۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹

طحان‌نظیف در نشست خبری:

نامزدها و هوادارانشان درباره نتیجه انتخابات گمانه‌زنی نکنند

نامزدها و هوادارانشان درباره نتیجه انتخابات گمانه‌زنی نکنند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نامزدها و هوادارانشان درباره نتیجه انتخابات گمانه‌زنی نکنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نشست خبری بین‌المللی که در تالار قلم مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد بیان کرد: امیدوارم شاهد حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی باشیم. حدود ۴۰ روز پیش رئیس جمهور کشورمان در سانحه سقوط بالگرد به همراه چند تن دیگر به شهادت رسیدند که ضایعه‌ای دردناک بود.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مترقی است و در اصل ۱۳۱ قانون اساسی آمده است که در نهایت و ظرف ۵۰ روز باید رئیس جمهور جدید انتخاب شود که با رهنمودهای مقام معظم رهبری این روند به خوبی طی شد.

طحان نظیف تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران از استحکام بالایی برخوردار است و در نظام سیاسی ما خواست و اراده مردم بسیار مهم است‌.

وی ادامه داد: اکنون در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم که لازم است تاکید کنم که تمام اقدامات مربوط به انتخابات طبق جدول زمانبندی انجام شده است و همه این اقدامات در کمتر از ۴۰ روز انجام شد که در بین نظام‌های سیاسی جهان کم نظیر است.

وی گفت: ۸۰ داوطلب در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند که مدارک همه آنان در شورای نگهبان بررسی شد که در نهایت ۶ نفر از آنان که ویژگی‌ها و شرایط لازم را مطابق با قانون داشتند، احراز صلاحیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ان‌شاءالله فردا انتخابات ریاست جمهوری در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور و بیش از ۹۵ کشور برگزار خواهد شد.

طحان نظیف بیان کرد: سازوکار انتخابات در ایران به گونه‌ای است که بار اصلی اجرا و نظارت بر عهده عوامل اجرایی و نظارتی است و ناظران مردمی هم از اقشار مختلف مردم هستند. نمایندگان کاندیداها هم برای نظارت بر انتخابات در شعب اخذ رأی حضور دارند. شورای نگهبان خود را پاسدار آرای مردم می‌داند.

وی گفت: در روزهای اخیر شاهد رقابت جدی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودیم و امیدواریم فردا شاهد حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

تفاوتی از لحاظ سازوکار میان شعب اخذ رأی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد

طحان نظیف تاکید کرد: ناظران انتخابات در همه شعب اخذ رأی در داخل و خارج از کشور حضور دارند و بر فرآیند رأی‌گیری نظارت می‌کنند. هیچ تفاوتی از لحاظ سازوکار میان شعب اخذ رأی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

وی درباره نظارت شورای نگهبان بر شعب سیار، گفت: ناظران انتخابات در همه شعب اخذ رأی هستند و این فرایند در شعب ثابت و سیار به یک شکل است و بر فرآیند اخذ رأی نظارت می‌کنند و در هر شعبه بین ۳ تا ۴ ناظر خواهند بود.

امیدواریم شاهد حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی باشیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه با توجه به اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افرادی از گرایش‌های مختلف هستند، این موضوع تا چه حد بر میزان مشارکت اهمیت دارد، گفت: در کمتر از نظام سیاسی شاهدیم که بعد از فقدان رئیس جمهور به سرعت به سراغ آرای مردم بروند و خللی در امور ایجاد نشود، اما ما به سرعت فرآیند انتخابات را طی کردیم. در این انتخابات مثل ادوار گذشته شاهد حضور گروه‌های مختلف سیاسی و مردم هستیم و شور و نشاط جدی است. ما هم از مردم دعوت می‌کنیم که ان‌شاالله در انتخابات حضوری گسترده داشته باشند و امیدواریم شاهد حضور باشکوه مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره فرآیند رأی‌گیری از ایرانیان خارج از کشور، گفت: انتخابات در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن ۱۰ ساعت و قابل تمدید است. هیئت اجرایی و نظارت در خارج کشور هم مانند داخل کشور است و تعرفه‌ها هم ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: همه مردم می‌توانند از طریق سامانه «مردم ناظر» در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، گزارش خود را ارسال کنند. مجدداً تاکید می‌کنم که شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند.

وی افزود: در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری مانند سایر دوره‌ها و انتخابات‌های دیگر، جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند، طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریان‌های سیاسی را نمایندگی می‌کنند که در روزهای اخیر نیز شاهد رقابت جدی میان آنها بودیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به اینکه برخی افراد با عنوان نامزد پوششی در انتخابات شرکت می‌کنند، آیا امکان اصلاح قانون وجود دارد تا این افراد تأیید صلاحیت نشوند، اظهار کرد: شورای نگهبان از نیات و انگیزه‌های درونی افراد اطلاع ندارد و در قانون انتخابات ریاست جمهوری هم نیامده است که از ثبت نام این افراد در انتخابات جلوگیری شود. البته در ادوار مختلف انتخابات شاهد بودیم که بعد از گذشت مدت زمانی از تبلیغات برخی از نامزدها به دلایلی مانند ائتلاف یا پیش‌بینی از عدم رأی آوری انصراف دادند.

طحان نظیف گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون و به طور میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم. اینکه در این زمان اندک و بعد از ۴۰ روز انتخابات در حال برگزاری است، نشان می‌دهد که اراده و خواست مردم در نظام جمهوری اسلامی جایگاه بالایی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: از شواهد و قرائن پیدا است که رقابت‌ها جدی است و ان‌شاءالله شاهد مشارکت خوب مردم باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتقال دولت بعد از برگزاری انتخابات تا چه زمانی انجام خواهد شد، گفت: قانون اساسی در اصل ۱۳۱، جزئیات را در این مورد پیش‌بینی کرده است و کل فرآیند انتخابات باید ۵۰ روز به طول بینجامد. بعد از اعلام صحت انتخابات و مراسم تنفیذ و تحلیف، ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد.

در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی انجام شده تا آرای ایرانیان خارج از کشور اخذ شود

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای اخذ رأی از حجاج ایرانی که در عربستان هستند اندیشیده شده است، گفت: در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی انجام شده تا آرای ایرانیان خارج از کشور اخذ شود.

وی ادامه داد: مسئولان اجرایی و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و پیگیری با مقامات عربستان هستند و این موضوع یعنی اخذ رأی از ایرانیان حاضر در عربستان و حجاج برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدواریم که عربستان با رویکرد جدیدی پیش گرفته است، با ما همکاری کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فارغ از عربستان که با مقامات این کشور در حال رایزنی هستیم، با معدودی از کشورها این مسئله را داریم؛ کانادا مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرده است و ما متاسفیم که آنان مانع رأی دادن مردم ایران مقیم کانادا هستند در حالی که آنان حق دارند در سرنوشت کشور خود سهیم باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت با برگزاری انتخابات الکترونیکی در این دوره انتخابات، بیان کرد: فرایند انتخابات الکترونیکی ۲۵ مرحله است و اکثر مراحل آن در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: اگر بحث اخذ رأی مدنظر شما است، باید بگویم که با توجه به زمان اندک و شرایط پیش آمده، زمان ما کم بود تا مراحل مختلف را بررسی کنیم و باید به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری این کار تدارک دیده می‌شد. امیدوارم در آینده، انتخابات‌ها کاملاً الکترونیکی باشد.

طحان نظیف گفت: مدل نظارت در انتخابات در کشور ما مردمی است و آرای مردم امانت محسوب می‌شود و تعداد فراوان عوامل نظارتی در انتخابات، حاکی از اهمیت پاسداری از آرای مردم برای ماست. آمادگی داریم تجارب خود در این زمینه را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

وی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افزود: به محض اتمام زمان رأی‌گیری، کار شمارش آرا آغاز می‌شود و معمولاً در انتخابات ریاست جمهوری چون با تعداد کمی از کاندیداها نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی روبرو هستیم، نتایج زودتر اعلام می‌شود.

طحان نظیف تاکید کرد: طبق قانون، مرجع اعلام نتایج انتخابات، وزارت کشور است و از نامزدها و هواداران آنان می‌خواهم که از اقدامات هیجانی خودداری کرده و از گمانه‌زنی‌، پیش از اعلام نتایج از سوی نهادهای رسمی خودداری کنند.

وی ادامه داد: هر زمان که شمارش آرای هر شعبه اخذ رأی به پایان برسد، جمع‌بندی صورت می‌گیرد و به محض تجمیع آرا، نتایج اعلام خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره ابراز نگرانی نماینده یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره ممهور نشدن شناسنامه افرادی که رأی می‌دهند یا أخذ رأی با انواع مدارک، گفت: در کشور ما هر انتخاباتی قانون خاص خود را دارد که در انتخابات مجلس، ۵ مدرک یعنی شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت مبنای عمل است، در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری فقط دو مدرک در قانون برای احراز هویت به رسمیت شناخته می‌شود و آن شناسنامه و کارت ملی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: البته در خارج از کشور امکان رأی دادن با گذرنامه نیز وجود دارد و این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است.

طحان نظیف گفت: درباره ابراز نگرانی درباره ممهور نشدن شناسنامه نیز احتمالاً این دقت را نداشتند که در کارت ملی جایی برای مهر زدن وجود ندارد و اتفاقاً در انتخابات اخیر بیش از ۸۵ درصد از کسانی که رأی دادند، با کارت ملی مراجعه کردند و این موضوع مورد استقبال قرار گرفته است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره دعوت از میهمانان خارجی برای انتخابات ۸ تیر، گفت: در این روز شاهد حضور خبرنگاران مختلف از اقصی نقاط دنیا در ایران هستیم و ۱۸۰ خبرنگار برای پوشش خبری این رویداد بزرگ به ایران تشریف آوردند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در این زمینه در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی خاصی وجود ندارد. در انتخابات مجلس زمان برای انصراف تعیین شده است اما در انتخابات ریاست جمهوری اساساً با حکمی مواجه نیستیم و ممکن است افراد تا شب برگزاری انتخابات نیز قصد انصراف داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان تغییری در رویه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در این دوره داشته است، گفت: مبنای ما در شورای نگهبان، قانون است و در این دوره نیز بر مبنای همین قوانین، بررسی صلاحیت‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما مبنای بررسی صلاحیت‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری، قانون اساسی است و شرایط داوطلبان در قانون اساسی ذکر شده است.

طحان نظیف تاکید کرد: بررسی صلاحیت‌ها در کشور ما بر اساس قانون است و با مکانیزم مشخصی صورت می‌گیرد. اساساً شورای نگهبان یک نهاد تخصصی، فقهی و حقوقی است و نگاه سیاسی به موضوعات ندارد، لذا ترتیباتی که در ادوار گذشته درباره بررسی صلاحیت‌ها وجود داشته است، در این دوره نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جمهوری اسلامی ایران مکانیزمی برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی در انتخابات وجود دارد، تصریح کرد: در سیاست‌های کلی انتخابات جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع احکامی وجود دارد.

وی توضیح داد: در بند ۶ سیاست‌های کلی انتخابات ما عبارت ممنوعیت استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها و احزاب و برخورد به موقع دستگاه‌های ذی‌ربط را داریم و این موضوع از سیاست‌های کلی انتخابات و اسناد بالادستی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نظام حقوقی ما قوانین محکم و غنی در این زمینه دارد تا از حضور و دخالت بیگانگان در انتخابات ممانعت کند. طبیعتاً بیگانگان تلاش خود را انجام می‌دهند و در این خصوص علاقه‌مند هستند، اما نظام حقوقی ما از این استحکام و قوت برخوردار است که جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد.

طحان نظیف گفت: نامزدهای مختلف ریاست جمهوری نیز انسجام و فهم از منافع ملی را در نظر دارند که در این خصوص چه برخوردی داشته باشند. ممکن است در روش‌ها متفاوت باشند اما نسبت به اصل موضوع تردیدی ندارند.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون گزارشی از دخالت‌های خارجی در انتخابات اعلام شده است، بیان کرد: تلاش‌ها در همه جای دنیا وجود دارد، اما نظام جمهوری اسلامی ایران از این قوت برخوردار است که جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد.

کد خبر 6149222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha