمد های بسیاری مانند افزایش خدمات با افزایش نفرات شاغل و درخدمت گزینه ای است که با توجه و مبادرت به این توجه میتوان منافع اقتصادی مناسبی برای کشور حاصل کرد