۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱:۳۳

جشن 80 سالگی داوری اردکانی/

"داوری" از روی دل آگاهی سخن می گوید

"داوری" از روی دل آگاهی سخن می گوید

رییس کتابخانه، موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مراسم جشن 80 سالگی دکتر رضا داوری اردکانی با اشاره به اینکه دکتر داوری متفکر به معنای عمیق کلمه است، گفت: داوری از روی دل آگاهی سخن می گوید.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم جشن 80 سالگی دکتر رضا داوری اردکانی استاد فلسفه دانشگاه تهران و رییس فرهنگستان علوم عصر امروز یکشنبه 16 تیرماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

دکتر محمد رجبی رییس کتابخانه، موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و از شاگردان قدیمی دکتر داوری اردکانی در این مراسم گفت: دکتر داوری متفکر به معنای عمیق کلمه است.

وی افزود: اگر به معنای فکر از منظری ارسطویی بپردازیم که کاشف از مجهول است باید هر شخصی را متفکر ندانست. کمتر کسی را داریم که مجهولات را برای ما معلوم کرده باشد.

وی افزود: فکری که کاشف مجهولات باشد متاسفانه در تاریخ کم داریم و مشکل بزرگ بشری نیز همین بوده است.

وی تصریح کرد: اگر تفکر را به معنای عرفانی بگیریم که رفتن از باطل به سوی حق باشد متفکر کسی است که راه حق از باطل را به ما نشان می دهد. باید توجه داشت که در این زمینه کسانی را داشته و داریم.

رییس کتابخانه، موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دکتر داوری با دل و از روی دل آگاهی سخن می گوید و آنچه را که یافته بدون هیچ تکلفی بر قلم می آورد. نوشتار ایشان مثل گفتار ایشان است و گفتار ایشان مثل احوال ایشان است.

وی افزود: هستند کسانی که کتابهای زیادی نوشته اند ولی آنچنان عمیق و دلنشین نیست که کتابها و آثارداوری اردکانی.

وی تصریح کرد: رابطه فکر و زبان امری روشن است و افق فکری که دکتر داوری در ان است و زبان ویژه که ایشان دارد به زاویه دید خاص ایشان برمی گردد که ناشی از ذکری است که فکر ایشان ناشی از آن ذکر است.

رجبی یادآور شد: بدون ذکر فکر فکر نیست. ذکری اگر باشد فکر و زبان اصیل است. دکتر داوری با مرگ آگاهی زندگی کرده است ولی خوشبختانه این منبع فیاض میوه می دهید و ما از آن بهره می گیریم.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی پایدار معرفت و فرهنگ استاد داوری هستند که خود افرادی باشند که از کلمه طیبه به شمار روند.

کد خبر 2092284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha