۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۴۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مرکزی:

کنترل رواناب‌ها و بیابانزدایی نیازمند اعتبار ویژه است

کنترل رواناب‌ها و بیابانزدایی نیازمند اعتبار ویژه است

محلات- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: باید اعتبارات ویژه‌ای برای پروژه‌های آبخیزداری اختصاص پیدا کند تا رواناب‌ها کنترل شده و نفوذ داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین محمدی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های جنگل‌کاری گونه بادامک و کنترل رواناب در محدوده روستای جمال آباد شهرستان محلات، اظهار کرد: در استان مرکزی حدود ۲ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی وجود دارد که به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زدایی، طرح‌های مختلفی با هدف مقابله با بیابان‌زدایی در سطح استان مرکزی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: استان مرکزی یکی از ۲۲ استان کشور است که اراضی بیابانی در آن واقع شده و ۴۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در آن وجود دارد و بیشترین اراضی بیابانی در زرندیه و کمترین آن در شهرستان خنداب واقع است.

وی افزود: در شهرستان محلات ۳۸ هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که هرساله پروژه‌های ویژه‌ای برای کنترل، پایش، اصلاح و احیای این مناطق در شهرستان‌های استان اجرا می‌شود و در صورت عدم کنترل و پایش، این محل‌ها به کانون تولید ریزگردها می‌شود که به شهرها و روستاها آسیب وارد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اشاره به کنترل و پایش تمام اراضی بیابانی در سطح استان مرکزی، گفت: هر نقطه‌ای که نیازمند اصلاح پوشش باشد، پروژه‌های بیابان‌زدایی با هدف کنترل اراضی بیابانی و هدایت به مراتع مطلوب، اجرا خواهد شد تا علاوه بر جلوگیری از ایجاد بیابان، دامداران این مناطق نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی شرط اصلی اینگونه پروژه‌ها را مشارکت و همراهی مردم دانست و ادامه داد: امیدواریم با کمک و همراهی مردم بتوان تمام اراضی بیابانی استان مرکزی را کنترل کرده و با کاهش آنها، به سمت مراتع درجه ۳، ۲ و ۱ پیش برویم و با تعامل و همکاری مسئوولان و تخصیص اعتبار لازم می‌توان پروژه‌ها را به شکل مطلوب انجام داد.

وی افزود: بر اساس پایش‌های موجود در شهرستان زرندیه با وجود کنترل و مراقبت، به دلیل افت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش رطوبت زمین، در معرض خطر بیشتر قرار دارد.

محمدی تصریح کرد: اعتبارات موجود با میزان اراضی بیابان‌زدایی همخوانی ندارد که امیدواریم با نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات لازم، پروژه‌های بیشتری در این حوزه اجرایی شود.

وی مهم‌ترین چالش حوزه منابع طبیعی را رواناب‌ها و بیابان‌زدایی عنوان کرد و گفت: باید اعتبارات ویژه‌ای برای پروژه‌های آبخیزداری اختصاص پیدا کند تا رواناب‌هایی که به سمت مناطق پایین‌دست حرکت کرده و ایجاد سیل می‌کنند، کنترل شده و نفوذ داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت پایش و مبارزه با بیابان‌زایی، ادامه داد: پیش از این ۱۸ استان بیابانی وجود داشت اما در حال حاضر به ۲۲ استان رسیده است و امیدواریم با تغییر اقلیم به وجود آمده، بتوان این موضوع را مرتفع کرد.

کد خبر 6140151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 0
      اذربایجان حمله کرده به ارمنستان.