۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱:۵۹

در حاشیه جشن ۸۰ سالگی داوری اردکانی/

رونمایی «هلیوپولیس» با مقدمه داوری اردکانی/ پیام وزیر فرهنگ لبنان

رونمایی «هلیوپولیس» با مقدمه داوری اردکانی/ پیام وزیر فرهنگ لبنان

کتاب «هلیوپولیس» با مقدمه داوری اردکانی در حاشیه جشن ۸۰ سالگی ایشان رونمایی و پیام وزیر فرهنگ لبنان به این مناسبت قرائت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «هلیوپولیس» با حضور غلامعلی حدادعادل، محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه ومرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و افتخار حسین عارف رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و جمعی از اهالی فرهنگ کشور در فرهنگسرای ابن‌سینا رونمایی شد.

در این مراسم پیام "گابی ‌لیون" وزیر فرهنگ لبنان قرائت شد. در این پیام آمده است:

"برگزاری نمایشگاه تاریخ تمدن جهان در لبنان با عنوان «هلیوپولیس» یا شهر خورشید و انتشار کتابی در این باره حرکتی ستودنی و هنرمندانه است که نگاه تازه‌ای از سابقه تمدنی در لبنان را بیان خواهد کرد و موجب خشنودی هر فرهنگ‌دوستی خواهد بود. بسیار تمایل داشتم که در چنین نمایشگاهی که روایت فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن در لبنان است حضور یابم اما به سبب برنامه کاری که از قبل در بیروت تنظیم شده بود قادر به آمدن نیستم. نمایشگاهی با آثاری از دو شهر تاریخی بعلبک و بیبلوس بیانگر حضور و گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ‌های مختلف در این شهرها و به خصوص شهر بعلبک است.  به نمایندگی از دولت و لبنان از همت هنرمندان عکاس این مجموعه و همه دست‌اندکاران برگزاری این نمایشگاه در ایران تشکر می‌کنم.»

در ادامه این مراسم پیام سفیر لبنان در ایران نیز قرائت شد که در آن آمده: "نمایشگاه آثاری از دو شهر تاریخی لبنان حرکتی نو و تأثیرگذار برای معرفی تاریخ فرهنگ و هنر این کشور در جهت همزیستی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و ادیان است. تلاش برگزارکنندگان این نمایشگاه و انتشار کتاب «هلیوپولیس» در بیان مسائل تاریخی از دو شهر مهم جهان یعنی بعلبک و بیبلوس قابل تقدیر است. بلعلبک مسیر عبور کاروان‌ها به شام و دمشق بوده به طوری که مسیر عبور کاروان کربلا نیز بوده است و مسیر پیروزی خون بر شمشیر است. مکان رأس الحسین در شمال شهر بعلبک و وفات دختر بزرگوار امام حسین (ع)‌ در این شهر رخ داده است.

جایگاه سید خوله در ورودی جنوب شهر بنا شده تا شاهدی بر اندیشه اسلامی باشد و نشانه ای دیگر برهمکاری جمهوری اسلامی ایران با لبنان که با معماری ایرانی کاشیکاری در بیرون و آینه کاری در درون مزین شده است.

شهر بعلبک، شهر هلیوپولیس یا شهر خورشید، شهر پایدار آزادی و دعوت به اصلاح و نوید فضایی بهتر است و شاهدی بر این امر که رابطه با خدا، نور و حقیقت، زمان و مکان نمی‌شناسد جز خط فاصل حق و باطل. و اما شهر جبیل، بیبلوس حکایت‌های دیگری از تاریخ دارد. با اشرافش بر دریا که یادآور سفرهای دریایی اجداد فنیقی ماست که با سفرهای خود حروف الفبا و تجارت و رسالت علم و فرهنگ را به عالم منتقل کردند و تمدن‌هایی را در اطراف مدیترانه تأسیس کردم که آثار بسیاری از آن در اسپانیا، برزیل و ... یافت شده است.

امیدوارم همیشه گفت‌وگو اساس رابطه و همکاری بین کشورهای ما را تشکیل دهد. رابطه‌ای که ریشه در تاریخ دارد و شواهد آن بر سنگ‌های پرسپولیس شیراز حفر شده و تقدیم هدیه توسط فنیقی‌ها به پادشاهان قدیم ایران را نشان می‌دهد. در پایان مجدداً از برگزارکنندگان این محفل و خصوصا دکتر رضا داوری اردکانی برای نگارش این کتاب ارزشمند که خود به عنوان گامی به منظور همکاری بیشتر بین دو کشور محسوب می‌شود، تشکر و قدردانی می‌نمایم.»

کد خبر 2092285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha