۱ مرداد ۱۳۹۲، ۷:۴۶

مهر گزارش می‌دهد/

ساخت اسکله خورخان بردخون همچنان در میان وعده‌هایی که محقق نشده است

ساخت اسکله خورخان بردخون همچنان در میان وعده‌هایی که محقق نشده است

بوشهر - خبرگزاری مهر: سال‌ها است که مردم و مسئولان منطقه بردخون و شهرستان دیر از نداشتن اسکله مناسب رنج می‌برند و اسکله خورخان می‌تواند دوای درد این مردم باشد و هر چند وعده‌های بسیاری در این زمینه داده شده است ولی هنوز این وعده‌ها جامه عمل به خود نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکله و موج‌شکن خورخان بردخون آرزوی دیرینه مردم این دیار است که علیرغم اینکه سال‌ها است که این خواسته خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند ولی گویا یا مسئولان این خواسه‌ها را نشنیده‌اند و یا اینکه نمی‌خواند دردی از دردهای این مردم را دوا کنند.

بسیاری از مردم این دیار زندگیشان با صید و صیادی گره خورده و مردم صبور و قانع این دیار زرخیز اما محروم، سال‌ها است که روزی خود را از دریا به دست می‌آورند؛ مردمی که به قول قدیمی‌ها همواره دست بر زانوی خود داشته و با کمترین امکانات به کار و تلاش و کسب روزی حلال می‌پردازند.

ساخت اسکله در بردخون خواسته به حقی است از سوی صیادانی که شغل آبا و اجدادی را با وجود سختی‌هایش دوست دارند و آرزو دارند فرزندانشان هم این راه را ادامه دهند.

مشکلات ناشی از نبود اسکله صیادی در ساحل بردخون بوشهر در قسمتی که خورخان نامیده می‌شود به حدی است که شاید در آینده نزدیک همین تعداد صیادی که هنوز با مشقت به شغل آبا و اجدادی وفادار مانده‌اند و از این طریق ارتزاق می‌کنند از خیر صید و صیادی بگذرند و مانند بعضی دیگر از همکارانشان به شغل دیگری روی بیاورند.

ساخت اسکله نه تنها برای صیادان بردخونی لازم است بلکه برای صیادانی که از دیر کنگان و گناوه به صیدگاه مطاف می‌آیند منفعت دارد و کار را برای آن‌ها راحت می‌سازد.

پروژه‌ای که تنها چند هفته بر روی آن کار شد

پس از دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر و تصویب ساخت اسکله بردخون این قضیه در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد اما فقط یک هفته بر روی پروژه کار شد و بعد از آن پیمانکار کار را متوقف کرد پس از پیگیری دوباره کار از سر گرفته شد اما بعد از دو یا سه هفته باز هم به طور کامل تعطیل شد.

مردم این شهر زندگی را از راه کشاورزی و صیادی می‌گذرانند و در خورخان در محلی به نام مطاف که صیدگاه مهمی در بوشهر است و زیستگاه و محل زاد و ولد آبزیان به‌ویژه میگو به شمار می‌رود یکی از بهترین انواع میگو وجود دارد که کارشناسان داخلی و خارجی نیز مرغوبیت آن را تایید کرده‌اند و معتقدند از نظر طعم، وزن و کیفیت یکی از بهترین انواع میگوهای جهان است.

مشکل رسیدن صیادان به قایق‌هایشان به‌ویژه در فصل سرد، مشکلات حمل صید و سوخت تا قایق، احتمال غرق شدن یا به گل نشستن کشتی‌ها و لنج‌ها در ساحل، نبود منبع ذخیره آب برای شرب و مصارف عمومی، مشکل نبود برق، نبود امنیت کافی برای نگهداری از وسایل صیادان، مشکلات کمک‌های پزشکی و اورژانس در صورت مصدوم شدن صیادان، مستقر نبودن مخزن سوخت با ایمنی کامل، بی‌نظمی در استقرار قایق‌ها، نبود وسیله رفت و آمد عمومی از ساحل به مرکز شهر، نبود کارخانه یخسازی برای نگهداری صید، نبود مجتمع مسکونی ویژه صیادان در نزدیک ساحل و نبود تاسیسات بندری در محل بندرگاه از دیگر مشکلات صیادان این منطقه است.

امضای ترک تشریفات اسکله خورخان در آبان‌ماه سال گذشته

موسی احمدی نماینده شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس، آبان‌ماه سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اسکله خورخان بردخون، اظهار داشت: قرارداد پروژه بازسازی اسکله خورخان بردخون که از مدتی قبل در دستور کار قرار گرفته بود توانست اولین امضای ترک تشریفات را از وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور بگیرد.

سخنگوی فراکسیون صنایع و بنادر دریایی افزود: ما بقی اقدامات، اخذ امضا از وزارت‌خانه‌های دارایی، وزارت نفت، معاونت برنامه ریزی و راهبردی و قرارگاه خاتم است که در حال برنامه‌ریزی است.

احمدی تاکید کرد: در فراکسیون بنادر و صنایع دریایی سعی خواهم کرد مسائل دریایی، ماهیگیری و شیلات و همچنین مسائل مربوط به گمرکات استان بوشهر و حوزه انتخابیه را دنبال کرده و در راستای برطرف کردن مشکلات آنها اقدامات لازم را انجام دهم.

این در حالی است که اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است و مردم این دیار همچنان از نداشتن یک اسکله می‌نالند.

تجهیز کارگاه پارس جنوبی برای ساخت اسکله خورخان/ لزوم تسریع در اجرای پروژه

فرماندار شهرستان دیر نیز در این باره گفت: اجرای پروژه احداث اسکله وموج شکن خورخان بردخون از توابع شهرستان دیر از خواسته های دیرینه مردم بردخون است که باید هرچه زودتر اجرایی شود.

علی بحرانی افزود: در نشستی با مهندس نصوری مدیر سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی مقرر شد که راهکارهایی در زمینه شتاب در عملیات پروژه احداث خورخان صورت گیرد.

وی گفت: ابراز امیدواری شد که با توجه به تجهیز کارگاه صورت گرفته روند اجرایی این پرژه که از خواسته‌های دیرینه مردم بخش بردخون است، شتاب بیشتری به خود گیرد.

ساخت اسکله خورخان می‌تواند باعث رونق بسیاری در صید و صیادی این دیار شود و امیدواریم شاهد تحقق وعده‌های مسئولان و تسریع در ساخت این اسکله باشیم.

کد خبر 2101744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha